Ethics code: IR.MUMS.REC.1400.151
1- گروه روانشناسی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران
2- گروه روانشناسی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران ، pakdaman@iauq.ir
3- گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (660 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش سواد رسانهای، یکی از ملزومات اساسی محسوب میگردد؛ بنابراین هدف پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش سواد رسانهای در اعتیاد به اینترنت نوجوانان بود.
مواد و روشها: روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه گواه بود. از جامعهی آماری که شامل تمامی دانشآموزان پسر دورهی اول متوسطهی شهر تربتحیدریه در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بودند، تعداد ۳۰ نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند و به پرسشنامهی اعتیاد به اینترنت Young (۱۹۹۹) پاسخ دادند. گروه آزمایش در ۱۶ جلسه آموزش سواد رسانهای محققساخته شرکت نمودند، اما گروه گواه آموزشی دریافت نکرد.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد، بین نمرههای دو گروه آزمایش و گواه (پیشآزمون و پسآزمون) در میزان اعتیاد به اینترنت، تفاوت معنیدار بود (۰/۰۱ > P).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد، آموزش سواد رسانهای، موجب کاهش اعتیاد به اینترنت نوجوانان شد. بنابراین آموزش سواد رسانهای به عنوان روش مکمل در کنار درمانهای روانشناختی جهت کاهش اعتیاد به اینترنت نوجوانان توصیه میشود.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی و روانپزشکی دریافت: 1401/2/11 | پذیرش: 1401/3/31 | انتشار: 1401/12/29