دوره 23، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، زمستان، در دست انتشار 1403 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.KHSH.REC.1401.034


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khani R, Abedi A, Javadzadeh Shahshahani F. Examining the Effectiveness of Wise Parenting in Social-Emotional Values and Resilience among Preschool Children. Pajouhan Sci J 2025; 23 (1) :1-12
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1173-fa.html
خانی رضوان، عابدی احمد، جوادزاده شهشهانی فاطمه. بررسی اثربخشی آموزش فرزندپروری خردمندانه‌ی مادران بر ارزش‌های اجتماعی، هیجانی و تاب‌آوری در کودکان پیش‌دبستانی. مجله علمی پژوهان. 1403; 23 (1) :1-12

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1173-fa.html


1- گروه مشاوره، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی‌شهر، ایران
2- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، a.abedi@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (725 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از موضوعات جدید حوزه تعلیم و تربیت و روانشناسی، خردمندی است. این پژوهش با هدف بهره ­گیری از اصول و ویژگی ­های خردمندی در برنامه ­های فرزندپروری و بررسی اثربخشی فرزندپروری خردمندانه بر  پیش­ دبستانی انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه یک پژوهش نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون و پس ­آزمون شامل دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری مادران کودکان ۴ تا ۶ ساله پیش دبستانی شهر اصفهان در سال ۱۴۰۲ بودند که به صورت تصادفی خوشه ­ای چندمرحله ­ای انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل (۱۵ نفر برای هر گروه) گمارده شدند. ابزار پژوهش مقیاس ارزش­ های اجتماعی، هیجانی و تاب­ آوری برای کودکان پیش دبستانی بود که توسط مادران کودکان تکمیل گردید. گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه ­ای تحت آموزش فرزندپروری خردمندانه قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیره در نرم افزار SPSS ورژن ۲۳ تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش فرزندپروری خردمندانه در این پژوهش موجب بهبود معنادار ارزش های اجتماعی، هیجانی و تاب آوری شد (p<۰/۰۵). میانگین این مقیاس در گروه آزمایش از ۱۳/۴۵±۵۵/۲۶ در پیش آزمون به ۹/۸۵±۹۹/۲۶ در پس آزمون افزایش یافت، در حالیکه در گروه کنترل این میانگین بین پیش آزمون و پس آزمون (به ترتیب ۲۳/۴۱±۷۰/۱۳ و ۲۲/۵۳±۷۱/۱۳) تفاوت معناداری نشان نداد.   
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های پژوهش فرزندپروری خردمندانه می­ تواند ارزش­ های اجتماعی، هیجانی و تاب­آوری کودکان پیش دبستانی را افزایش دهد. لذا توصیه می ­شود در آموزش والدین کودکان پیش دبستانی از فرزندپروری خردمندانه در کنار سایر روش ­های تربیتی موجود بهره گرفته شود.
متن کامل [PDF 1065 kb]   (50 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1403/11/28 | پذیرش: 1404/1/17 | انتشار: 1404/4/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb