دوره 20، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1401 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 102-95 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaei F, Cheraghi F, Khazaei S, Rezaei M, Seyedi M, Mohammadi F. Emotional Face Recognition Training on Parental Competence in Children with Autism. Pajouhan Sci J 2022; 20 (2) :95-102
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-769-fa.html
میرزایی فاطمه، چراغی فاطمه، خزاعی سلمان، رضایی محمد، سیدی مهدیه، محمدی فاطمه. تأثیر آموزش چهره‌شناسی هیجانی به کودکان مبتلا به اوتیسم بر صلاحیت والدی. مجله علمی پژوهان. 1401; 20 (2) :95-102

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-769-fa.html


1- مرکز تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن (مراقبت در منزل)، گروه پرستاری کودکان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشگاه علوم و فناوری بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- گروه گفتاردرمانی، دانشکده‌ علوم توان‌بخشی، مرکز تحقیقات اختلالات طیف اوتیسم، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
5- گروه کاردرمانی، دانشکده‌ علوم توان‌بخشی، مرکز تحقیقات اختلالات طیف اوتیسم، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
6- مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن (مراقبت در منزل)، مرکز تحقیقات اختلالات طیف اوتیسم، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، mohammadifateme47@yahoo.com
چکیده:   (2007 مشاهده)
سابقه و هدف: ناتوانی در شناسایی حالات هیجانی، از مهم‌ترین مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اوتیسم است که تعاملات آنان و متعاقباً صلاحیت والدی مادران را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. از این‌رو مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی تأثیر چهره‌شناسی هیجانی به کودکان مبتلا به اوتیسم بر صلاحیت والدی در مادران‌شان انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: مطالعه‌ی حاضر یک کارآزمایی بالینی است. کودکان مبتلا به اوتیسم با روش بلوک تصادفی به گروه‌های مداخله و شاهد تخصیص داده شدند. کودکان در گروه مداخله در طی ۱۰ جلسه‌ی ۴۵ دقیقه‌ای با استفاده از ۴۰ تصویر مربوط به چهار موقعیت شادی، غم، خشم و ترس، تحت آمورش قرار گرفتند. پرسش‌نامه‌ی صلاحیت والدی توسط مادران در هر دو گروه در شروع و یک روز بعد از مداخله، تکمیل شد.
یافته‌ها: آموزش حالات هیجانی، سبب ارتقاء صلاحیت والدی در گروه مداخله شده است. همچنین تفاوت آماری معنی‌داری در نمره‌ی کل و حیطه‌های صلاحیت والدی بین دو گروه وجود داشت (۰/۰۰۱ >P).
نتیجه‌گیری: آموزش حالات هیجانی به کودکان مبتلا به اوتیسم، سبب ارتقاء صلاحیت والدی در مادران گردید. بر این اساس پیشنهاد می‌شود، آموزش چهره‌شناسی، در اولویت‌های آموزشی این کودکان قرار گیرد.

متن کامل [PDF 618 kb]   (1387 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1400/5/24 | پذیرش: 1400/6/22 | انتشار: 1401/3/10

فهرست منابع
1. Gurney JG, Fritz MS, Ness KK, Sievers P, Newschaffer CJ, Shapiro EG. Analysis of prevalence trends of autism spectrum disorder in Minnesota. Arch Pediatr Adolesc Med. 2003;157(7):622-7. [DOI:10.1001/archpedi.157.7.622] [PMID]
2. Benson PR. The impact of child symptom severity on depressed mood among parents of children with ASD: The mediating role of stress proliferation. J Autism Dev Disord. 2006;36(5):685-95. [DOI:10.1007/s10803-006-0112-3] [PMID]
3. Sumiya M, Igarashi K, Miyahara M. Emotions surrounding friendships of adolescents with autism spectrum disorder in Japan: A qualitative interview study. PloS One. 2018;13(2):e0191538. [DOI:10.1371/journal.pone.0191538] [PMID] []
4. Jiujias M, Kelley E, Hall L. Restricted, repetitive behaviors in autism spectrum disorder and obsessive-compulsive disorder: a comparative review. Child Psychiatry Hum Dev. 2017;48(6):944-59. [DOI:10.1007/s10578-017-0717-0] [PMID]
5. Orme DM. A qualitative examination of mothers' resolution or non-resolution of their childrens' disability of down syndrome or autism using a cognitive intervention. TQR. 2005;10(3):561-92.
6. Christensen DL, Braun KVN, Baio J, Bilder D, Charles J, Constantino JN, et al. Prevalence and characteristics of autism spectrum disorder among children aged 8 years--autism and developmental disabilities monitoring network, 11 sites, United States, 2012. MMWR Surveill Summ. 2018;65(13):1-23. [DOI:10.15585/mmwr.ss6513a1] [PMID] []
7. Feldman MA, Werner SE. Collateral effects of behavioral parent training on families of children with developmental disabilities and behavior disorders. Behav Interv. 2002;17(2):75-83. [DOI:10.1002/bin.111]
8. Smith LE, Hong J, Seltzer MM, Greenberg JS, Almeida DM, Bishop SL. Daily experiences among mothers of adolescents and adults with autism spectrum disorder. J Autism Dev Disord. 2010;40(2):167-78. [DOI:10.1007/s10803-009-0844-y] [PMID] []
9. McGuire A. War on autism: On the cultural logic of normative violence. Michigan, US: University of Michigan Press; 2016. [DOI:10.3998/mpub.7784427]
10. Samadi SA, Mahmoodizadeh A, McConkey R. A national study of the prevalence of autism among five-year-old children in Iran. Autism. 2012;16(1):5-14. [DOI:10.1177/1362361311407091] [PMID]
11. Ghorbani M. List of autism centers regarded to welfare organization. Mehr News Agency; 2017.
12. Ingersoll B, Hambrick DZ. The relationship between the broader autism phenotype, child severity, and stress and depression in parents of children with autism spectrum disorders. Res Autism Spectr Disord. 2011;5(1):337-44. [DOI:10.1016/j.rasd.2010.04.017]
13. Suzuki K, Kobayashi T, Moriyama K, Kaga M, Hiratani M, Watanabe K, et al. Development and evaluation of a parenting resilience elements questionnaire (PREQ) measuring resiliency in rearing children with developmental disorders. PloS One. 2015;10(12):e0143946. [DOI:10.1371/journal.pone.0143946] [PMID] []
14. Golzari F, Hemati Alamdarloo G, Moradi S. The effect of a social stories intervention on the social skills of male students with autism spectrum disorder. SAGE Open. 2015;5(4):2158244015621599. [DOI:10.1177/2158244015621599]
15. Morgenthal A. Child-centered play therapy for children with autism: A case study. [PhD Thesis]. Culver City, California: Antioch University; 2015.
16. Welterlin A, Turner-Brown LM, Harris S, Mesibov G, Delmolino L. The home TEACCHing program for toddlers with autism. J Autism Dev Disord. 2012;42(9):1827-35. [DOI:10.1007/s10803-011-1419-2] [PMID]
17. Centers for Disease Control and Prevention. A snapshot of autism spectrum disorder among 8-year-old children in Multiple Communities across the United States. Atlanta, US: United States Department of Health and Human Services; 2014.
18. Hsiao YJ. Pathways to mental health-related quality of life for parents of children with autism spectrum disorder: roles of parental stress, children's performance, medical support, and neighbor support. Res Autism Spectr Disord. 2016;23:122-30. [DOI:10.1016/j.rasd.2015.10.008]
19. Rahbar Karbasdehi F, Abolghasemi A, Rahbar Karbasdehi E. Effect of stress management training based on cognitive-behavioral approach on improving parent-child relationship and psychological well-being in mothers of children with intellectual disability. J Child Ment Health. 2016;3(3):59-71. [Persian].
20. Bakhshizadeh S, Afrooz G, Beh-Pajooh A, Ghobari Bonab B, Shokoohi Yekta M. The effectiveness of resiliency based on islamic spirituality training on mental health and spiritual resiliency among mothers of slow pace (mentally retarded) children. Armaghane Danesh. 2016;21(5):492-512. [Persian].
21. Somerville M, Williams C. Sustainability education in early childhood: An updated review of research in the field. Contemp Issues Early Child. 2015;16(2):102-17. [DOI:10.1177/1463949115585658]
22. Tarkka MT. Predictors of maternal competence by first‐time mothers when the child is 8 months old. J Adv Nurs. 2003;41(3):233-40. [DOI:10.1046/j.1365-2648.2003.02524.x] [PMID]
23. Nouhi E, Karbalaizadeh M, Abazari F. The effect of mothers' participation and the family-centered care on mother's anxiety with children suffering from gastrointestinal infections: a randomized clinical trial. J Clin Nurs Midwifery. 2015;4(3):47-55. [Persian].
24. Fegran L, Fagermoen MS, Helseth S. Development of parent-nurse relationships in neonatal intensive care units--from closeness to detachment. J Adv Nurs. 2008;64(4):363-71. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2008.04777.x] [PMID]
25. Schulz KP, Fan J, Bédard ACV, Clerkin SM, Ivanov I, Tang CY, et al. Common and unique therapeutic mechanisms of stimulant and nonstimulant treatments for attention-deficit/hyperactivity disorder. Arch Gen Psychiatry. 2012;69(9):952-61. [DOI:10.1001/archgenpsychiatry.2011.2053] [PMID]
26. Zeinali J, Mirhaghjou SN, Mirzaei M, Alhani F, Kazem Nezhad Leili E, Dehghani M. The effect of family centered care on meeting parental information needs of‎ hospitalized children. J Holist Nurs Midwifery. 2012;22(1):30-7. [Persian].
27. Karst JS, Van Hecke AV. Parent and family impact of autism spectrum disorders: A review and proposed model for intervention evaluation. Clin Child Fam Psychol Rev. 2012;15(3):247-77. [DOI:10.1007/s10567-012-0119-6] [PMID]
28. Murphy JL, Blakely EL, Schaefer AM, He L, Wyrick P, Haller RG, et al. Resistance training in patients with single, large-scale deletions of mitochondrial DNA. Brain. 2008;131(pt 11):2832-40. [DOI:10.1093/brain/awn252] [PMID]
29. Sohrabi Z, Narimani M. The roles of HEXACO personality dimensions and affects control in prediction of marital satisfaction. J Fundam Mental Health. 2018;20(3):219-27.
30. Nasseh H. With autism from diagnosis to treatment. Tehran, Iran: Danjeh press; 2010. [Persian].
31. Farran EK, Branson A, King BJ. Visual search for basic emotional expressions in autism; impaired processing of anger, fear and sadness, but a typical happy face advantage. Res Autism Spectr Disord. 2011;5(1):455-62. [DOI:10.1016/j.rasd.2010.06.009]
32. Da Fonseca D, Santos A, Bastard-Rosset D, Rondan C, Poinso F, Deruelle C. Can children with autistic spectrum disorders extract emotions out of contextual cues? Res Autism Spectr Disord. 2009;3(1):50-6. [DOI:10.1016/j.rasd.2008.04.001]
33. Baron-Cohen S. The hyper-systemizing, assortative mating theory of autism. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. 2006;30(5):865-72. [DOI:10.1016/j.pnpbp.2006.01.010] [PMID]
34. Golan O, Baron-Cohen S, Ashwin E, Day K, McClintock S, Leggett V. Facilitating emotional understanding and face-processing in young children with autism spectrum conditions using animations of vehicles with faces. Dublin, Ireland: British Psychological Scoiety Annual Conference; 2008.
35. Tanaka JW, Wolf JM, Klaiman C, Koenig K, Cockburn J, Herlihy L, et al. Using computerized games to teach face recognition skills to children with autism spectrum disorder: the Let's Face It! program. J Child Psychol Psychiatry. 2010;51(8):944-52. [DOI:10.1111/j.1469-7610.2010.02258.x] [PMID]
36. Conallen K, Reed P. A teaching procedure to help children with autistic spectrum disorder to label emotions. Res Autism Spectr Disord. 2016;23:63-72. [DOI:10.1016/j.rasd.2015.11.006]
37. Silver M, Oakes P. Evaluation of a new computer intervention to teach people with autism or Asperger syndrome to recognize and predict emotions in others. Autism. 2001;5(3):299-316. [DOI:10.1177/1362361301005003007] [PMID]
38. Boutet I, Faubert J. Recognition of faces and complex objects in younger and older adults. Mem Cognit. 2006;34(4):854-64. [DOI:10.3758/BF03193432] [PMID]
39. Boutet I, Collin C, Faubert J. Configural face encoding and spatial frequency information. Percept Psychophys. 2003;65(7):1078-93. [DOI:10.3758/BF03194835] [PMID]
40. Jenabi E, Seyedi M, Hamzehei R, Bashirian S, Rezaei M, Razjouyan K, et al. The association between assisted reproductive technology and autism spectrum disorders in Iran: a case-control study. Clin Exp Pediatr. 2020; 63(9):368-372. [DOI:10.3345/cep.2020.00073] [PMID] []
41. Bagherian-Khosroshahi S, Pouretemad HR, Fathabadi J, Fayezi N, Mohammadi M. Developing "family integrated treatment" for autistic disorders and comparing its efficacy on decreasing parenting stress of parents of autistic children with "little bird" method. J Res Rehabil Sci. 2016;12(1):12-20. [Persian].
42. Mohammadi F, Rakhshan M, Molazem Z, Zareh N, Gillespied M. Development of Parental competence scale in parents of children with autism. J Pediatr Nurs. 2020;50:e77-e84. [DOI:10.1016/j.pedn.2019.04.006] [PMID]
43. Krysko KM, Rutherford MD. A threat-detection advantage in those with autism spectrum disorders. Brain Cogn. 2009;69(3):472-80. [DOI:10.1016/j.bandc.2008.10.002] [PMID]
44. Hasanpour M, Moradi V, Yaghoubnezhad S, Haghani S. To investigate the effect of face emotion recognition training to children with high-functioning Autism on their mother-child relationship. Razi J Med Sci. 2019;26(6):54-63. [Persian].
45. Ghasempour S, Borjali A, Mohammadi M. The effectiveness of recognition of excitement training on social autistic children's skills performance. JPEI. 2014;4(15):73-90. [Persian].

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb