دوره 21، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1402 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 234-224 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 2150-99-1-1397
Ethics code: IR.LUMS.REC.1400.139

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Almasi S, Mohammadi R, Rashidi K, Fazli A, Azadbakht H, dehghani M. Impact of the COVID-19 Pandemic and Related Factors on the Occurrence of Emotional-behavioral Problems in Children. Pajouhan Sci J 2023; 21 (4) :224-234
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1033-fa.html
الماسی سعیده، محمدی رسول، رشیدی کبری، فضلی علیرضا، آزادبخت حدیث، دهقانی مریم. تأثیر پاندمی کووید 19 و عوامل مرتبط بر بروز مشکلات عاطفی رفتاری کودکان. مجله علمی پژوهان. 1402; 21 (4) :224-234

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1033-fa.html


1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده‌ی پرستاری بروجرد، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
2- مرکز تحقیقات بهداشت تغذیه، دانشکدهی بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
3- گروه روانشناسی تربیتی، آموزش و پرورش استان لرستان، خرم آباد، ایران
4- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب(س)، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، maryamd.2010@gmail.com
چکیده:   (204 مشاهده)
سابقه و هدف: کودکان در برابر بحران های روان شناختی بسیار آسیب پذیر هستند و این امر میتواند به بروز مشکلات جدی در سلامت روان آنان منجر شود. بر این اساس، این مطالعه با هدف بررسی مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان در دوران پاندمی کووید19 انجام شد.
مواد و روش ها: مطالعه‌ی حاضر از نوع مقطعی با رویکرد توصیفی و تحلیلی بود. نمونه‌ی مطالعه‌شده 360 کودک 6 تا 18ساله‌ی مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی شهرستان بروجرد در سال 1400 بود. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش شامل فرم مشخصات دموگرافیک و پرسش‌نامه سیاهه‌ی رفتاری کودک آخنباخ (CBCL) نسخهی والدین بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های توصیفی و تحلیلی شامل آزمون t مستقل و آزمون تحلیل واریانس، توسط نرم افزار SPSS نسخهی 25 انجام شد.
یافته‌ها: میانگین (انحراف معیار) سن کودکان مطالعه‌شده (274/ 3) 9/98 بود. اکثر آن‌ها دختر (54/1 درصد) و فرزند اول (38/1 درصد) بودند. اکثر آن‌ها (83/6 درصد) در وضعیت غیربالینی یا نرمال، 5/3 درصد در وضعیت بالینی‌مرزی و 11/1 درصد در وضعیت بالینی قرار داشتند. بیشترین و کمترین میانگین (انحراف معیار) مشکلات رفتاری به ترتیب مربوط به رفتار پرخاشگری 7/08 (5/68) و شکایات جسمانی 1/44 (1/60) بود. بین رتبه‌ی تولد، تحصیلات پدر، سطح درآمد خانواده و نیز سابقه‌ی ابتلای نزدیکان کودک به کرونا با مشکلات کلی عاطفی‌رفتاری کودک در دوران پاندمی کووید19، ارتباط معنی‌داری وجود داشت (0/05P<).

نتیجه‌گیری: به‌طور کلی، می‌توان گفت که پاندمی ناشی از کووید19 به بروز پیامدهای روان شناختی در کودکان منجر شده است؛ بنابراین، شناسایی این پیامدها برای انجام اقدامات پیشگیرانه و مداخلهی زود هنگام برای درمان ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 1464 kb]   (97 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی و علوم بالینی
دریافت: 1402/4/11 | پذیرش: 1402/7/13 | انتشار: 1402/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb