Ethics code: IR.IAU.NAJAFABAD.REC.1398.075
Viyani F, Zamani S, Zamani N. Comparison of the Effectiveness of Impulse Control Training and Dialectical Behavior Therapy on Impulsivity in Adolescent Girls. Pajouhan Sci J 2022; 20 (2) :112-119
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-750-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور کبودراهنگ، همدان، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
3- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
چکیده: (427 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف پژوهش، تعیین میزان اثربخشی آموزش کنترل تکانه و رفتاردرمانی دیالکتیک بر تکانشگری بیبرنامگی، حرکتی و شناختی دختران نوجوان مبتلا به اختلال نامنظم خلقی اخلالگرانه بود.
مواد و روشها: پژوهش حاضر، نیمه تجربی با دو گروه آزمایش و یک گروه شاهد میباشد. جامعهی آماری شامل دختران مبتلا به اختلال نامنظم خلقی اخلالگرانه بود که بعد از تشخیص اختلال با روش نمونهگیری در دسترس در هر گروه، 7 مراجعهکننده قرار داده شد. ابزار اندازهگیری شامل مصاحبهی بالینی بر اساس DSM-5 و مقیاس تکانشگری بارت (BIS-11) بود. در حالی که در این مدت گروه شاهد هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین میانگینهای نمرات خرده مقیاسهای تکانشگری گروه آزمایشی، کنترل تکانه و رفتاردرمانی دیالکتیکی با گروه شاهد، تفاوت معنیداری وجود دارد (0/001 > P)، بین میانگینهای نمرات خرده مقیاسهای تکانشگری گروه آزمایشی کنترل تکانه و رفتاردرمانی دیالکتیکی، تفاوت معنیداری وجود دارد (0/001 > P).
نتیجهگیری: در حوزهی درمان و زمینهی کار با افرادی که در حالت بحران و تکانشگری به سر میبرند، کنترل تکانه و رفتاردرمانی دیالکتیکی با توجه به ماهیت آن، بسیار کارآ و نویدبخش به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی و روانپزشکی دریافت: 1400/4/21 | پذیرش: 1400/5/5 | انتشار: 1401/3/10