Alimohamadi N, Dehghani M, Almasi S, Ashtarani E, Jonbakhsh F, Paymard A et al . Relation study between study habit and academic performance of nursing students in Hamadan. Pajouhan Sci J 2018; 16 (3) :29-38
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-344-fa.html
علیمحمدی ندا، دهقانی مریم، الماسی سعیده، اشترانی الهام، جون بخش فاطمه، پایمرد اکوان و همکاران.. بررسی ارتباط عادت مطالعه و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری همدان. مجله علمی پژوهان. 1397; 16 (3) :29-38
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-344-fa.html
1- گروه پرستاری (داخلی-جراحی)، مربی، دانشکده پرستاری و مامایی همدان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
2- گروه پرستاری (کودکان)، مربی، دانشکده پیراپزشکی نهاوند، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- گروه پرستاری (کودکان)، مربی، دانشکده پرستاری و مامایی همدان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
4- کارشناس ارشد آموزش پزشکی، دانشکده آموزش، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
5- دانشجوی دکتری پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
6- کارشناس ارشد پرستاری ویژه، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج،یاسوج، ایران.
7- گروه پرستاری (کودکان)، مربی، دانشکده پرستاری و مامایی همدان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. ، arash5920@yahoo.com
چکیده: (12122 مشاهده)
سابقه و هدف: بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان یکی از اهداف اصلی مراکز آموزشی است. از آنجا که دانشجویان پرستاری در طول دوران تحصیل با حجم زیادی از مطالب درسی مواجه اند، عدم انتخاب روش مطالعه صحیح، باعث سردرگمی آن ها می شود. با توجه به اهمیت عادت مطالعه افراد در عملکرد تحصیلی، این پژوهش با هدف شناسایی عادت مطالعه دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 221 نفر دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان (1395) به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه عادت مطالعه (PSSHI) بود که دارای 45 سوال در هشت حوزه است. برای سنجش عملکرد تحصیلی نیز از معدل کل دانشجویان استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمره عادت مطالعه دانشجویان 9/37±45/04 بود. عادت مطالعه 986% دانشجویان متوسط، 8/6% مطلوب و 4/5% نامطلوب بود. متوسط معدل تحصیلی دانشجویان 1/27±15/61 بود و اکثریت دانشجویان 81/9% دارای عملکرد متوسط بوده اند. بین میانگین نمره عادت های مطالعه و عملکرد تحصیلی ارتباط مثبت و معنی داری وجود داشت (0/001>P). همچنین متغییرهای جنس، سابقه مشروطی و حیطه های توانایی خواندن و یادداشت برداری به عنوان پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی تلقی گریدند.
نتیجهگیری: عادت مطالعه دانشجویان مورد مطالعه در حد متوسط است و میتوان گفت که شیوه مطالعه دانشجویان از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست. از سوی دیگر با توجه به ارتباط معنی دار عادت مطالعه و عملکرد تحصیلی توجه به این مسئله از سوی مسئولین آموزش دانشکده ضروری به نظر می رسد. برگزاری دوره های آموزشی، در این خصوص می تواند در بهبود روند یادگیری دانشجویان موثر باشد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر دریافت: 1396/1/17 | پذیرش: 1396/8/23 | انتشار: 1397/3/10