Research code: 1402.426
Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1402.426
1- گروه پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آستارا، آستارا، گیلان، ایران
2- گروه مامایی و سلامت باروری، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، mousavi1315@gmail.com
3- گروه پرستاری، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده: (35 مشاهده)
سابقه و هدف: درک نقش بلوغ عاطفی در توانایی خودمدیریتی نوجوانان مبتلا به دیابت نوع ۲ منجر به مدیریت بهینه سلامت و کیفیت زندگی آنان میشود. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین بلوغ عاطفی و خودمدیریتی نوجوانان مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شد.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی همبستگی، ۱۳۰ نوجوان مبتلا به دیابت نوع ۲ کلینیک دیابت تهران با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها پرسشنامههای جمعیتشناختی، بلوغ عاطفی یاشویر سینک و بهارگاوا و خودمدیریتی اسمیت است. دادهها با آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل، کراسکال والیس و رگرسیون چندمتغیره تحت نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ تحلیل شدند.
یافتهها: ارتباط مستقیم و معناداری بین بلوغ عاطفی و خودمدیریتی دیابت نوجوانان مبتلا به دیابت نوع ۲ وجود داشت (۰/۰۰۱>p، ۰/۳۶۱=r) .ابعاد بلوغ عاطفی عدم ثبات عاطفی، بازگشت عاطفی و فروپاشی شخصیت با خودمدیریتی ارتباط معناداری داشتند (۰/۰۰۱>p). نوجوانان پسر امتیاز بالاتری در خودمدیریتی دیابت نسبت به دختران داشتند (۰/۰۱۵=p) و بین سن و خودمدیریتی دیابت ارتباط معکوس و معناداری وجود داشت (۰/۰۰۵=p). مدل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که بلوغ عاطفی، جنسیت و سن ۲۴ درصد از تغییرات خودمدیریتی دیابت را تبیین میکنند (۰/۰۰۱>p).
نتیجهگیری: بلوغ عاطفی، جنسیت و سن نقش مهمی در بهبود خودمدیریتی نوجوانان مبتلا به دیابت نوع ۲ دارد. توصیه میشود برنامههای مداخلهای و آموزشی با هدف ارتقاء بلوغ عاطفی نوجوانان، بهویژه برای دختران، طراحی و اجرا شود تا خودمدیریتی دیابت و کیفیت زندگی آنان بهبود یابد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
پزشکی و علوم بالینی دریافت: 1403/8/8 | پذیرش: 1403/10/24