دوره 20، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1401 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 39-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaei F, Cheraghi F, Khazai S, Rezaei M, Seyedi M, mohammadi F. Emotional Face Recognition Training on Parental Competence in Children with Autism. Pajouhan Sci J. 2022; 20 (2) :32-39
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-769-fa.html
میرزایی فاطمه، چراغی فاطمه، خزایی سلمان، رضایی محمد، سیدی مهدیه، محمدی فاطمه. تأثیر آموزش چهره‌شناسی هیجانی به کودکان مبتلا به اوتیسم بر صلاحیت والدی. مجله علمی پژوهان. 1401; 20 (2) :39-32

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-769-fa.html


1- کارشناس ارشد پرستاری کودکان، مرکز تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- استاد، مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن (مراقبت در منزل)، گروه پرستاری کودکان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- استادیار اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشگاه علوم و فناوری بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- استادیار، گروه گفتاردرمانی، دانشکده‌ی علوم توان‌بخشی، مرکز تحقیقات اختلالات طیفی اوتیسم، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
5- مربی، گروه کاردرمانی، دانشکده‌ی علوم توان‌بخشی، مرکز تحقیقات اختلالات طیفی اوتیسم، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
6- استادیار، مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن (مراقبت در منزل) و مرکز تحقیقات اختلالات طیف اوتیسم، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، mohammadifateme47@yahoo.com
چکیده:   (166 مشاهده)
سابقه و هدف: ناتوانی در شناسایی حالات هیجانی، از مهم‌ترین مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اوتیسم است که تعاملات آنان و متعاقباً صلاحیت والدی مادران را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. از این‌رو مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی تأثیر چهره‌شناسی هیجانی به کودکان مبتلا به اوتیسم بر صلاحیت والدی در مادران‌شان انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: مطالعه‌ی حاضر یک کارآزمایی بالینی است. کودکان مبتلا به اوتیسم با روش بلوک تصادفی به گروه‌های مداخله و شاهد تخصیص داده شدند. کودکان در گروه مداخله در طی 10 جلسه‌ی 45 دقیقه‌ای با استفاده از 40 تصویر مربوط به چهار موقعیت شادی، غم، خشم و ترس، تحت آمورش قرار گرفتند. پرسش‌نامه‌ی صلاحیت والدی توسط مادران در هر دو گروه در شروع و یک روز بعد از مداخله، تکمیل شد.
یافته‌ها: آموزش حالات هیجانی، سبب ارتقاء صلاحیت والدی در گروه مداخله شده است. همچنین تفاوت آماری معنی‌داری در نمره‌ی کل و حیطه‌های صلاحیت والدی بین دو گروه وجود داشت (0/001 >P).
نتیجه‌گیری: آموزش حالات هیجانی به کودکان مبتلا به اوتیسم، سبب ارتقاء صلاحیت والدی در مادران گردید. بر این اساس پیشنهاد می‌شود، آموزش چهره‌شناسی، در اولویت‌های آموزشی این کودکان قرار گیرد.

متن کامل [PDF 770 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1400/5/24 | پذیرش: 1400/6/22 | انتشار: 1401/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb