دوره 11، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1391 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 19-23 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karampourian A, Hosseinabadi R, Imani B. Effect of quality circles on job satisfaction of nurses employing in Hamadan Medical Emergency Service . psj. 2012; 11 (1) :19-23
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-78-fa.html
کرمپوریان آرزو، حسین آبادی رضا، ایمنی بهزاد. تأثیر دوایر کیفی بر رضایتمندی شغلی پرستاران شاغل در فوریت های پزشکی استان همدان. مجله علمی پژوهان. 1391; 11 (1) :19-23

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-78-fa.html


1- گروه آموزشی اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان،ایران ، behzadiman@yahoo.com
چکیده:   (1425 مشاهده)

مقدمه و هدف: دوایر کنترل کیفی به عنوان یک رویکرد مهم در بهبود رفتار، افزایش انگیزه و کاهش استرس در کارکنان در نظر گرفته می شود. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش و به کارگیری دوایر کنترل کیفی بر میزان رضایت مندی شغلی پرستاران صورت گرفت.

مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که پس از انتخاب دو پایگاه از بین واحدهای فوریتهای پزشکی استان همدان، به روش تصادفی ساده پایگاه مرکزی فوریت های پزشکی شهرستان همدان (25 پرستار) در گروه آزمون و فوریت های پزشکی شهرستان ملایر (16 پرتار) در قالب گروه کنترل وارد مطالعه شدند. ابزار استفاده شده در تحقیق پرسشنامه رضایت مندی شغلی بود که براساس تئوری دو عاملی هرزبرگ تهیه شده بود. پس از آموزش و تشکیل دوایر کیفی درگروه آزمون میزان رضایت شغلی هر دو گروه مورد سنجش قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار 16-SPSS استفاده شد.
یافته ها: نتایج آنالیز قبل و بعد از مداخله اختلاف عمده ای را از نمرات عوامل بهداشتی (P<0.001) انگیزشی (P<0.001) و نمره کل رضایت شغلی

(P<0.001) در گروه آزمون نشان داد. اما در گروه شاهد اختلاف عمده ای قبل و بعد از مداخله در نمرات عوامل بهداشتی (P=0.069) انگیزشی (P=0.094) و نمره کل رضایتمندی شغلی (P=0.495) وجود نداشت. همچنین مقایسه دو گروه بعداز مداخله نشان داد که اختلاف معنی داری از نظر نمره عوامل انگیزشی (P=0.001) و نمره کل رضایت مندی شغلی (P=0.003) بین دو گروه وجود داشت در حالی که از نظر نمره عوامل بهداشتی اختلاف معنی داری بین دو گروه آزمون و شاهد مشاهده نشد(P=0.082).

بحث و نتیجه گیری: این مطالعه تاثیر آموزش واجرای دوایر کیفی بر رضایت مندی شغلی پرستاران شاغل در فوریت های پزشکی را مورد تایید قرار داده و این روش را به عنوان یک شیوه مدیریتی جهت به کارگیری توسط مدیران فوریت های پزشکی پیشنهاد می نماید.

متن کامل [PDF 478 kb]   (752 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb