دوره 22، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1403 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 201-191 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.PNU.REC.1400.014
Ethics code: IR.UT.PSYEDU.REC.1402.072
Clinical trials code: IR.UT.PSYEDU.REC.1402.072


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranjbar S, Afrooz G A, Ghasemzadeh S, Ghobari Bonab B. Development of a Family-Centered Emotion Regulation Program and Evaluation of Its Effectiveness on the Social, Emotional, and Academic Adjustment of Gifted Adolescents at Risk of Emotional and Behavioral Problems. Pajouhan Sci J 2024; 22 (3) :191-201
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1104-fa.html
رنجبر سروش، افروز غلامعلی، قاسم زاده سوگند، غباری بناب باقر. تدوین برنامه تنظیم هیجان خانواده‌محور و بررسی اثربخشی آن بر سازگاری اجتماعی، عاطفی و تحصیلی نوجوانان تیزهوشِ در معرض آسیب مشکلات هیجانی و رفتاری. مجله علمی پژوهان. 1403; 22 (3) :191-201

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1104-fa.html


1- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، afrooz@ut.ac.ir
چکیده:   (1235 مشاهده)
سابقه و هدف: نوجوانان تیزهوش به‌طور مشخص در معرض آسیب مشکلات هیجانی و رفتاری قرار دارند. هدف از پژوهش حاضر، تدوین برنامه تنظیم هیجان خانواده‌محور و بررسی اثربخشی آن بر سازگاری اجتماعی، عاطفی و تحصیلی نوجوانان تیزهوش است.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل و یک مرحله پیگیری (۳ ماه) بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی نوجوانان تیزهوش مشغول به تحصیل متوسطه دوم در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در استان کردستان شهرستان مریوان بود. تعداد ۳۰ نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، به‌عنوان گروه نمونه انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵) و کنترل (۱۵) گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه سازگاری دانشآموزان، تست هوش تهران استنفورد- بینه و سیاهه رفتاری آخنباخ بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌ تحلیل کوواریانس چندمتغیّره در نرمافزار SPSS نسخه ۲۸ استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که برنامه تنظیم هیجان خانواده‌محور بر سازگاری اجتماعی، عاطفی و تحصیلی نوجوانان تیزهوشِ در معرض آسیب مشکلات هیجانی و رفتاری اثربخش بود (۰/۰۵p<).
نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی برنامه تنظیم هیجان خانواده‌محور بر سازگاری نوجوانان تیزهوشِ در معرض مشکلات هیجانی و رفتاری پیشنهاد می‌شود متخصّصان، درمانگران و معلّمان از برنامه تنظیم هیجان خانواده‌محور با هدف افزایش سازگاری نوجوانان تیزهوشِ در معرض مشکلات هیجانی و رفتاری استفاده کنند.
متن کامل [PDF 1028 kb]   (319 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1403/4/15 | پذیرش: 1403/6/4 | انتشار: 1403/8/28

فهرست منابع
1. Özdemir A, Sipahi Y, Bahar AK. The Past, Present, and Future of Research on Mathematical Giftedness: A Bibliometric Analysis. Gifted Child Quarterly. 2024;68(3):206-25. [DOI:10.1177/00169862241244717]
2. Tasca I, Guidi M, Turriziani P, Mento G, Tarantino V. Behavioral and socio-emotional disorders in intellectual giftedness: A systematic review. Child Psychiatry Hum Dev. 2024;55(3):768-89. [DOI:10.1007/s10578-022-01420-w] [PMID]
3. Aykutlu H C, Dereli F, Turan B, Türk Kurtça T, Dursun OB. Gifted Children and Psychiatric Disorders: Is the Risk Increased Compared With Their Peers?. Gifted Child Quarterly. 2024:00169862241239649. [DOI:10.1177/00169862241239649]
4. Armstrong K H, Dedrick, R F, Greenbaum P E. Factors Associated with Community Adjustment of Young Adults with Serious Emotional Disturbance: A Longitudinal Analysis. Journal of Emotional and Behavioral Disorders. 2023; 11(2), 66-76. [DOI:10.1177/106342660301100201]
5. Liran B H, Miller P. The role of psychological capital in academic adjustment among university students. J Happiness Stud . 2019; 20: 51-65. [DOI:10.1007/s10902-017-9933-3]
6. Inanlou M, Ghamari M. The Prediction of Academic Adjustment Based on Student Coping Strategies and Academic Ethics, instruction and Evaluation.(In Persian). Journal of Instructio and Evaluation.2021; 50(14): 13-34.
7. Ghadampour E, Heidaryani L, Kalantar J, Nasiri Hanis G. The effect of teaching ethical intelligence in storytelling on academic, social, and emotional adjustment of students.(In Persian). Research in Teaching. 2020;8(2):54-37.
8. Agbaria Q, Mahamid F. The association between parenting styles, maternal self-efficacy, and social and emotional adjustment among Arab preschool children. Psicol. Reflex. Crit. 2023;36:10. [DOI:10.1186/s41155-023-00252-4] [PMID]
9. Mendaglio S. Gifted students' transition to university. Gifted Education International. 2023; 29(1): 3-12. [DOI:10.1177/0261429412440646]
10. Sujana S A, Jaya HP, Fiftinova F. Social adjustment and academic achievement of EFL students at higher education. The Journal of English Literacy Education: The Teaching and Learning of English as a Foreign Language. 2021;8(2):138-49. [DOI:10.36706/jele.v8i2.14328]
11. Esmailzadeh L, Gholam-Ali-Lavasani M, Ghasemzadeh S. Comparing the Effectiveness of Schema Therapy and Acceptance and Commitment based Therapy on The Emotional Difficulty of Gifted Adolescents. (In Persian). Salamat-i ijtimai (Community Health). 2021;8(3):441-52.
12. Quintero J, Alvarez-Perez P A, & Restrepo-Escobar S M.The self control skills and age self-regulation preschool. Journal of Neuroeducation. 2020; 2(2): 66-75.
13. Barlow D H, Harris BA, Eustis EH, Farchione TJ. The unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders. World Psychiatry. 2020;19(2):245-46. [DOI:10.1002/wps.20748] [PMID]
14. Shahriari, Y ,Ghasemzadeh S, Kashani Vahid L, Vakili S. The effectiveness of unified transdiagnostic treatment protocols on parental stress and depression in adolescents with type 1 diabetes. (In Persian). Daneshvar Medicine. 2022;30(1):72-83. [DOI:10.18502/ijdo.v14i3.10742]
15. Carlucci L ,Saggino A, Balsamo M. On the efficacy of the unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders: A systematic review and meta-analysis. Clinical psychology review. 2021;87:101999. [DOI:10.1016/j.cpr.2021.101999] [PMID]
16. Aghayousefi A, Saravani S, Zeraatee R, Razeghi F S, Pourabdol S. Prediction of Students' Academic Performance Based on Attachment Styles and Different Levels of Adjustment. (In Persian). IJPCP. 2016; 21(4):308-16.
17. Gholamali A, Kamkari K. Principles of psychometrics and intelligence testing, Tehran: Tehran University Press. (In Persian). 2016.
18. Gibbons A, Warne RT. First publication of subtests in the Stanford-Binet 5, WAIS-IV, WISC-V, and WPPSI-IV. Intelligence. 2019;75:9-18. [DOI:10.1016/j.intell.2019.02.005]
19. Achenbach T. M, Rescorla L. A. Manual for the ASEBA School-Age Forms and Profiles. Burlingron, VT: University of Vermont, Research Center for Children. Youth & Families.2001.
20. Farhadi I, Barati F. Determining the Effectiveness of Emotion Regulation Training on Psychological Well-Being, School Adjustment, and Cognitive Emotion Regulation Strategies in Anxious Children.(In Persian). MEJDS. 2022; 12:139.
21. De la Barrera U, Schoeps K, Gil-Gómez JA, Montoya-Castilla I. Predicting adolescent adjustment and well-being: The interplay between socio-emotional and personal factors. Int J Environ Res Public Health. 2019;16(23):4650. [DOI:10.3390/ijerph16234650] [PMID]
22. Ghasemi SA, Miri M. The role of Academic Resilience and Academic Ethics in predicting Academic Success in Students. (In Persian).Journal of Bioethics.2023; 13(38): 1-10.
23. Sohrabi F, Akbari M, Karimi Q. Effectiveness of Group Education Based on Health-Promoting Lifestyle on the Emotional, Social, and Academic Adaptation of Gifted Adolescents. (In Persian). Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2024;10(6):62-75.
24. Akgül G. Resilience Among Gifted Students: Are they Prone to Anxiety During Pandemic? Scand J Child Adolesc Psychiatr Psychol. 2022;31;10(1):153-62. [DOI:10.2478/sjcapp-2022-0016] [PMID]
25. Kitahara Y, Mearns J, Shimoyama H. Emotion regulation and middle school adjustment in Japanese girls: mediation by perceived social support. Japanese Psychol Res. 2020;62(2):138-50. [DOI:10.1111/jpr.12280]
26. Almukhambetova A, Hernández-Torrano D. Gifted students' adjustment and underachievement in university: An exploration from the self-determination theory perspective. Gifted Child Quarterly. 2020;64(2):117-31. [DOI:10.1177/0016986220905525]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb