دوره 21، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، زمستان 1401 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 53-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 14010206809
Ethics code: IR.UMSHA.REC.1400.1002


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fardipour M, Mohammadi F, Talebi Ghane E, Hasan Tehrani T. Evaluation of the Relationship between Health Literacy and Breastfeeding Performance of Mothers with Infants Admitted to Fatemiyeh Hospital in Hamadan. Pajouhan Sci J 2023; 21 (1) :47-53
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-963-fa.html
فردی پور مروارید، محمدی فاطمه، طالبی قانعی الهه، حسن طهرانی طیبه. بررسی ارتباط سواد سلامت با خودکار آمدی و عملکرد شیر دهی مادران دارای نوزادان بستری در بیمارستان فاطمیه شهر همدان. مجله علمی پژوهان. 1401; 21 (1) :47-53

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-963-fa.html


1- گروه کودکان، دانشکده‌ی ‌پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه پرستاری کودکان، دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت بیماری‌های مزمن در منزل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات مدل‌سازی بیماری‌های غیر واگیردار، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- گروه پرستاری کودکان، دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، t.tehrani@umsha.ac.ir
چکیده:   (91 مشاهده)
سابقه و هدف: سواد سلامت، از پیامدهای کلیدی برنامه‌های آموزش سلامت در زمینه‌ی عملکرد شیردهی و خودکار آمدی مادر است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سواد سلامت با خودکارآمدی و عملکرد شیردهی مادران دارای نوزادان بستری در بیمارستان فاطمیه شهر همدان در سال ۱۴۰۱ انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: این پژوهش تحلیلی، مقطعی بر روی ۲۱۰ نفر از مادران دارای نوزاد ترم با روش نمونه‌گیری در دسترس صورت گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه‌ی سواد سلامت مادری، چک‌لیست ارزیابی شیردهی Bristol و پرسش‌نامه‌ی خودکارآمدی شیردهی بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون‌های توصیفی و استنباطی انجام شد.
یافته‌ها: با توجه به نتایج، میانگین و انحراف معیار نمره‌ی خودکارآمدی، سواد سلامت و عملکرد شیردهی مادر به ترتیب (۲۸/۰۸) ۱۱۷/۰۹، (۸/۵۷) ۴۳/۷۴ و (۰/۸۷) ۷/۳۴ بود. ارتباط معنی‌داری بین سواد سلامت و خودکارآمدی مادران، عملکرد و خودکارآمدی مادران و عملکرد و سواد سلامت مادران مشاهده شد (۰/۰۵ > P).
نتیجه‌گیری: با توجه نتایج مطالعه، پیشنهاد می‌گردد که در مداخلات آموزشی در ارتباط با شیردهی، اطلاعات و آموزش‌ها به شیوه‌ای در اختیار مادران قرار بگیرند که فهم آن‌ها برای مادران ساده باشد و بتوانند به راحتی اطلاعات دریافتی را درک کنند.
متن کامل [PDF 735 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشتی
دریافت: 1401/7/26 | پذیرش: 1401/10/14 | انتشار: 1401/12/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb