دوره 20، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، زمستان 1400 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 40-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.BUMS.REC.1399.427


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaee Rezvan S, Kareshki H, Pakdaman M. The Effectiveness of Play Therapy based on Cognitive - Behavioral Therapy on Social Adjustment of Preschool Children. Pajouhan Sci J 2022; 20 (1) :33-40
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-901-fa.html
رضایی رضوان شهرزاد، کارشکی حسین، پاکدامن مجید. اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی ـ رفتاری بر سازگاری اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی. مجله علمی پژوهان. 1400; 20 (1) :33-40

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-901-fa.html


1- گروه روان‌شناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران ، kareshki@um.ac.ir
3- گروه روان‌شناسی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
چکیده:   (2408 مشاهده)
سابقه و هدف: ارتقای سازگاری اجتماعی می‌تواند مسیر رشدی مهارت‌های کودکان پیش‌دبستانی را بهبود بخشد؛ بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر سازگاری اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش شبه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه همراه با دوره پیگیری است و شامل تمامی کودکان پیش‌دبستانی (۵ تا ۶ سال) شهر بجنورد در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس ۴۰ نفر انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش در ۱۲ جلسه ۹۰دقیقه‌ای تحت آموزش بازی‌درمانی با رویکرد شناختی-رفتاری قرار گرفت؛ ولی گروه گواه هیچ آموزشی دریافت ننمود. پرسش‌نامه سازگاری اجتماعی قبل و بعد از انجام آموزش برای آزمودنی‌ها اجرا شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر بین گروهی در سطح معناداری ۰٫۰۵ با نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۴ تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، بازی‌درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری در بهبود سازگاری اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی موثر بود (۰/۰۵>p) و نتایج در دوره پیگیری تداوم داشت (۰/۰۵>p).
نتیجه‌گیری: آموزش بازی‌درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری به کودکان پیش‌دبستانی می‌تواند گام موثری در ارتقای سازگاری اجتماعی آنان باشد.
متن کامل [PDF 463 kb]   (1614 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی و علوم بالینی
دریافت: 1400/12/3 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/12/10

فهرست منابع
1. Sari LE. The challenges of parental involvement in early childhood inclusion. Jurnal Pendidikan Inklusi. 2020;3(2):92-101. [DOI:10.26740/inklusi.v3n2.p92-101]
2. Mosavi HS, Khodabakhshi-Koolaee A. Effectiveness of client-centered play therapy on fear and anxiety in preschool children. community health. 2016;3(4):261-9. [Persian]
3. Bachem R, Casey P. Adjustment disorder: a diagnosis whose time has come. J Affect Disord. 2018;227:243-53. [DOI:10.1016/j.jad.2017.10.034] [PMID]
4. Allison SM. Predictors of social competence among children with epilepsy. The George Washington University; 2004.
5. Graham S. Race/ethnicity and social adjustment of adolescents: How (not if) school diversity matters. Educ Psychol. 2018;53(2):64-77. [DOI:10.1080/00461520.2018.1428805]
6. Mohammadi Shemirani S, Saadipour E, Dortaj F, Ebrahimi Qavam S, Falsafinejad MR. Effectiveness of play-based resilience training package on children's social adjustment. J Res Behav Sci. 2020;18(2):213-26. [Persian] [DOI:10.52547/rbs.18.2.213]
7. DeRosier ME, Lloyd SW. The impact of children's social adjustment on academic outcomes. Read Writ Q. 2011;27(1-2):25-47. [DOI:10.1080/10573569.2011.532710] [PMID] []
8. Hallahan DP, Pullen PC, Kauffman JM, Badar J. Exceptional learners. Education. 2020 February. [DOI:10.1093/acrefore/9780190264093.013.926]
9. Palmer CG, Boudreault P, Berman BA, Wolfson A, Duarte L, Venne VL, et al. Bilingual approach to online cancer genetics education for deaf American sign language users produces greater knowledge and confidence than English text only: a randomized study. Disabil Health J. 2017;10(1):23-32. [DOI:10.1016/j.dhjo.2016.07.002] [PMID] []
10. Nikneshan S, Golparvar M, Abedi A, nasri p, fatemeh f. The effectiveness of cognitive-behavioral play therapy (CBPT) and resiliency based play therapy on parenting stress in children with functional abdominal pain. Razi J Med Sci. 2020;27(5):86-97. [Persian]
11. Ghodousi N, Sajedi F, Mirzaie H, Rezasoltani P. The effectiveness of cognitive-behavioral play therapy on externalizing behavior problems among street and working children. Iranian Rehabil J. 2017;15(4):359-66. [Persian] [DOI:10.29252/nrip.irj.15.4.359]
12. Ashori M, Dallalzadeh Bidgoli F. The effectiveness of play therapy based on cognitive-behavioral model: behavioral problems and social skills of pre-school children with attention deficit hyperactivity disorder. Arch Rehabil. 2018;19(2):102-15. [Persian] [DOI:10.32598/rj.19.2.102]
13. Sarihi N, Pournesaei G, Nikakhlagh M. Effectiveness of group play therapy on behavior problems in preschool children. J Analytic Cognit Psychol. 2015;6(23):35-41. [Persian]
14. Movallali G, Jalil-Abkenar SS, A'shouri M. The efficacy of group play therapy on the social skills of pre-school hearing-impaired children. Arch Rehabil. 2015;16(1):76-85. [Persian]
15. Springer C, Misurell JR, Hiller A. Game-based cognitive-behavioral therapy (GB-CBT) group program for children who have experienced sexual abuse: a three-month follow-up investigation. J Child Sex Abus. 2012;21(6):646-64. [DOI:10.1080/10538712.2012.722592] [PMID]
16. Lavasani M, keramati H, Kadivar P. Effectiveness of cognitive-behavioral play therapy on social adjustment and educational adaptability of students with reading disorder. J Learn Disabil. 2018;7(3):91-109. [Persian]
17. Karami J, Shafeei B, Heidarisharaf P. Effectiveness of cognitive-behavioral play therapy on reforming the social maladjustment of female students with intellectual disabilities. J Except Educ. 2015;3(131):21-30. [Persian]
18. Mohammadi Masiri F, Khodadady A, Tamannaeifar S. A comparison of the effectiveness of child-centered group play therapy and parent group play therapy on correcting social maladaptation and loneliness in preschool children. Think Child. 2021;11(2):257-76. [Persian]
19. Amin Nasab V, Banijamali SA, Hatami H. The effectiveness of cognitive-motor learning training on social adjustment, motor skills and ADHD symptoms reduce in preschool children aged 5 and 6 years. J Psychol Sci. 2019;17(72):883-92. [Persian]
20. Sobhi-Gharamaleki N, Hajloo N, Mohammadi S. The effectiveness of life skill training on Social adjustment in preschool children. J Sch Psychol. 2016;5(3):118-31. [Persian]
21. Maleki M, Chehrzad MM, Kazemnezhad Leyli E, Mardani A, Vaismoradi M. Social skills in preschool children from teachers' perspectives. Children. 2019;6(5):64. [DOI:10.3390/children6050064] [PMID] []
22. Mazaheri M, Golparvar M, Shaygannezhad V. The effect of group behavioral methods training on social adjustment of children and adolescents with epilepsy. Knowl Res Appl Psychol. 2007;9(33):15-36. [Persian]
23. Oreizy H, Farahani H. Applied research methods in counseling and clinical psychology. Tehran: Danjeh; 2008. [Persian]
24. Dokhanchi A. Standardization of children's social adaptation questionnaire [dissertation]. Tehran: Allameh Tabataba'i University; 1998. [Persian]
25. Rointan P, Heidari A, Eftekhar Saadi Z, Ehteshamzadeh P. Comparing the effects of group play therapy and painting therapy on social adjustment and alienation among children with specific learning disabilities in Kermanshah, Iran. Int J Pediatr. 2021;9(4):11389-99.
26. Safary S, Faramarzi S, Abedi A. Effectiveness of cognitive- behavioral play therapy on behavioral symptoms of disobedient students. Stud Med Sci. 2014;25(3):258-67. [Persian]
27. Zarandi A, Ghodrati S, Vatankhah HR. Cognitive-behavioral game teaching on impulsivity in children with attention-deficit hyperactivity disorder. Middle East J Disabil Stud. 2019;9:86-95. [Persian]
28. Janatian S, Nouri A, Shafti A, Molavi H, Samavatyan H. Effectiveness of play therapy on the bases of cognitive behavior approach on severity of symptoms of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) among primary school male students aged 9-11. J Res Behav Sci. 2008;6(2):109-18. [Persian]
29. Kaduson H, Schaefer C. 101 favorite play therapy techniques. unknown city: Jason Aronson, Inc; 2010.
30. Hadipoor S, Akbari B. Effectiveness of cognitive behavioral play therapy on self- efficacy and loneliness of primary school students with learning difficulties. Middle East J Disabil Stud. 2017;7:64-71. [Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb