دوره 15، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان، زمستان 1395 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 39-32 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد گفتاردرمانی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ، zeinabkhoshhhal@yahoo.com
2- دکتری علوم اعصاب، استادیار گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه جندی شاپور، اهواز، ایران
چکیده:   (4881 مشاهده)

مقدمه: خزانه واژگان کودکان با افزایش سن گسترش می یابد و دانستن روند رشد آن برای اهداف پژوهشی و بالینی حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف یافتن پرکاربردترین واژگان و طبقه ­های واژگانی در بین کودکان ۱۸ ماهه آذری ­زبان و چگونگی روند رشد آن­ ها تا ۲۴ ماهگی صورت گرفت.

روش کار: این پژوهش طولی به مدت ۶ ماه بر روی ۱۷ کودک آذری ­زبان ۱۸ ماهه که به روش خوشه ­ای از مهد­ کودک­ های شهر تبریز انتخاب شده بودند، اجرا شد. ابزار جمع ­آوری داده ­ها شامل برگه ثبت واژگان هفتگی کودک و فهرست واژگان بود. داده­ ها با استفاده از آمار توصیفی تحلیل شدند.

یافته­ ها: از ۲۷۹ واژه مورد بررسی، ۳۱ مورد در هفته اول ۱۸ ماهگی گفته شدند که کلمات کودکانه، خوراکی ­ها و کلیشه­ ها از پرکاربرد ترین واژگان بودند. پر ­واژه ­ترین طبقه متعلق به طبقه کلمات کودکانه و کم ­واژه­ ترین طبقه متعلق به طبقه حیوانات بود. سی و هفت واژه در طول ۶ ماه به سن اکتساب دست یافتند که طبقه کلمات کودکانه با داشتن ۱۱ واژه بیشترین کلمه ها و طبقه واژگان دستوری و مکان با دارا بودن ۱ واژه، کمترین کلمه ها را به خود اختصاص داد.

نتیجه ­گیری: با توجه به اینکه کلمات کودکانه از سایر طبقات پرکاربرد تر بودند می توان نتیجه گرفت که در ابتدا، کودکان بیشتر واژه هایی را بیان می­کنند که تلفظ راحت ­تری دارد و با افزایش سن، اندازه خزانه واژگان بیانی و تنوع طبقات آن ­ها افزایش می یابد.

متن کامل [PDF 474 kb]   (5069 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: 1395/1/23 | پذیرش: 1395/11/8 | انتشار: 1396/1/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.