دوره 20، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1401 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 276-268 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1398.217


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavian S M, Ghasemzadeh S, Arjmandnia A A, Gholamali Lavasani M. The Effectiveness of Emotion Regulation Program on the Externalizing and Internalizing Symptoms of Bullying Adolescents. Pajouhan Sci J 2022; 20 (4) :268-276
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-850-fa.html
موسویان شریف زاده سیده مریم، قاسم زاده سوگند، ارجمندنیا علی اکبر، غلامعلی لواسانی مسعود. طراحی و اثر بخشی برنامه ی تنظیم هیجان بر نشانه های درونی سازی و برونی سازی شده ی نوجوانان قلدر. مجله علمی پژوهان. 1401; 20 (4) :268-276

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-850-fa.html


1- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده‌ی روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، s.ghasemzadeh@ut.ac.ir
3- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده‌ی روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4- گروه روان‌شناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده‌ی روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (1298 مشاهده)
سابقه و هدف: بی‌نظمی هیجان، از اصلی‌ترین دلایل بروز رفتارهای مشکل‌‌ساز نوجوانی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی اثربخشی برنامه طراحی ‌شده تنظیم هیجان بر نشانه‌های برونی‌سازی و درونی‌سازی شده نوجوانان قلدر بود.
مواد و روش‌‌ها: این مطالعه‌ی نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه شاهد به همراه یک دوره پیگیری، در میان دانش‌آموزان دختر دوره‌ی اول دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ انجام شد که تعداد ۳۰ نفر با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند و با انتساب تصادفی در دو گروه ۱۵ نفره‌ی آزمایش و شاهد قرار گرفتند. مداخله صرفاً برای گروه آزمایش در طی ۱۲ جلسه‌ی ۹۰ دقیقه‌ای اجرا گردید. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه‌های قلدری Illinois Bullying، مشکلات رفتاری Achenbach و تنظیم ‌هیجان Cicchetti بودند. داده‌ها به‌ شیوه‌ی تحلیل کوواریانس چند متغیره و تحلیل کوواریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: میانگین نمرات پس‌آزمون مشکلات رفتاری در دو گروه آزمایش و شاهد با یکدیگر تفاوت معنی‌دار داشته‌اند (۰/۰۵ > P) که این امر حاکی از تأثیر مثبت برنامه می‌باشد.
نتیجه‌گیری: برنامه‌ی طراحی شده‌ی تنظیم ‌هیجان برای بهبود نشانه‌های درونی‌سازی و برونی‌سازی ‌شده‌ی نوجوانان قلدر اثربخش بود.
متن کامل [PDF 593 kb]   (1207 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1400/9/17 | پذیرش: 1400/11/12 | انتشار: 1401/9/30

فهرست منابع
1. Menin D, Guarini A, Mameli C, Skrzypiec G, Brifhi A. Was that (cyber) bullying? Investigating the operational definitions of bullying and cyberbullying from adolescents' perspective. Int J Clin Health Psychol. 2021;21(2):100221. [DOI:10.1016/j.ijchp.2021.100221] [PMID] []
2. Liu J, Guo S, Weissman R, Liu H. Investigating factors associated with bullying utilizing latent class analysis among adolescents. Sch Psychol Int. 2020;42(154):014303432096706. [DOI:10.1177/0143034320967061]
3. Arslan G. School bullying and youth internalizing and externalizing behaviors: Do school belonging and school achievement matter? Int J Ment Health Addict. 2021;20:2460-77. [DOI:10.1007/s11469-021-00526-x]
4. Sampasa-Kanyinga H, Colman I, Goldfield GS, Janssen I, Wang J, Hamilton HA, et al. Associations between the Canadian 24 h movement guidelines and different types of bullying involvement among adolescents. Child Abuse Negl. 2020;108:104638. [DOI:10.1016/j.chiabu.2020.104638] [PMID]
5. Levchenko K, Legenkyi M, Shved O, Legenka M, Dunebabina O. Social and legal mechanisms for prevention and counteraction to bullying in youth environment. Proceedings of the III International Scientific Congress Society of Ambient Intelligence; 2020 April 2-10; Warsaw, Poland; 2020. [DOI:10.2991/aebmr.k.200318.023]
6. Shahrour G, Dardas LA, Al-Khayat A, Al-Qasem A. Prevalence, correlates, and experiences of school bullying among adolescents: A national study in Jordan. Sch Psychol Int. 2020;41(5):430-53. [DOI:10.1177/0143034320943923]
7. Smith AU, Norris AE. Parent communication and bullying among Hispanic adolescent girls. The J Sch Nurs. 2018;36(3):222-32. [DOI:10.1177/1059840518808013] [PMID] []
8. Cook CR, Williams KR, Guerra NG, Kim TE, Sadek S.. Predictors of bullying and victimization in childhood and adolescence: A meta-analytic investigation. Sch Psychol Q. 2010;25(2):65-83. [DOI:10.1037/a0020149]
9. You S, Shin K, Kim M. Long-term effect of physical activity on internalizing and externalizing problems and life satisfaction. Sustainability. 2021;13(4):2322. [DOI:10.3390/su13042322]
10. Ballester L, Sanchez-Prieto L, Orte C, Vives M. Preventing internalizing and externalizing symptoms in adolescents through a short prevention program: An analysis of the effectiveness of the universal strengthening Families program 11-14. Child Adolesc Social Work J. 2020;39:119-31. [DOI:10.1007/s10560-020-00711-2]
11. Eshrat A. Internalizing and externalizing problems in adolescents analyzing the gender difference. Int J Rec Soc Sci. 2016;6(1):328-37.
12. Olivier E, Morin AJS, Langlois J, Tardif-Grenier K, Archambault I. Internalizing and externalizing behavior problems and student engagement in elementary and secondary school students. J Youth Adolesc. 2020;49(11):2327-46. [DOI:10.1007/s10964-020-01295-x] [PMID]
13. Lennarz HK, Hollenstein T, Lichtwarch-Aschoff A, Kuntsche E, Granic I. Emotion regulation in action: Use, selection, and success of emotion regulation in adolescents' daily lives. Int J Behav Dev. 2018;43(1):1-11. [DOI:10.1177/0165025418755540] [PMID] []
14. Aldao A, Gee DG, Reyes ADL, Seager I. Emotion regulation as a transdiagnostic factor in the development of internalizing and externalizing psychopathology: Current and future directions. Dev Psychopathol. 2016;28(4pt1):927-46. [DOI:10.1017/S0954579416000638] [PMID]
15. Ghasemzadeh S, Naghsh Z. Effectiveness of unified protocols for trans diagnostic treatment in emotion regulation of mothers and anxiety of children with type I diabetes [in Persian]. Iran Red Crescent Med J. 2020;22(11):e145.
16. Den Hamer AH, Konijn E. Can emotion regulation serve as a tool in combating cyberbullying? Pers Individ. Differ 2016;102:1-6. [DOI:10.1016/j.paid.2016.06.033]
17. Gonçalves SF, Chaplin TM, Turpyn CC, Niehaus CE, Curby TW, Sinha R, et al. Difficulties in emotion regulation predict depressive symptom trajectory from early to middle adolescence. Child Psychiatry Hum Dev. 2019;50(4):618-30. [DOI:10.1007/s10578-019-00867-8] [PMID] []
18. Young KS, Sandman CF, Craske MG. Positive and negative emotion regulation in adolescence: links to anxiety and depression. Brain Sci. 2019;9(4):76. [DOI:10.3390/brainsci9040076] [PMID] []
19. Frank JL, Kohler K, Peal A, Bose B. Effectiveness of a school-based yoga program on adolescent mental health and school performance: Findings from a randomized controlled trial. Mindfulness. 2016;8(3):544-53. [DOI:10.1007/s12671-016-0628-3]
20. Espelage DL, Holt MK. Bullying and victimization during early adolescence: Peer influences and psychosocial correlates. J Emotional Abuse. 2001;2(2-3):123-42. [DOI:10.1300/J135v02n02_08]
21. Shujja S, Atta M. Translation and validation of Illinois Bullying Scale for Pakistani children and adolescents. Pak J Soc Clin Psychol. 2011;9:79-82.
22. Asmari Bardezard Y, Hosseinsabet F, Mohamadaminzadeh D. Effectiveness of emotion-focused therapy on internalizing symptoms among teen boy victims of bullying [in Persian]. J Police Med. 2017;6(3):213-20.
23. Kakaberaie K, Asgar Abad M, Fedaei Z. Validation of Achenbakh's behavioral problems: Performing the youth self-report scale (YSR) for 11-18 year-old adolescents on high school students [in Persian]. Res Psychol Health. 2008;1(4):50-66.
24. Shields A, Cicchetti D. Reactive aggression among maltreated children: The contributions of attention and emotion dysregulation. J Clin Child Psychol. 1998;27(4):381-95. [DOI:10.1207/s15374424jccp2704_2] [PMID]
25. Esmailian N, Dehghani M, Fallah S. Evaluating the psychometric features of emotion rRegulation checklist (ERC) in children and adolescents [in Persian]. Achiev Clin Psychol. 2016;2(1):15-34.
26. Pour Mohammadi S, Bagheri F, Farokhi NA. Mindfulness training on negative emotions/emotional instability and adaptive emotion regulation in students [in Persian]. MEJDS. 2020;10(1):62.
27. Ahmed SP, Bittencourt-Hewitt A, Sebastian CL. Neurocognitive bases of emotion regulation development in adolescence. Dev Cogn Neurosci. 2015;15:11-25. [DOI:10.1016/j.dcn.2015.07.006] [PMID] []
28. Baroncelli A, Ciucci E. Unique effects of different components of trait emotional intelligence in traditional bullying and cyberbullying. J Adolesc. 2014;37(6):807-15. [DOI:10.1016/j.adolescence.2014.05.009] [PMID]
29. Volkaert B, Wante L, Vervoot L, Breat C. 'Boost Camp', a universal school-based transdiagnostic prevention program targeting adolescent emotion regulation; evaluating the effectiveness by a clustered RCT: a protocol paper. BMC Public Health. 2018;18(1):904. [DOI:10.1186/s12889-018-5754-5] [PMID] []
30. Zare M, Aghaziarati S, Sharifi M. Effectiveness of mindfulness training compared to emotion regulation on the compatibility of students with ADHD [in Persian]. J Applied Psychol. 2018;12(2):203-22.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb