دوره 22، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1403 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 163-153 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1402.061


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babaei Motlagh F, Tanha Z. The Effectiveness of Mindfulness-Based Parenting on Mother's Parenting Stress in Children with Oppositional Defiant Disorder. Pajouhan Sci J 2024; 22 (2) :153-163
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1073-fa.html
بابایی مطلق فاطمه، تنها زهرا. اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر حضور ذهن بر استرس فرزندپروری مادران و کاهش اختلال لج‌بازی-نافرمانی مقابله ای دانش‌آموزان ابتدایی. مجله علمی پژوهان. 1403; 22 (2) :153-163

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1073-fa.html


1- گروه روان‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روان‌شناسی، واحد خرم‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم‌آباد، ایران ، tanha_zahra1986@yahoo.com
چکیده:   (610 مشاهده)
سابقه و هدف: اختلال لج‌بازی-نافرمانی مقابله ­ای الگوی پایدار منفی کاری، نافرمانی، لج‌بازی، خصومت و سرکشی در برابر اولیای قدرتمند است و کیفیت رابطه با والدین در بروز و شدت آن تأثیر دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر حضور ذهن بر استرس فرزندپروری مادران و کاهش اختلال لج‌بازی-نافرمانی مقابله ‏ای دانش ­آموزان ابتدایی بود.
مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش ­آزمون و پس­ آزمون با گروه کنترل همراه با مرحله‌ی پیگیری دوماهه بود. در این پژوهش، جامعه‌ی آماری تمام مادران دارای کودک ۷ تا ۱۲ساله‌ی مبتلا به اختلال لج‌بازی-نافرمانی مقابله­ ای شهر تهران در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس، تعداد ۳۰ نفر انتخاب و سپس در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در ادامه، گروه‌­ آزمایش تحت آموزش فرزندپروری مبتنی بر حضور ذهن قرار گرفت. از مقیاس درجه ­بندی اختلال لج‌بازی-نافرمانی مقابله ­ای (ODDRS) و پرسش­نامه‌ی استرس فرزندپروری (PSI-SF) به ­منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل داده ‏های به‌دست‌آمده، از تحلیل واریانس با اندازه ‏گیری مکرر با نرم‌افزار SPSS استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که فرزندپروری مبتنی بر حضور ذهن در مرحله‌ی پسآزمون و پیگیری نسبت به گروه کنترل، اثربخشی معنی ­داری بر کاهش استرس فرزندپروری مادران و کاهش اختلال لج‌بازی-نافرمانی مقابله ­ای داشته است (۰/۰۵>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، فرزندپروری مبتنی بر حضور ذهن می­­تواند به­ عنوان شیوه‌ی آموزشی مناسب برای کاهش استرس فرزندپروری مادران و کاهش اختلال لج‌بازی-نافرمانی مقابله ­ای در مراکز مشاوره به­ کار برده شود.
متن کامل [PDF 1287 kb]   (149 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1402/9/5 | پذیرش: 1403/1/20 | انتشار: 1403/5/10

فهرست منابع
1. Nagata JM, Chu J, Ganson KT, Murray SB, Iyer P, Gabriel KP, et al. Contemporary screen time modalities and disruptive behavior disorders in children: a prospective cohort study. J Child Psychol Psychiatry. 2023; 64(1):125-35. [DOI:10.1111/jcpp.13673] [PMID]
2. Uytun MC, Yurumez E, Babayigit TM, Efendi GY, Kilic BG, Oztop DB. Sluggish cognitive tempo symptoms cooccurring with attention deficit hyperactivity disorder. Middle East Current Psychiatry. 2023;30(1):1-8. [DOI:10.1186/s43045-023-00277-6]
3. Pajouhinia S, Eskandari H, Borjali A, Delavar A, Moatamedy A. Formulation and Validation of Social Cognition Training Program and its Effectiveness on Symptoms of Oppositional Defiant in 7 to 9 Years Old Children. [In persian]. Shefaye Khatam. 2019;8(1):11-20. [DOI:10.29252/shefa.8.1.11]
4. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5thed.). Washington, DC. American Psychiatric Press. 2013. [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
5. Cochrane K, Ronaghan D, Cadieux O, Ward MA, Henrikson B, Theule J. Oppositional Defiant Disorder and ADHD Symptoms as Predictors of Parenting Stress in Mothers of Sons with Autism Spectrum Disorders. The Family Journal. 2022;1(1):1-10.
6. Abidin R, Flens JR, Austin WG. The Parenting Stress Index. In R. P. Archer (Ed.), Forensic uses of clinical assessment instruments. Lawrence Erlbaum Associates Publishers. 2006:297-328.
7. Dabrowska A, Pisula E. Parenting stress and coping styles in mothers and fathers of pre‐school children with autism and Down syndrome. J Intellect Disabil Res. 2010;54(3):266-80. [DOI:10.1111/j.1365-2788.2010.01258.x] [PMID]
8. Hayes SA, Watson SL. The impact of parenting stress: A meta-analysis of studies comparing the experience of parenting stress in parents of children with and without autism spectrum disorder. J Autism Dev Disord. 2013;43(3):629-42. [DOI:10.1007/s10803-012-1604-y] [PMID]
9. Van Steijn DJ, Oerlemans AM, Van Aken MA, Buitelaar JK, Rommelse NN. The reciprocal relationship of ASD, ADHD, depressive symptoms and stress in parents of children with ASD and/or ADHD. J Autism Dev Disord. 2014;44(1):1064-76. [DOI:10.1007/s10803-013-1958-9] [PMID]
10. Manti F, Giovannone F, Sogos C. Parental stress of preschool children with generalized anxiety or oppositional defiant disorder. Frontiers in pediatrics. 2019;7(1):1-10. [DOI:10.3389/fped.2019.00415] [PMID]
11. Katzmann J, Döpfner M, Görtz-Dorten, A. Child-based treatment of oppositional defiant disorder: mediating effects on parental depression, anxiety and stress. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2018;27(9): 1181-92. [DOI:10.1007/s00787-018-1181-5] [PMID]
12. Bögels SM, Lehtonen A, Restifo, K. Mindful parenting in mental health care. Mindfulness. 2010;1(2):107-20. [DOI:10.1007/s12671-010-0014-5] [PMID]
13. Ruth CE, Green K T. Mindful Parenting. In Mindfulness for Everyday Living. Springer, Cham. 2020: 69-84. [DOI:10.1007/978-3-030-51618-5_6]
14. Elgendy R, Malky M, Ebrahem S. Effect of Mindful Parenting Training for Parents with Children Having Attention Deficit Hyperactivity Disorder on Parenting Stress. Egyptian Journal of Health Care. 2021;12(1):16-29. [DOI:10.21608/ejhc.2021.135119]
15. Sharif Mohamady F, Choramy M, Sharifi T, Ghzanfari AH. Comparing the Effects of Group Training of Mindful parenting skills on stress and psychological Flexibility in Mothers with Blind Girl students. International Journal of School Health. 2020;7(3):31-8.
16. Hommersen P Murray C, Ohan L, Johnston C. Oppositional defiant disorder rating scale: preliminary evidence of reliability and validity. Journal of Emotional and Behavioral Disorders. 2006;14(2):118-25. [DOI:10.1177/10634266060140020201]
17. Esmaeilpour K, Mir A, Zareei A. Relationship between Attachment Problems and Symptoms of Oppositional Defiant Disorder in Children [In Persian]. J Child Ment Health. 2016;3(3):73-83.
18. Rice T, Prout TA, Walther A, Hoffman L. Defense-Oriented Psychoanalytic Psychotherapy as a Tailored Treatment for Boys: Neurobiological Underpinnings to Male-Specific Response Tested in Regulation-Focused Psychotherapy for Children. Behavioral Sciences. 2022;12(8):218-32. [DOI:10.3390/bs12080248] [PMID]
19. Shirzadi P, Framarzi S, Ghasemi M, Shafiee M. Investigating Validity and reliability of Parenting Stress Index - short form among Fathers of normal child under 7 years old [In Persian]. Rooyesh. 2015;3(4):91-110.
20. Sheykholeslami A, Mohammad N, Seyedesmaili ghomi N. Comparing the parenting stress, happiness and cognitive flexibility of mothers with intellectually disable and learning disable children [In Persian]. Journal of Learning Disabilities. 2016; 5(4): 25-42.
21. Zamani M, Jalali M, Pourahmadi E. Role of family accommodation of child symptoms, parenting style and parental stress in Prediction of anxiety disorder in 6 - 10 years old children in Northern Iran [In Persian]. J Gorgan Univ Med Sci. 2019;21(2):89-98.
22. Lu MH, Wang GH, Lei H, Shi ML, Zhu R, Jiang F. Social Support as Mediator and Moderator of the Relationship Between Parenting Stress and Life Satisfaction Among the Chinese Parents of Children with ASD. J Autism Dev Disord. 2018;48(4):1181-8. [DOI:10.1007/s10803-017-3448-y] [PMID]
23. Wang Y, Huang Z, Kong F. Parenting stress and life satisfaction in mothers of children with cerebral palsy: The mediating effect of social support. Journal of health psychology. 2020;25(3):416-25. [DOI:10.1177/1359105317739100] [PMID]
24. Torabi AA, Afrooz GA, Hassani F. Golshani F. Designing a Family-Centered Behavioral Management Program (FBMP) and Evaluating its Effectiveness in Marital Satisfaction of Parents of Children with ADHD [In Persian]. QJFR. 2021;18(3):25-42.
25. Fernandes DV, Martins AR, Canavarro MC, Moreira H. Mindfulness-and compassion-based parenting interventions applied to the postpartum period: A systematic review. Journal of Child and Family Studies. 2022;1(2):1-25. [DOI:10.1007/s10826-021-02175-z]
26. Duncan LG, Coatsworth JD, Greenberg MT. A model of mindful parenting: Implications for parent-child relationships and prevention research. Clinical child and family psychology review. 2009;12(3):255-70. [DOI:10.1007/s10567-009-0046-3] [PMID]
27. Bögels SM, Hellemans J, van Deursen S, Römer M, van der Meulen R. Mindful parenting in mental health care: Effects on parental and child psychopathology, parental stress, parenting, coparenting, and marital functioning. Mindfulness. 2013;5(5):536-51. [DOI:10.1007/s12671-013-0209-7]
28. Chaplin TM, Turpyn C C, Fischer S, Martelli AM, Ross C E, Leichtweis RN, ... & Sinha R. Parenting-focused mindfulness intervention reduces stress and improves parenting in highly stressed mothers of adolescents Mindfulness 2021;12(2): 450-462. [DOI:10.1007/s12671-018-1026-9] [PMID]
29. Potharst ES, Boekhorst MG, Cuijlits I, Van Broekhoven K E, Jacobs A, Spek V, & Pop VJ . A randomized control trial evaluating an online mindful parenting training for mothers with elevated parental stress, Front. Psychol. 10:1550. [DOI:10.3389/fpsyg.2019.01550] [PMID]
30. Ghazanfari F, Hosseini Ramaghani N A, Moradiyani Gizeh Rod S K, Mehrabi M, Panahi H. The effectiveness of mindfulness-based parenting program on the general health of mothers who have children with oppositional defiant disorders. Studies in Medical Sciences 2016; 27 (7) :629-641.
31. Uytun MC, Yurumez E, Babayigit TM, Efendi GY, Kilic BG, Oztop DB. Sluggish cognitive tempo symptoms cooccurring with attention deficit hyperactivity disorder. Middle East Current Psychiatry. 2023;30(1):1-8. [DOI:10.1186/s43045-023-00277-6]
32. Sadeghi M, Ramaghani NH. The effectiveness of mindfulness-based parenting training on the anxiety and worry of mothers who have children with attention-defiant /hyperactivity disordwe. Community Health Journal. 2017;10(4):1-11.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb