Research code: 99/d/20/24418
Ethics code: IR.UMA.REC.1400.068
Asghari Sharabiani A, Atadokht A, Hajloo N, Mikaeili N. A Efficacy of Group Dialectical Behavior Therapy for Emotion Regulation and Irritability in Students with Disruptive Mood Dysregulation Disorder. Pajouhan Sci J 2023; 21 (1) :32-39
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-947-fa.html
اصغری شربیانی عباس، عطادخت اکبر، حاجلو نادر، میکاییلی نیلوفر. اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیک گروهی بر تنظیم هیجان و تحریکپذیری نوجوانان دارای اختلال بینظمی خلق اخلالگر. مجله علمی پژوهان. 1401; 21 (1) :32-39
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-947-fa.html
1- گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، abbas.asghari04@gmail.com
2- گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده: (561 مشاهده)
سابقه و هدف: اختلال بینظمی خلق اخلالگر (Disruptive mood dysregulation disorder) DMDD، یک تشخیص جدید همراه با چالشهای متعدد درمانی است. بارزترین ویژگی این اختلال شامل اختلالات رفتاری و خلقی میباشد. مطالعات درمانی بسیار کمی در مورد DMDD وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیک بر تنظیم هیجان و تحریکپذیری دانشآموزان دارای اختلال بینظمی خلق اخلالگر بود.
مواد و روشها: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه شاهد بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پسر مقطع متوسطهی اول استان آذربایجان شرقی مراجعهکننده به هستههای مشاورهی ادارات آموزش و پروش در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بود. نمونهی پژوهش شامل ۳۰ دانشآموز دارای اختلال بینظمی خلق اخلالگر بود که از طریق ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﻏﯿﺮﺗﺼﺎدﻓﯽ انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از شاخص واکنشپذیری عاطفی، پرسشنامهی تنظیم هیجان و مصاحبهی تشخیصی استفاده شد. اطلاعات جمعآوری شده از طریق آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، رفتار درمانی دیالکتیک در کاهش تحریکپذیری و تنظیم هیجان دانشآموزان دارای اختلال بینظمی خلق اخلالگر به طور معنیداری مؤثر بوده است (۰/۰۰۱ P <). همچنین نتایج حاکی از ادامهدار بودن اثر آموزشی در دورهی پیگیری بود (۰/۰۵ P >).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، رفتار درمانی دیالکتیک میتواند باعث افزایش شناخت مبتلایان به اختلال بینظمی خلق اخلالگر از مشکلات خود شده و درک صحیحتری در برخورد با مشکلات به ویژه در حوزهی بینفردی کسب کنند. بنابراین در حوزهی درمان اختلال بینظمی خلق اخلالگر، رفتار درمانی دیالکتیک میتواند به عنوان بخشی از برنامهی درمان اجرا شود.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی و روانپزشکی دریافت: 1401/5/1 | پذیرش: 1401/7/24 | انتشار: 1401/12/29