دوره 13، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1394 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 57-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moeini B, Dashti S, Teymoori P, kafami V, Mousali A A, Sharifi M, et al . Health-promoting behaviors among high school students in Hamadan in 2013. Pajouhan Sci J 2015; 13 (3) :49-57
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-128-fa.html
معینی بابک، دشتی سعید، تیموری پروانه، کفعمی وحید، موسعلی امیرعباس، شریفی مهناز، و همکاران.. رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر همدان در سال 1392. مجله علمی پژوهان. 1394; 13 (3) :49-57

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-128-fa.html


1- دانشیار آموزش بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، ایران
2- دانشجوی دکتری آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، یزد، ایران
3- دانشیار آموزش بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
4- کارشناس ارشد آموزش بهداشت، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، همدان، ایران ، kvahid66@yahoo.com
5- کارشناس ارشد آموزش بهداشت، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، همدان، ایران
6- دانشجوی دکتری آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، همدان، ایران
7- مدیر گروه سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، آموزش و پرورش استان همدان، همدان، ایران
چکیده:   (5858 مشاهده)

مقدمه: نوجوانی دوره تکامل تغییرات در وضعیت بدن، تفکر و روابط اجتماعی است. در این دوران فرد به تدریج مسئولیت سلامت خود را به عهده می گیرد. این تغییرات نوجوانان را در معرض خطر گسترش رفتارهای بهداشتی پرخطر قرار می دهد. این مطالعه با هدف بررسی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در بین دانش آموزان مقطع متوسطه شهر همدان در سال 1392 انجام گردید.

روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی_مقطعی بود. 360 نفر از میان دانش آموزان مقطع متوسطه شهر همدان در سال 1392 با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای وارد مطالعه شدند. از پرسشنامه رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت برای گرد آوری داده ها استفاده شد. از شاخص های آماری میانگین، انحراف معیار و فراوانی با نرم افزار SPSS نسخه 16 برای توصیف داده ها استفاده گردید.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد از بین 6 بعد رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی: فعالیت بدنی و مسئولیت پذیری سلامتی در بین دانش آموزان وضعیت مناسبی نداشتند. 88/1 درصد از دانش آموزان وضعیت خود شکوفایی و 48/9 درصد رفتارهای مسئولیت پذیری سلامتی مناسبی داشتند. 57/8 درصد رفتارهای تغذیه ای مناسب و 91/9 درصد وضعیت حمایت اجتماعی درک شده را در سطح بالا ذکر نموده اند. 55/8 درصد رفتارهای مدیریت استرس خوب و 41/9 درصد وضعیت فعالیت بدنی خود را خوب دانسته اند.

نتیجه گیری: تدوین برنامه آموزشی به منظور ارتقاء رفتارهای سلامت و تهیه مواد و متون آموزشی مناسب با نیازهای این گروه از افراد جامعه می تواند بسیار سودمند باشد و باعث ارتقاء سطح سلامت جسمی و روانی دانش آموزان گردد.

متن کامل [PDF 501 kb]   (6157 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشتی
دریافت: 1393/10/30 | پذیرش: 1394/2/28 | انتشار: 1394/9/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb