دوره 16، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1397 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 38-29 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alimohamadi N, Dehghani M, Almasi S, Ashtarani E, Jonbakhsh F, Paymard A et al . Relation study between study habit and academic performance of nursing students in Hamadan. Pajouhan Sci J 2018; 16 (3) :29-38
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-344-fa.html
علیمحمدی ندا، دهقانی مریم، الماسی سعیده، اشترانی الهام، جون بخش فاطمه، پایمرد اکوان و همکاران.. بررسی ارتباط عادت مطالعه و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری همدان. مجله علمی پژوهان. 1397; 16 (3) :29-38

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-344-fa.html


1- گروه پرستاری (داخلی-جراحی)، مربی، دانشکده پرستاری و مامایی همدان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
2- گروه پرستاری (کودکان)، مربی، دانشکده پیراپزشکی نهاوند، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- گروه پرستاری (کودکان)، مربی، دانشکده پرستاری و مامایی همدان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
4- کارشناس ارشد آموزش پزشکی، دانشکده آموزش، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
5- دانشجوی دکتری پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
6- کارشناس ارشد پرستاری ویژه، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج،یاسوج، ایران.
7- گروه پرستاری (کودکان)، مربی، دانشکده پرستاری و مامایی همدان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. ، arash5920@yahoo.com
چکیده:   (12122 مشاهده)

سابقه و هدف: بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان یکی از اهداف اصلی مراکز آموزشی است. از آنجا که دانشجویان پرستاری در طول دوران تحصیل با حجم زیادی از مطالب درسی مواجه ­اند، عدم انتخاب روش مطالعه صحیح، باعث سردرگمی آن­ ها می­ شود. با توجه به ­اهمیت عادت مطالعه افراد در عملکرد تحصیلی، این پژوهش با هدف شناسایی عادت مطالعه دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: در این ­مطالعه­ توصیفی- تحلیلی، 221 نفر دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان (1395) به روش نمونه ­گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ ها پرسشنامه عادت مطالعه (PSSHI) بود که دارای 45 سوال در هشت حوزه است. برای سنجش عملکرد تحصیلی نیز از معدل کل دانشجویان استفاده شد. داده ­ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمره عادت مطالعه دانشجویان 9/37±45/04 بود. عادت مطالعه 986% دانشجویان متوسط، 8/6% مطلوب و 4/5% نامطلوب بود. متوسط معدل تحصیلی دانشجویان 1/27±15/61 بود و اکثریت دانشجویان 81/9% دارای عملکرد متوسط بوده­ اند. بین میانگین نمره عادت­ های مطالعه و عملکرد تحصیلی ارتباط مثبت و معنی­ داری وجود داشت (0/001>P). همچنین متغییرهای جنس، سابقه مشروطی و حیطه­ های توانایی خواندن و یادداشت ­برداری به عنوان پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی تلقی گریدند.
نتیجه‌گیری: ­عادت مطالعه دانشجویان مورد مطالعه در حد متوسط است و می­توان گفت که شیوه مطالعه دانشجویان از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست. از سوی دیگر با توجه به ارتباط معنی­ دار عادت مطالعه و عملکرد تحصیلی توجه به این مسئله از سوی مسئولین آموزش دانشکده ضروری به نظر می­ رسد. برگزاری دوره ­های آموزشی، در این خصوص می­ تواند در بهبود روند یادگیری دانشجویان موثر باشد.
متن کامل [PDF 739 kb]   (3630 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سایر
دریافت: 1396/1/17 | پذیرش: 1396/8/23 | انتشار: 1397/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb