Hosseini S A, Kavosi A, Sanagoo A, Jouybari L, Mohammadi G. The effect of anger management training on student's adaptability, Golestan University of Medical Sciences. Pajouhan Sci J 2017; 16 (1) :10-18
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-265-fa.html
حسینی سید علی، کاوسی علی، ثناگو اکرم، جویباری لیلا، محمدی غلامرضا. تاثیر آموزش مهارتهای کنترل خشم بر سازگاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. مجله علمی پژوهان. 1396; 16 (1) :10-18
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-265-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آمل، آمل، ایران.
2- کارشناسی ارشد پرستاری، گروه اتاق عمل، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.
3- دکتری آموزش پرستاری، دانشیار، مرکز تحقیقات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، sanagoo@goums.ac.ir
4- دکترای آموزش پرستاری، دانشیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
چکیده: (8141 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از روش های افزایش سازگاری آموزش کنترل خشم می باشد. در صورتی که فردی نتواند استرس خود را کنترل نماید، سازگاری در او کاهش می یابد. بنابراین هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آموزش مهارت های کنترل خشم بر سازگاری دانشجویان می باشد.
مواد و روش ها: این مطالعه شبه آزمایشی با 60 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1394 انجام گرفت. شرکت کنندگان به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. شرکت کنندگان قبل از مداخله پرسشنامه های مشخصات فردی- اجتماعی، سازگاری بل و پرخاشگری و چهار هفته پس از مداخله مجددا پرسشنامه سازگاری بل را تکمیل نمودند. گروه مداخله در هشت جلسه آموزشی مهارت های کنترل خشم شرکت نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری و با استفاده از نرم افزار 16 SPSS صورت گرفت.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد، آموزش کنترل خشم بر نمره سازگاری کلی (گروه کنترل 45/77، مداخله 38/05)، سازگاری در خانه (گروه کنترل 7/96، گروه مداخله 6/14)، سازگاری بهداشتی (گروه کنترل 7/10،گروه مداخله 5/13) و سازگاری عاطفی (گروه کنترل 12/39، گروه مداخله 9/59) تاثیر معناداری داشت (<0/05P). اما بر سازگاری اجتماعی (گروه کنترل 9/91، گروه مداخله 8/14) و شغلی (گروه کنترل 8/23، گروه کنترل 8/27) تاثیر معناداری نداشت (0/05>p).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، آموزش این مهارت در دانشجویان می تواند سازگاری آن ها را در ابعاد متخلف افزایش دهد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی و روانپزشکی دریافت: 1395/6/10 | پذیرش: 1395/12/18 | انتشار: 1396/8/6