دوره 21، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، زمستان 1401 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 31-22 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi N, Dehghani A, Ghamarani A, Abedi M. Investigating the Effect of Mentalization-based Therapy (MBT) and Filial Therapy on Interactions of Student with Attention Deficit Hyperactivity Disorder: Parent and Teacher-child Interactions. Pajouhan Sci J 2023; 21 (1) :22-31
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-936-fa.html
عباسی ناهید، دهقانی اکرم، قمرانی امیر، عابدی محمدرضا. مقایسه‌ی تأثیر درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی و فیلیال‌تراپی بر تعاملات دانش‌آموزان با اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی: تعاملات والد و معلم-کودک. مجله علمی پژوهان. 1401; 21 (1) :22-31

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-936-fa.html


1- گروه روان‌شناسی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران
2- گروه روان‌شناسی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران ، ddehghani55@yahoo.com
3- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4- گروه مشاوره، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (105 مشاهده)
سابقه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه‌ی تأثیر درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی و فیلیال‌تراپی بر تعاملات دانش‌آموزان با اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی انجام گرفت.
مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه شاهد بود. جامعه‌ی آماری در این پژوهش دانش‌آموزان ۷ تا ۹ ساله دارای اختلال نقص توجه بیش‌فعالی شاغل به تحصیل در مدارس عادی مناطق شش‌گانه‌ی شهر اصفهان بودند. برای انتخاب نمونه، از بین دانش‌آموزانی که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند، ۴۲ نفر انتخاب و به ‌صورت تصادفی بین گروه‌های درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی (۱۴ نفر)، فیلیال‌تراپی (۱۴ نفر) و شاهد (۱۴ نفر) تقسیم شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که تعامل والد- کودک و معلم- دانش‌آموز در گروه‌های آزمایش نسبت به گروه شاهد به‌ طور معنی‌داری افزایش یافته است (۰/۰۱ P). همچنین مقایسه‌ی میانگین نمرات نشان داد که در متغیر ارتباط والد- کودک؛ تفاوت معنی‌داری بین گروه درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی و گروه فیلیال‌تراپی وجود نداشت (۰/۰۱ P) اما در متغیر ارتباط معلم- دانش‌آموز؛ این تفاوت معنی‌دار بود (۰/۰۱ P).
نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی بر تعاملات والد- کودک و تعاملات معلم- دانش‌آموز کودکان با اختلال بیش‌فعالی- نقص توجه می‌توان از این رویکرد به عنوان یک روش درمانی مؤثر در ایران بهره برد.
متن کامل [PDF 1001 kb]   (70 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1401/3/20 | پذیرش: 1401/5/23 | انتشار: 1401/12/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb