دوره 21، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، زمستان 1401 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 39-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 99/d/20/24418
Ethics code: IR.UMA.REC.1400.068


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asghari Sharabiani A, Atadokht A, Hajloo N, Mikaeili N. A Efficacy of Group Dialectical Behavior Therapy for Emotion Regulation and Irritability in Students with Disruptive Mood Dysregulation Disorder. Pajouhan Sci J 2023; 21 (1) :32-39
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-947-fa.html
اصغری شربیانی عباس، عطادخت اکبر، حاجلو نادر، میکاییلی نیلوفر. اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیک گروهی بر تنظیم هیجان و تحریک‌پذیری نوجوانان دارای اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر. مجله علمی پژوهان. 1401; 21 (1) :32-39

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-947-fa.html


1- گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، abbas.asghari04@gmail.com
2- گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (78 مشاهده)
سابقه و هدف: اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر (Disruptive mood dysregulation disorder) DMDD، یک تشخیص جدید همراه با چالش‌های متعدد درمانی است. بارزترین ویژگی این اختلال شامل اختلالات رفتاری و خلقی می‌باشد. مطالعات درمانی بسیار کمی در مورد DMDD وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیک بر تنظیم هیجان و تحریک‌پذیری دانش‌آموزان دارای اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر بود.
مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه شاهد بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه‌ی اول استان آذربایجان شرقی مراجعه‌کننده به هسته‌های مشاوره‌ی ادارات آموزش و پروش در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بود. نمونه‌ی پژوهش شامل ۳۰ دانش‌آموز دارای اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر بود که از طریق ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﻏﯿﺮﺗﺼﺎدﻓﯽ انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از شاخص واکنش‌پذیری عاطفی، پرسش‌نامه‌ی تنظیم هیجان و مصاحبه‌ی تشخیصی استفاده شد. اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد، رفتار درمانی دیالکتیک در کاهش تحریک‌پذیری و تنظیم هیجان دانش‌آموزان دارای اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر به طور معنی‌داری مؤثر بوده است (۰/۰۰۱ P <). همچنین نتایج حاکی از ادامه‌دار بودن اثر آموزشی در دوره‌ی پیگیری بود (۰/۰۵ P >).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش، رفتار درمانی دیالکتیک می‌تواند باعث افزایش شناخت مبتلایان به اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر از مشکلات خود شده و درک صحیح‌تری در برخورد با مشکلات به ویژه در حوزه‌ی بین‌فردی کسب کنند. بنابراین در حوزه‌ی درمان اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر، رفتار درمانی دیالکتیک می‌تواند به عنوان بخشی از برنامه‌ی درمان اجرا شود.
متن کامل [PDF 758 kb]   (51 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1401/5/1 | پذیرش: 1401/7/24 | انتشار: 1401/12/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb