Fathi D, Faramarzi S, Eftekhar Saadi Z, Naderi F, Zargar Y. Effectiveness of Targeted Reading Intervention Based on Response to Intervention on Reading Function and Academic Self-efficacy of Third Grade Elementary School Students with Dyslexia. Pajouhan Sci J. 2022; 20 (1) :80-88
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-900-fa.html
فتحی داود، فرامرزی سالار، افتخار صعادی زهرا، نادری فرح، زرگر یدالله. اثربخشی مداخله هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله بر نگرش تحصیلی دانشآموزان نارساخوان پایه سوم ابتدایی. مجله علمی پژوهان. 1400; 20 (1) :88-80
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-900-fa.html
1- گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده: (353 مشاهده)
اهداف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله بر نگرش تحصیلی دانشآموزان نارساخوان در شهر همدان انجام شد.
روش: این پژوهش، مطالعهای نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان نارساخوان پایه سوم ابتدایی بودند. آزمودنیها به روش تصادفی ساده به دو گروه 15 نفری، یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی، برنامه مداخله هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله را در 12 جلسه دریافت کردند، در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارایه نشد. ابزار استفادهشده در این پژوهش آزمون خواندن و نارساخوانی و پرسشنامه سنجش نگرش تحصیلی بود. اطلاعات جمعآوریشده از طریق آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.
یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که در مرحله بعد از مداخله، میانگین نمرات نگرش تحصیلی گروه آزمایش پس از مداخله بهطور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود.
نتیجهگیری: برنامه آموزشی مداخله هدفمند خواندن باعث بهبود نگرش تحصیلی دانشآموزان نارساخوان شد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
پزشکی و علوم بالینی دریافت: 1400/12/3 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/12/10