Badri Gargari R, Fathi Azar E, Nemati S, Mohammadi D. Effectiveness of Forgiveness Training Program on Self-compassion among Victim of Bullying Students. Pajouhan Sci J 2021; 19 (3) :34-40
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-723-fa.html
بدری گرگری رحیم، فتحیآذر اسکندر، نعمتی شهروز، محمدی دلآرام. اثربخشی برنامه آموزش بخشایشگری بر شفقت به خود در دانشآموزان قربانی قلدری. مجله علمی پژوهان. 1400; 19 (3) :34-40
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-723-fa.html
1- استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، delarammohamadi23@gmail.com
چکیده: (5933 مشاهده)
سابقه و هدف: قلدری در مدارس مشکلی جهانی است که پیامدهای منفی بسیاری بر افراد درگیر دارد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی برنامه آموزش بخشایشگری بر شفقت به خود در دانش آموزان قربانی قلدری بود.
مواد و روشها: روش پژوهش از نوع نیمهتجربی با پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل با پیگیری یک ماهه بود. از جامعه دانشآموزان متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1398-99، نمونهای متشکل از 32 دانشآموز قربانی قلدری انتخاب شد و در دو گروه 16 نفری بهصورت تصادفی قرار گرفتند. گروه آزمایش 10 جلسه مداخله آموزش بخشایشگری دریافت کرد. بعد از اتمام آموزش پسآزمون گرفته و با استفاده از روش کوواریانس تحلیل شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه قربانی قلدری، مقیاس شفقت به خود و بسته آموزش بخشایشگری بود.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد آموزش بخشایشگری بر شفقت به خود در دانشآموزان قربانی قلدری در سطح 0/01 P < تأثیر مثبتی دارد و میتواند 96 درصد از واریانس شفقت به خود را با توان (1) تبیین کند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، آموزش بخشایشگری میتواند روش قابل قبولی برای کاهش عواقب رفتارهای قلدری با افزایش صفت بخشیدن، ترویج محیط پذیرش و همدلی، احترام و محبت در مدارس باشد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
پزشکی و علوم بالینی دریافت: 1400/3/24 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10