دوره 20، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1401 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 233-225 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 1622709754
Ethics code: IR.MUMS.REC.1399.671


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakerian M, Mosavinezhad S M. Comparison of the Effectiveness of Relaxation and Cognitive-Behavioral Hypnosis Therapy on Children's Stress. Pajouhan Sci J 2022; 20 (4) :225-233
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-813-fa.html
شاکریان مهدی، موسوی نژاد سید محمود. تعیین اثربخشی ریلکسیشن و هیپنوتیزم درمانی شناختی- رفتاری بر استرس کودکان. مجله علمی پژوهان. 1401; 20 (4) :225-233

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-813-fa.html


1- گروه روانشناسی، واحد فردوس، دانشگاه آزاد اسلامی، فردوس، ایران
2- گروه روانشناسی، واحد فردوس، دانشگاه آزاد اسلامی، فردوس، ایران ، dr.sm.mosavinezhad@gmail.com
چکیده:   (686 مشاهده)
سابقه و هدف: روش‌های آرامش‌زایی از جمله ریلکسیشن و هیپنوتیزم درمانی شناختی- رفتاری به دلیل ایجاد آرامش، احساس لذت‌بخش و احساس خوب بودن اهمیت زیادی دارند، لذا هدف مطالعه‌ی حاضر، تعیین اثربخشی ریلکسیشن و هیپنوتیزم درمانی شناختی- رفتاری بر استرس کودکان بود.
مواد و روش‌‌ها: در یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون از بین تمامی دانش‌آموزان پسر پایه‌ی پنجم ابتدایی ناحیه‌ی دو شهر مشهد در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نیز ۴۵ نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌ طور تصادفی در سه گروه (آزمایش یک: ریلکسیشن، آزمایش دو: هیپنوتیزم درمانی شناختی- رفتاری، گروه سوم: گروه شاهد) قرار گرفتند. گروه‌های آزمایش، برنامه‌ی مداخله را دریافت نمودند، اما گروه شاهد، هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌ها از طریق پرسش‌نامه‌ی استرس جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، آموزش ریلکسیشن و هیپنوتیزم درمانی شناختی- رفتاری در کاهش استرس کودکان مؤثر بود (۰/۰۱ > P)، همچنین بین اثربخشی دو روش درمانی در کاهش استرس کودکان تفاوتی وجود نداشت (۰/۰۵ < P)
نتیجه‌گیری: آموزش ریلکسیشن و هیپنوتیزم درمانی شناختی- رفتاری را می‌توان به ‌عنوان درمان جایگزین در کنار سایر مداخلات روان‌شناختی در درمان مشکلات روان‌شناختی کودکان، مورد استفاده قرار داد.
متن کامل [PDF 542 kb]   (458 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1400/7/13 | پذیرش: 1400/8/24 | انتشار: 1401/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb