دوره 22، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1403 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 152-143 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.NAJAFABAD.REC.1401.070


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Iravani E, Faramarzi S, Rezaei Jamalouei H. Comparing the Effectiveness of Social-Emotional Aspects of Learning (SEAL) and Parent Effectiveness Training (PET) on Parenting Stress, in 6 to 12-Year-old Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Pajouhan Sci J 2024; 22 (2) :143-152
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1082-fa.html
ایروانی الهام، فرامرزی سالار، رضایی جمالویی حسن. مقایسه‌ی تأثیر بسته‌ی آموزشی عاطفی-اجتماعی یادگیری با آموزش کارایی والدین بر استرس والدگری در کودکان 6 تا 12 سال با اختلال نقص‌توجه و بیش‌فعالی. مجله علمی پژوهان. 1403; 22 (2) :143-152

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1082-fa.html


1- گروه روانشناسی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران
2- گروه روانشناسی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران & گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، s.faramarzi@edu.ui.ac.ir
3- گروه روانشناسی سلامت، دانشکده پزشکی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران
چکیده:   (903 مشاهده)
سابقه و هدف: اختلال نقص‌توجه و بیش‌فعالی از جمله اختلالاتی است که تعداد زیادی از کودکان به آن مبتلا هستند و تاکنون پژوهش‌های مختلفی به‌منظور بهبود نشانگان این اختلال انجام گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کارآمدی والدین و توجه به ابعاد عاطفی - اجتماعی یادگیری در بهبود نشانگان این اختلال نقش اساسی دارد‌؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر مقایسه‌ی تأثیر بسته‌ی آموزشی عاطفی - اجتماعی یادگیری  (SEAL)با آموزش کارایی ‌والدین (PET) بر استرس ‌والدگری در کودکان ۶ تا ۱۲ سال با اختلال نقص‌توجه و بیش‌فعالی (ADHD) است.
مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی است و از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل و دوره‌ی پیگیری استفاده شد. به این منظور تعداد ۴۸ نفر از والدین و دانش‌آموزان ۶ تا ۱۲ساله‌ی مبتلا به ADHD در شهر اصفهان در سال تحصیلی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به‌صورت هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه‌ آزمایش و یک گروه کنترل جای‌گماری شدند. دو گروه آزمایش هرکدام به مدت ۸ جلسه تحت مداخلات درمانی قرار گرفت. برای گروه آزمایشی کودکان، بسته‌ی آموزشی عاطفی - اجتماعی یادگیری  (SEAL)و برای گروه آزمایشی والدین بسته‌ی آموزشی کارایی ‌والدین (PET) اجرا شد. داده‌های پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و نرم‌افزار آماری SPSS ۲۱ تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین میانگین نمرات گروه‌های آزمایش و کنترل بعد از مداخله در سطح ۰/۰۵ P< تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین نمرات استرس والدگری در گروه بسته‌ی آموزشی SEAL از گروه PET و گروه کنترل کمتر بود و بین نمرات استرس والدگری دو بسته در مراحل پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معنی‌دار وجود نداشت.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که استرس والدگری بعد از مداخله در گروه آزمایش کمتر از گروه کنترل بود و بسته‌های آموزشی موجب بهبود استرس والدگری شده است و استفاده از این بسته‌ها به‌منظور بهبود نشانگان نقص‌توجه و بیش‌فعالی به درمانگران، مربیان، روان‌شناسان و مشاوران توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 1094 kb]   (165 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1402/11/10 | پذیرش: 1403/2/25 | انتشار: 1403/5/10

فهرست منابع
1. Wagner, Stephanie M, McNeil, Cheryl BParent-Child Interaction Therapy for ADHD: A Conceptual Overview and Critical Literature Review. Child Fam Behav. 2015; 30(3): 231-256. [DOI:10.1080/07317100802275546]
2. Polanczyk G, de Lima M.S, Horta B.L, Biederman J, &Rohde L.A. The worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and Meta regression analysis. Am J Psychiatry. 2007; 164(6): 942-48. [DOI:10.1176/ajp.2007.164.6.942] [PMID]
3. Willcut E. The Prevalence of DSM-IV Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder: A MetaAnalytic Review. Neurotherapeutics.2012; 9(3): 490-99. [DOI:10.1007/s13311-012-0135-8] [PMID]
4. Katz N. Adult self-ratings of the DSM-IV-TR symptoms of attention-deficit/hyperactivity disorder: An item response theory perspective. The Florida State University; 2009.
5. Davids E, Gastpar M. Attention deficit hyperactivity disorder and borderline personality disorder. Prog Neuropsycho-pharmacol Biol Psychiatry. 2005; 29(6): 865-77. [DOI:10.1016/j.pnpbp.2005.04.033] [PMID]
6. Webster-Stratton C. Stress: A potential disruptor of parent perceptions and family of interactions. J Clin Child Psychol. 1990; 19(4): 302-312. [DOI:10.1207/s15374424jccp1904_2]
7. Leis JA, Heron J, Stuart EA, Mendelson T. Associations between maternal mental health and child emotional and behavioral problems: does prenatal mental health matter? J Abnorm Child Psychol. 2014; 42(1):161-71. [DOI:10.1007/s10802-013-9766-4] [PMID]
8. McGuire K, Kiecolt-Glaser JK, Glaser R. Depressive symptoms and lymphocyte proliferation in older adults. J Abnorm Psychol. 2002; 111(1): 192-97. [DOI:10.1037/0021-843X.111.1.192] [PMID]
9. McGuire III DE. Child-centered group play therapy with children experiencing adjustment difficulties. University of North Texas.2000:1-24.
10. Hullmann SE, Wolfe-Christensen C, Ryan JL, Fedele DA, Rambo P L, Chaney JM, Mullins LL. Parental Overprotection, Perceived Child Vulnerability, and Parenting Stress: A Cross-Illness Comparison. J Clin Psychol Med Settings. 2010; 17(4): 357-365. [DOI:10.1007/s10880-010-9213-4] [PMID]
11. Ayala-Nunes L, Nunes C, Lemos I. Social support and parenting stress in at-risk Portuguese families. J Soc Work. 2017; 17(2): 207-22. [DOI:10.1177/1468017316640200]
12. Theule J, Wiener J, Tannock R, Jenkins JM. Parenting stress in families of children with ADHD: A meta-analysis. J Emot Behav Disord. 2013; 21(1): 3-17. [DOI:10.1177/1063426610387433]
13. da Costa Cunha K, Pontes FA, da Costa Silva SS. Parenting stress and motor function of children with cerebral palsy. Psychology. 2017;8(01):44. [DOI:10.4236/psych.2017.81004]
14. Alizadeh H. A Parent Training Program for Families with ADHD Children and Its Impact on Reducing Symptoms and Family Function. Psychol Except Individ. 2012;2(7):43-70.
15. Department for Education and Skills (DfES). Primary National Strategy, Excellence and Enjoyment: Social and Emotional Aspects of Learning, Guidance Booklet. Nottingham: DfES. 2005.
16. Daniel G. Social intelligence: The new science of human relationships. Bantam Dell Pub Group. 2006:43.
17. Goleman, D. (2007). Emotional Intelligence (10th ed.). Bantam Books.
18. Gordon DA. Parent Training via CD-ROM: Using Technology to Disseminate Effective Prevention Practices. J Prim Prev. 2000; 21: 227-51. [DOI:10.1023/A:1007035320118]
19. Eyberg SM, Nelson MM & Boggs SR. Evidence-Based Psychosocial Treatments for Children and Adolescents with Disruptive Behavior. J. Clin. Child Adolesc. Psychol. 2008; 37(1), 215-37. [DOI:10.1080/15374410701820117] [PMID]
20. Lundahl B, Risser H, Lovejoy C. A meta-analysis of parent training: Moderators and follow-up effects. Clin Psychol Rev. 2006; 26(1): 86-104. [DOI:10.1016/j.cpr.2005.07.004] [PMID]
21. Leung C, Tsang S, Heung K, Yiu I. Effectiveness of parent-child interaction therapy among Chinese families. Res Soc Work Pract. 2011; 19(3): 304-13. [DOI:10.1177/1049731508321713]
22. Shek D, Keung H. Design of a positive youth development program in Hong Kong. Int J Adolesc Med Health. 2006; 18(3): 315-27.
23. Abidin RR. Introduction to the special issue: The stresses of parenting. J Clin Child Psychol. 1990; 19(4): 298-301.
24. Fadaei Z, Dehghani M, Tahmasian K, Farhadei M. Investigating reliability, validity and factor structure of parenting stress- short form in mothers of 7-12-year-old children.[In Persian]. J Behav Sci. 2010; 8(2): 81-91.
25. DfES. The Children's Plan: Building Brighter Futures. Nottingham. DfE.2007: 168.
26. Daunic AP, Corbett NL, Smith SW, Algina J, Poling D, Worth M, Boss D, Crews E, Vezzoli J. Efficacy of the social-emotional learning foundations curriculum for kindergarten and first grade students at risk for emotional and behavioral disorders. Journal of School Psychology. 2021;86:78-99. [DOI:10.1016/j.jsp.2021.03.004] [PMID]
27. Humphrey N, Kalambouka A, Bolton J, Lendrum A, Wigelsworth M, Lennie C, Farrell P. Primary social and emotional aspects of learning (SEAL). Department for Children, Schools and Families: London. 2008.
28. Vázquez N, Molina MC, Ramos P, Artazcoz L. Effectiveness of a parent-training program in Spain: reducing the Southern European evaluation gap. Gac Sanit. 2019;33(1):10-16. [DOI:10.1016/j.gaceta.2017.06.005] [PMID]
29. Wolraich ML, Hagan JF Jr, Allan C, Chan E, Davison D, Earls M, Evans SW, et al. Clinical Practice Guideline for the Diagnosis, Evaluation, and Treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Children and Adolescents. Pediatrics. 2019;144(4):e20192528. [DOI:10.1542/peds.2019-2528] [PMID]
30. Abdollahi E, Taher M. The Effectiveness of Parenting Skills Training on Emotional-Behavioral Problems and Parent-Child Relationships. J Child Ment Health. 2020; 6 (4) :290-304. [DOI:10.29252/jcmh.6.4.26]
31. Evans SW, Owens JS, Bunford N. Evidence-based psychosocial treatments for children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder. J Clin Child Adolesc Psychol. 2014;43(4):527-51. [DOI:10.1080/15374416.2013.850700] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb