دوره 21، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، زمستان 1401 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 60-54 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MALAYERU.REC. 1400.004


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei F, Abdollahzadeh Rafi M, Ariapooran S. The Mediating Role of Compassion Fatigue in Relation between The Mother's Emotional Problems and Emotional-behavioral Problems of Children with Special Needs. Pajouhan Sci J 2023; 21 (1) :54-60
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-959-fa.html
رضایی فاطمه، عبدالله زاده رافی مهدی، آریا پوران سعید. نقش میانجی خستگی از دلسوزی در رابطه بین مشکلات هیجانی مادر و مشکلات هیجانی رفتاری کودکان با نیازهای ویژه. مجله علمی پژوهان. 1401; 21 (1) :54-60

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-959-fa.html


1- گروه روان‌شناسی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران ، rafi.mehdi@gmail.com
چکیده:   (612 مشاهده)
سابقه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی خستگی از دلسوزی در رابطه‌ی بین مشکلات هیجانی مادر و مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان با نیازهای ویژه انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش حاضر، همبستگی از نوع مدل‌یابی است. جامعه‌ی آماری این پژوهش، شامل کلیه‌ی مادران کودکان با نیازهای ویژه در مقطع ابتدایی شهر اراک بود که تعداد ۱۷۱ نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی به ‌عنوان نمونه‌ از این جامعه انتخاب شدند. ابرازهای اندازه‌گیری عبارت‌ بودند از پرسش‌نامه‌ی خستگی از دلسوزی، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس و چک‌لیست رفتاری کودک.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که رابطه‌ی آماری مثبت معنی‌داری بین خستگی از دلسوزی مادر با مشکلات هیجانی (۰/۰۰۱ > P) و مشکلات رفتاری (۰/۰۰۱ > P) کودکان با نیازهای ویژه وجود دارد. درحالی‌که اثر مستقیم مشکلات هیجانی مادر بر مشکلات هیجانی (۰/۰۹۳ = P) و مشکلات رفتاری (۰/۸۸۸ = P) کودکان با نیازهای ویژه معنی‌دار نیست اما مشکلات هیجانی مادر، اثر مستقیم بر خستگی از دلسوزی دارد که این مقدار به لحاظ آماری معنی‌دار است (۰/۰۰۱ = P)؛ همچنین، خستگی از دلسوزی مادر به‌ طور مستقیم بر مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان با نیازهای ویژه اثر دارد (۰/۰۰۱ = P).
نتیجه‌گیری: مشکلات هیجانی مادر، موجب افزایش خستگی از دلسوزی وی می‌شود و با افزایش خستگی از دلسوزی مادر، مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان با نیازهای ویژه افزایش می‌یابد.
متن کامل [PDF 978 kb]   (343 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1401/6/22 | پذیرش: 1401/8/14 | انتشار: 1401/12/29

فهرست منابع
1. Kakavand A, Sohaimi M. Education of exceptional children [in Persian]. Tehran, Iran: Sarafraz Publishing House; 2011.
2. Shafiei S, Shahbazi M. Depression of children referred to counseling centers in Ahvaz city: the predictive role of mother's mental health (depression, anxiety, obsession and aggression) [in Persian]. Proceeding of the 5th Conference of Management and Humanities Research of Tehran University; 2018 May 15; Tehran, Iran; 2017.
3. Noonan K, Burns R, Violato M. Family income, maternal psychological distress and child socio-emotional behavior: Longitudinal findings from the UK Millennium Cohort Study. SSM Popul Health. 2018;4:280-90. [DOI:10.1016/j.ssmph.2018.03.002] [PMID] []
4. Fransson E, Sörensen F, Kallak TK, Ramklint M, Eckerdal P, Heimgärtner M, et al. Maternal perinatal depressive symptoms trajectories and impact on toddler behavior - the importance of symptom duration and maternal bonding. J Affect Disord. 2020:273:542-51. [DOI:10.1016/j.jad.2020.04.003] [PMID]
5. Riahi F, Amini F, Salehi Vaisi M. Children's behavioral problems and their relationship with mothers' mental health [in Persian]. Pars J Med Sci. 2011;10(1):52-46. [DOI:10.29252/jmj.10.1.46]
6. Tajali F, Javidi H, Mehriar A, Mir Jafari, A. The role of mothers' depression, anxiety, stress and parenting methods in their children's oppositional defiant and conduct behaviors [in Persian]. J Psychol Stud. 2018;15(3):159-73.
7. Abdollahzadeh Rafi M, Rafiei Boldaji M, Mohammadi H, Mohammadi M. Role of psychological flexibility in parenting and maternal depression in predicting the symptoms of conduct disorder in adolescents [in Persian]. IJPN. 2021;9(3):39-49.
8. Ding W, Meza J, Lin X, He T, Chen H, Wang Y, et al. Oppositional defiant disorder symptoms and children's feelings of happiness and depression: Mediating roles of interpersonal relationships. Child Indic Res. 2019;13:215-35. [DOI:10.1007/s12187-019-09685-9]
9. Gowdini R, Pourmohammadrezai-Tajrishi M, Tahmasabi S, Biglerian A. The effect of emotional management training to mothers on children's behavioral problems from the perspective of parents [in Persian]. JREHAB. 2016;18(1):13-24. [DOI:10.21859/jrehab-180113]
10. Bakhshi Sureshjai L. Investigating the effectiveness of mother education on reducing attention deficit hyperactivity disorder in children and maternal depression [in Persian]. IJNR. 2016;13(2):32-25.
11. Moqtadaei K, Salehi M, Salamat M, Mohammadian Y, Honjani A. Relationship between meta-cognition with anxiety and depression in mothers of children with attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD) compared with mothers of normal children [in Persian]. J Behav Sci Res. 2012;11(1):29-18.
12. Shamsaldini Lori S, Dukanei Fard F, Shafiabadi A. Predicting emotional-behavioral disorders of 8-12-year-old male students based on social skills and mothers' anxiety [in Persian]. Know Res Appl Psychol. 2016;18(4):35-43.
13. Creswell C, Violato M, Cruddace S, Gerry S, Murray L, Shafran R, et al. A randomised controlled trial of treatments of childhood anxiety disorder in the context of maternal anxiety disorder: clinical and cost-effectiveness outcomes. J Child Psychol Psychiatry. 2020;61(1):62-76. [DOI:10.1111/jcpp.13089] [PMID] []
14. Mont KS, Crockenberg SC, Barrigjo PS, Wagar JL. Maternal and child correlates of anxiety in 2.5-year-old children. Infant Behav Dev. 2010;33(4):567-78. [DOI:10.1016/j.infbeh.2010.07.008] [PMID]
15. Kleine I, Falconer S, Roth S, Counsell SJ, Redshaw M, Kennea N, et al. Early postnatal maternal trait anxiety is associated with the behavioural outcomes of children born preterm. J Psychiatr Res. 2020;131:160-8. [DOI:10.1016/j.jpsychires.2020.09.010] [PMID] []
16. Teyhan A, Galobardes B, Henderson J. Child allergic symptoms and mental well-being: The role of maternal anxiety and depression. J Pediatr. 2014;165(3):592-9. [DOI:10.1016/j.jpeds.2014.05.023] [PMID] []
17. Sharifi Daramdi P, Agha Rashti M. The effect of teaching coping methods in reducing the anxiety of parents with behavioral disorder children [in Persian]. J Fam Res. 2005;1(2):160-49.
18. Vizzini L, Popovic M, Zugna D, Trevisan M, Pizzi C, Rusconi F, et al. Maternal anxiety, depression and sleep disorders before and during pregnancy, and preschool ADHD symptoms in the NINFEA birth cohort study. Epidemiol Psychiatr Sci. 2018;28(5):521-31. [DOI:10.1017/S2045796018000185] [PMID] []
19. Shiraliniya K, Izadi M, Aslani K. Mediating role of parenting stress, mother-child relationship quality and mother's mental health in the relationship between mindful parenting and children's behavioral problems [in Persian]. Couns Cult Psychol. 2018;10(38):135-46.
20. Sadeghi M, Hosseini Ramghani N. The effectiveness of parenting training based on mindfulness on anxiety and worry of mothers with children with attention deficit hyperactivity disorder [in Persian]. J. Community Health. 2015;10(4):1-11.
21. Conrad D, Kellar-Guenther Y. Compassion fatigue, burnout, and compassion satisfaction among Colorado child protection workers. Child Abuse Negl. 2006;30(10):1071-080. [DOI:10.1016/j.chiabu.2006.03.009] [PMID]
22. Heydari R. Comparison of compassion fatigue, psychological distress and mindfulness skills among mothers of children with cerebral palsy and mothers of children without cerebral palsy [in Persian]. Rooyesh. 2020;9(1):46-37.
23. Naqavi A, Zamani-Forooshani F. Tiredness and satisfaction caused by compassion: the experience of mothers caring for a disabled child [in Persian]. J Appl Sociol. 2018;30(4):21-34.
24. Mirlohian S, Qumrani A. The relation between psychological burden and state boredom of mothers with behavioral disorders of autistic children [in Persian]. MEJDS. 2017;1(6):49-55.
25. Mousavi A, Najimi Ghashtasb A, Alizadeh Chahar Borj T. The effect of education based on emotion regulation on fatigue and coping styles of mothers with hyperactive children - attention deficit [in Persian]. Nasim Tandorosti. 2014;3(4):1-10.
26. Kochekpur K. Exceptional children and mothers' challenges [in Persian]. [Online]. [cited 2019 Dec 31]; Available from: URL: http://www.behzisti.ir/news/12163/
27. Narimani M, Agha Mohammadian H, Rajabi S. A comparison between the mental health of mothers of exceptional children and mothers of normal children [in Persian]. Q J Fundam Mental Health. 2007;9(33-34):24-15.
28. Peters E. Compassion fatigue in nursing: A concept analysis. Nurs Forum. 2018;53(4):466-80. [DOI:10.1111/nuf.12274] [PMID]
29. Lee W, Veach PM, MacFarlane MI, LeRoy BS. Who is at risk for compassion fatigue? An investigation of genetic counselor demographics, anxiety, compassion satisfaction, and burnout. J Genet Couns. 2015;24(2):358-70. [DOI:10.1007/s10897-014-9716-5] [PMID]
30. Stamm B. Professional quality of life: Compassion satisfaction and fatigue version 5. [Online]. [cited 2009]; Available from: URL: http://www.proqol.org/uploads/ProQOL-5-English.pdf
31. Lovibond PF, Lovibond SH. The structure of negative emotional states: Comparison of the depression anxiety stress scales (DASS) with the beck depression and anxiety inventories. Behav Res Ther. 1995;33(3):335-43. [DOI:10.1016/0005-7967(94)00075-U] [PMID]
32. Achenbach TM, Rescorla LA. Manual for the ASEBA school-age forms & profiles: an integrated system of multi-informant assessment. Burlingron, VT: ASEBA; 2001.
33. Day JR, Anderson RA. Compassion fatigue: An application of the concept to informal caregivers of family members with demen-tia. Nurs Res Pract. 2011;2011:408024. [DOI:10.1155/2011/408024] [PMID] []
34. Pfifferling JH, Gilley K. Overcoming compassion fatigue. Fam Pract Manag. 2000;7(4):39-44.
35. Gentry JE, Baggerly J, Baranowsky A. Training as treatment: Effectiveness of the certified compassion fatigue specialist training. Int J Emerg Ment Health. 2004;6(3):147-55.
36. Abdullazadeh Rafi M, Hasanzadeh M, Nasaian A, Asadi Gandmani M. Prevalence of behavioral disorders in students and its prediction based on emotional abuse [in Persian]. 2015;10(2):28-41.
37. Abdullahzadeh Rafi M, Alizadeh H. Emotional abuse: definitions, prevalence, consequences and interventions [in Persian]. J Except Educ. 2018;2(157):74-59.
38. Pervin LA, Cervone D. Personality, theory and research. 9th ed. New York, NY: Wiley; 2005.
39. Toth SL, Rogosch FA, Manly JT, Cicchetti D. The efficacy of toddler-parent psychotherapy to reorganize attachment in the young offspring of mothers with major depressive disorder: a randomized preventive trial. J Consult Clin Psychol. 2006;74(6):1006-16. [DOI:10.1037/0022-006X.74.6.1006] [PMID]
40. Lesesne CA, Visser SN, White CP. Attention-deficit/hyperactivity disorder in school-aged children: Association with maternal mental health and use of health care resources. Pediatrics. 2003;111(5 Pt 2): 1227-32. [DOI:10.1542/peds.111.S1.1232] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb