Research code: 1622709754
Ethics code: IR.MUMS.REC.1399.671
Shakerian M, Mosavinezhad S M. Comparison of the Effectiveness of Relaxation and Cognitive-Behavioral Hypnosis Therapy on Children's Stress. Pajouhan Sci J 2022; 20 (4) :225-233
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-813-fa.html
1- گروه روانشناسی، واحد فردوس، دانشگاه آزاد اسلامی، فردوس، ایران
2- گروه روانشناسی، واحد فردوس، دانشگاه آزاد اسلامی، فردوس، ایران ، dr.sm.mosavinezhad@gmail.com
چکیده: (686 مشاهده)
سابقه و هدف: روشهای آرامشزایی از جمله ریلکسیشن و هیپنوتیزم درمانی شناختی- رفتاری به دلیل ایجاد آرامش، احساس لذتبخش و احساس خوب بودن اهمیت زیادی دارند، لذا هدف مطالعهی حاضر، تعیین اثربخشی ریلکسیشن و هیپنوتیزم درمانی شناختی- رفتاری بر استرس کودکان بود.
مواد و روشها: در یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون از بین تمامی دانشآموزان پسر پایهی پنجم ابتدایی ناحیهی دو شهر مشهد در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نیز ۴۵ نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه (آزمایش یک: ریلکسیشن، آزمایش دو: هیپنوتیزم درمانی شناختی- رفتاری، گروه سوم: گروه شاهد) قرار گرفتند. گروههای آزمایش، برنامهی مداخله را دریافت نمودند، اما گروه شاهد، هیچ مداخلهای دریافت نکردند. دادهها از طریق پرسشنامهی استرس جمعآوری شد. دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد، آموزش ریلکسیشن و هیپنوتیزم درمانی شناختی- رفتاری در کاهش استرس کودکان مؤثر بود (۰/۰۱ > P)، همچنین بین اثربخشی دو روش درمانی در کاهش استرس کودکان تفاوتی وجود نداشت (۰/۰۵ < P)
نتیجهگیری: آموزش ریلکسیشن و هیپنوتیزم درمانی شناختی- رفتاری را میتوان به عنوان درمان جایگزین در کنار سایر مداخلات روانشناختی در درمان مشکلات روانشناختی کودکان، مورد استفاده قرار داد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی و روانپزشکی دریافت: 1400/7/13 | پذیرش: 1400/8/24 | انتشار: 1401/9/30