مقدمه: وب سایت یک منبع اطلاعاتی منتخب در عصر دیجیتال است. وب سایت های دانشگاهی از مهم ترین ابزار ارتباطی جهت معرفی و برقراری ارتباط با دانشگاه ها در سطح ملی و بین المللی می باشند. بازبینی و ارزیابی منظم وب سایت ها از جنبه های ساختاری و محتوایی و به دنبال آن مشخص شدن نقاط ضعف و قوت آنها، راهبردی مناسب برای سیاست گذاری و تصمیم گیری به دست خواهد داد. هدف این پژوهش ارزیابی و مقایسه وب سایت دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی همدان بر اساس شاخص های وب سنجی در سال 1393 می باشد.
روش کار: این پژوهش کاربردی به روش وب سنجی با استفاده از تحلیل پیوند و به صورت نوع توصیفی_مقطعی بود، که بر روی کلیه وب سایت دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1393 انجام گرفت. در این پژوهش وب سایت دانشکده ها از نظر شاخص های مختلف وب سنجی با گرد آوری اطلاعات از موتور کاوش گوگل (Google) ارزیابی گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی با استفاده از نرم افزار Excel استفاده شد.
یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که از نظر رؤیت پذیری، دانشکده بهداشت با امتیاز (412) از نظر اندازه، دانشکده اسدآباد با امتیاز (27300) از نظر رتبه ترافیک، دانشکده پزشکی با امتیاز (108574)، از نظر فایل های غنی شده دانشکده دندانپزشکی با تعداد (354)، از نظر ضریب تأثیرگذاری وب دانشکده بهداشت با میزان (0/79) و از نظر رتبه بندی کلی وب سایت دانشکده اسدآباد با امتیاز (54823) حائز بالاترین رتبه گردیدند.
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت وب سای تها در اطلا ع رسانی و حاکمیت فضای مجازی بر امور سازمان های آموزشی و پژوهشی، لازم است که مسئولان وب سایت ها، برنامه ریزی و اقدامات بیشتری در جهت ارتقاء کمّی و کیفی وب سایت های واحد های خود نمایند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |