دوره 21، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1402 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 223-213 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1401.114

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saniei Abadeh S, Sajjadian I, Bahramipour Esfahani M. Effectiveness of Schema Therapy on Emotion Regulation and Social Competence in Children with Disruptive Mood Dysregulation Disorder. Pajouhan Sci J 2023; 21 (3) :213-223
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1018-fa.html
صنیعی آباده سایه‌ناز، سجادیان ایلناز، بهرامی‌پور اصفهانی منصوره. اثربخشی طرحواره درمانی بر تنظیم هیجان و کفایت اجتماعی در کودکان دارای اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر. مجله علمی پژوهان. 1402; 21 (3) :213-223

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1018-fa.html


1- گروه روان شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- گروه روان شناسی بالینی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، i.sajjadian@khuisf.ac.ir
چکیده:   (748 مشاهده)
سابقه و هدف: اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر از جمله اختلالات خلقی است که علی‌رغم ایجاد مشکلات عملکردی در زمینه‌های مختلف دارای چالش‌های متعدد درمانی است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی طرح واره درمانی بر تنظیم هیجان و کفایت اجتماعی در کودکان دارای اختلال بی نظمی خلق اخلاگر انجام شد.
مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل پسران ۸ تا ۱۱ سال دارای اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر شهر اصفهان بودند که به مراکز تخصصی مشاوره کودک شهر اصفهان مراجعه کردند. از میان آن‌ها ۳۰ کودک به همراه مادرشان به شیوه هدفمند انتخاب شده و در دو گروه ۱۵ نفره (آزمایش و گواه) به صورت تصادفی قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان Garnefski و همکاران (۲۰۰۷) و پرسشنامه کفایت اجتماعی ادراک شده Anderson Boucher و همکاران (۲۰۰۷) بود. گروه آزمایش طی ۱۰ جلسه (۶۰ دقیقه‌ برای کودک و ۳۰ دقیقه‌ برای مادر) تحت درمان قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌های تکراری تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد تأثیر طرح‌واره درمانی بر تنظیم هیجان و کفایت اجتماعی معنادار و در مرحله پیگیری پایداری خود را حفظ کرده است (۰/۰۰۱>p).
نتیجه‌گیری: بنا بر نتایج این پژوهش، برای بهبود تنظیم هیجان و کفایت اجتماعی کودکان دارای اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر می‌توان از طرح‌واره درمانی استفاده نمود.
متن کامل [PDF 1240 kb]   (526 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1402/2/25 | پذیرش: 1402/5/21 | انتشار: 1402/6/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb