دوره 19، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1400 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 58-52 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shamsizadeh M, Mohammad Gholi Mezerji N, Sharifian P. Evaluation of the Effect of Smartphone-based Virtual Social Networking on Academic Performance of Undergraduate Nursing Students. Pajouhan Sci J 2021; 19 (4) :52-58
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-793-fa.html
شمسی‌زاده مرتضی، محمدقلی مزرجی ناصر، شریفیان پگاه. بررسی تأثیر میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی موبایلی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی پرستاری. مجله علمی پژوهان. 1400; 19 (4) :52-58

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-793-fa.html


1- مربی، مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن (مراقبت در منزل)، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- دانشجوی دکترای تخصصی، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری ملایر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، Rsharifian7@gmail.com
چکیده:   (1708 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به گسترش روزافزون استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در گوشی همراه و تأثیر این شبکه‌ها بر جنبه‌های مختلف زندگی افراد، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی موبایلی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی پرستاری انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه،200 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان به روش تصادفی سیستماتیک وارد مطالعه و به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی موبایلی، ساعات کار با شبکه‌های اجتماعی مجازی، دلیل استفاده از این شبکه‌ها و زمان عضویت در دو گروه با استفاده از پرسش‌نامه میزان استفاده از شبکه‌های مجازی اجتماعی بررسی شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و آزمون‌های آماری کای دو، تی مستقل و تحلیل واریانس تجزیه‌‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: میانگین ساعت کار با شبکه‌های اجتماعی درگروه مورد 1/58±0/9 و درگروه شاهد 1/18±0/5ساعت در روز بود که اختلاف آماری بین دو گروه معنی‌دار بود (0/046p=). زمان عضویت در این شبکه‌ها در 57 درصد از دانشجویان گروه مورد در سال اول دانشگاه و در 70 درصد از گروه شاهد، قبل از ورود به دانشگاه بود.
نتیجه‌گیری: استفاده بیشتر از شبکه‌های اجتماعی مجازی موبایلی باعث کاهش عملکرد تحصیلی و معدل دانشجویان می‌شود.
متن کامل [PDF 939 kb]   (758 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشتی
دریافت: 1400/6/16 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10

فهرست منابع
1. Dastani M. The role of social networks on academic achievement of Gonabad University of Medical Science' students. The Journal of Medical Education and Development. 2016;11(2):153-60. (Persian)
2. Bashir H, Afrasiabi MS. Internet social networks and Youth life style: a case study of the largest Iranians' virtual community. Journal of Iranian Cultural Research. 2012;5(1):31-62. (Persian)
3. Aghili SV, Poory E. The effects of of virtual social networks on interpersonal communication. Culture Communication. 2011;1(3):25-44. (Persian)
4. Delshadi Z, Qorbani M, Delshadi M, Safari O, Pashaei T, Mansourian M. Survey of social networking usage and its relationship with the study status of students of Ilam universities 2015. Rahavard Salamat Journal. 2016;2(2):32-41.
5. Zokaee MS, Khatibi F. Relationship of presence in cyberspace and modern identity, research in young Iranian internet users. Journal of Social Sciences. 2012;33:34-7. (Persian)
6. Kirschner PA, Karpinski AC. Facebook® and academic performance. Computers in Human Behavior. 2010;26(6):1237-45. [DOI:10.1016/j.chb.2010.03.024]
7. Thompson LA, Dawson K, Ferdig R, Black EW, Black NP, Coutts J. The intersection of online social networking with medical professionalism. Journal of General Internal Medicine. 2008;23(7):954-7. [DOI:10.1007/s11606-008-0538-8] [PMID] []
8. Ranjbar Z, Darvize Z, Naraghizade A. Compare the amount and type of use of the internet in relation to mental health and academic performance of students in Tehran. Psychological studies. 2011;2(7):11-36. [Persian]
9. Farajollahi M, Najafi H, Nosrati Hashi K, Najafiyan S. Relationship between learning styles and academic achievement of university students. Education Strategies in Medical Sciences. 2013;6(2):83-8. (Persian)
10. Mazer JP, Murphy RE, Simonds CJ. The effects ofbteacher self disclosure via facebook on teacher credibility. Learning, Media and Technology. 2009;34(2):175-83. [DOI:10.1080/17439880902923655]
11. Thackeray R, Neiger BL, Smith AK, Van Wagenen SB. Adoption and use of social media among public health departments. BMC Public Health. 2012;12(1):1-6. [DOI:10.1186/1471-2458-12-242] [PMID] []
12. Kolek E, Saunders D. Online disclosure: an empirical examination of undergraduate Facebook profiles. NASPA Journal. 2005;45(1):1-25. [DOI:10.2202/1949-6605.1905]
13. Davoudi R, Nourbakhsh Bonjar R, Kamali N. Relationship between rate of internet use and the type of its use with academic performance of the students in Islamic Azad University of Zanjan. Information and Communication Technology in Educational Sciences. 2012;2(2):73-94. (Persian)
14. Javadinia SA, Erfanian M, Abedini MR, Bijari B. The effects of social networks on academic achievement of students, a study in Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2012;12(8):598-605. (Persian)
15. Sampasa‐Kanyinga H, Chaput JP, Hamilton HA. Social media use, school connectedness, and academic performance among adolescents. The Journal of Primary Prevention. 2019;40(2):189-211. [DOI:10.1007/s10935-019-00543-6] [PMID]
16. Ainin S, Naqshbandi MM, Moghavvemi S, Jaafar NI. Facebook usage, socialization and academic performance. Computers & Education. 2015;83:64-73. [DOI:10.1016/j.compedu.2014.12.018]
17. Junco R. The relationship between frequency of Facebook use, participation in Facebook activities, andstudent engagement. Computers & Education. 2012;58(1):162-71. [DOI:10.1016/j.compedu.2011.08.004]
18. Pasek J, Hargittai E. Facebook and academic performance: reconciling a media sensation withdata. First Monday. 2009;14(5):2498. [DOI:10.5210/fm.v14i5.2498]
19. Ehteshamzade P, Ahadi H, Enayati M, Mazaheri MM, Heidari AR. Relationship between extravertion, neuroticism, forgiveness and islamic coping strategies with happiness in college students of Ahvaz Universities in 1387. Knowledge & Research in Psychology. 2008;10(38):63-62. (Persian)
20. Pempek TA, Yermolayeva YA, Calvert SL. College students' social networking experiences on Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology. 2009;30(3):227-38. [DOI:10.1016/j.appdev.2008.12.010]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb