مقدمه: اجرای طرح حاکمیت بالینی در بیمارستانها به منظور افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به عوامل متعددی نیاز دارد، که از آن جمله میتوان به عوامل مؤثر بر کاهش یا افزایش رضایت بیماران، تآثیر نحوه ی برخورد پرسنل بر روی افزایش رضایت بیماران و میزان تبعیت و مشارکت پرسنل در اجرای طرح اشاره کرد. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایت بیماران از روشهای اجرای حاکمیت بالینی در شهر همدان در سال 1392 انجام گرفت.
روش کار: این مطالعه ی توصیفی به شکل مقطعی، بر روی 122 نفر از بیماران بستری در بخش های جراحی بیمارستان بعثت همدان که در سال 1392 تحت جراحی قرار گرفته بودند انجام شد. بیماران به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند. ابزار گرداوری داده ها شامل یک پرسشنامه دو قسمتی پژوهشگر ساخته بود. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آمار توصیفی و توسط نرم افزار SPSS 17 مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: 64 درصد از بیماران سابقه بستری قبلی در بیمارستان مذکور را نداشته اند و محل سکونت 64 درصد از بیماران شهر و 36 درصد روستا بوده است، همچنین بیشتر بیماران 45 درصد دارای تحصیلات زیر دیپلم بودند. نتایج مطالعه نشان داد که 2 درصد بیماران بدون رضایت، 11 درصد از بیماران رضایت کم، 55 درصد رضایت متوسط و 32 درصد رضایت زیاد داشتهاند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد برخورد و رفتار خوب پرسنل بیمارستان، پاسخ دهی به سؤالات بیمار، آگاه کردن بیمار از وضعیت فعلی بیماری خود و همچنین توضیح مراحل درمان همگی منجر به افزایش رضایت بیماران و همکاری بیشتر آنها با کادر پزشکی و در نتیجه بهتر طی شدن روال روند بهبودی و درمان بیماری می شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |