دوره 23، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، زمستان 1403 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 31-22 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UM.REC.1403.148


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delkhak M, Talebian Sharif J. The Effectiveness of Montessori Games on the Executive Function of Preschool Children in Mashhad, Iran. Pajouhan Sci J 2025; 23 (1) :22-31
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1171-fa.html
دل خاک ملیکا، طالبیان شریف جعفر. اثربخشی بازی‌های مونته‌سوری برعملکرداجرایی کودکان پیش‌دبستانی در مشهد. مجله علمی پژوهان. 1403; 23 (1) :22-31

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1171-fa.html


1- مؤسسه آموزش عالی شاندیز، مشهد، ایران ، melikadelkhak@gmail.com
2- مؤسسه آموزش عالی حکمت رضوی، مشهد، ایران
چکیده:   (695 مشاهده)
سابقه و هدف: عملکرد اجرایی در شش سال اول زندگی رشد می‌کند و سپس پیچیده‌تر می‌شود و یکی از مؤلفه‌های مهم دوران کودکی است که می‌تواند تمام ابعاد زندگی کودک را رشد دهد و به موفقیت برساند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازی‌های مونته‌سوری بر عملکرد اجرایی کودکان پیش‌دبستانی مشهد است.
مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری پژوهش تمامی کودکان ۵ تا ۶ ساله‌ی پیش‌دبستانی در شهر مشهد در سال تحصیلی ۱۳۹۸ - ۱۳۹۹ بودند. ۳۲ کودک به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل و گروه آزمایش تقسیم شدند و به پرسش‌نامه‌ی مقیاس نارسایی‌های کنش اجرایی بارکلی (۲۰۱۲) به کمک والدین و مربیانشان پاسخ دادند. گروه آزمایش در ۱۰ جلسه‌ی بازی‌های مونته‌سوری شرکت کردند، اما گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با آزمون تحلیل واریانس در نسخه‌ی ۲۴ نرم‌افزار SPSS انجام شد.
یافته‌ها: پژوهش نشان داد که تحلیل واریانس نمرات نارسایی کنش های اجرایی در پس آزمون دو گروه با معناداری ۰/۰۲۷ نشان داد که تفاوت معناداری بین این دو گروه وجود دارد. 
نتیجه‌گیری: براساس نتایج پژوهش می‌توان گفت که بازی‌های مونته‌سوری بر عملکرد اجرایی کودکان پیش‌دبستانی مؤثر بود و می‌توان در مهدکودک‌ها، مدارس و کلینیک‌ها استفاده کرد.
متن کامل [PDF 923 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1403/11/18 | پذیرش: 1404/1/10 | انتشار: 1404/4/29

فهرست منابع
1. Mir Mohammad Sadeghi M, Fahimifar MJ, Azad Manjir F. A systematic review of programs improving executive functions and social-emotional skills of preschoolers. Advances in Cognitive Science. 2021;22(4):94-113. [DOI: 10.30514/icss22.494]
2. Heidary S, Khademi M. Review of the concept of executive function: Focusing on preschool. The Journal of New Thoughts on Education. 2023;19(2):111-33.
3. Azadfar N, Fathi Azar E, Hashemi T. effectiveness of the training package of cool executive functions on normal students' academic performance of Elementary Sixth Grade. Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal (RRJ). 2020;9(10):27-36.
4. Wilkey ED, Pollack C, Price GR. Dyscalculia and typical math achievement are assocated with individual differences in number. Specific executive function. Child Development. 2020;91(2):596-619. [DOI:10.1111/cdev.13194] [PMID]
5. Ghadiri F, Soleimani E. Planning an Executive Functions Curriculum and Evaluating Its Effectiveness on Improving the Empathy in Children with High Performance Autism Spectrum Disorder. Journal of Applied Psychological Research. 2021;12(1):227-45.
6. Arshad M, Kashefi S. The effect of brain-centered empowerment on the executive functions of students with mathematical learning disabilities. Community Health Journal. 2021;15(2):12-20.
7. Tamannaeifar S, Bidgoli NT. The Relationship between Brain's Executive Functions and Intelligence and Creativity in Pre-School Teachers. Thinking and Children. 2023;13(2):59-76.
8. Karimi F, Nezakat AL-Hosseini M. Yoga exercises on executive function among individuals with schizophrenia. Disability studies. 2022;12: 12-75.
9. Heydari Farsani K, Ahmadi R, Sharifi T. Comparison of the Effectiveness of Cognitive Play Therapy and Computer-based Working Memory Training on the Attention of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Farsan City. Pajouhan Scientific Journal. 2024;22(3):214-24. [DOI:10.32592/psj.22.3.214]
10. Dana A, Rezaei R, Shams A. The effects of active game intervention and Exergames on the executive function of high-functioning Autistic children. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2021;8(5):113-25. [DOI:10.32598/shenakht.8.5.113]
11. Ghaemi F, Rostami R, Mirkamali SM, Salehi K. Systematic and analytical review of theories, components and models of executive functions of the brain. Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal (RRJ). 2021;10(6):211-26.
12. Abdolrahimpour R, Bayrami M, Nosratabad TH. Comparison of Executive Functions between Children with Externalized Behavioral Disorder and Normal Children Considering the Role of Gender. Journal of Exceptional Children. 2021;21(2):49-62.
13. Najjar A, Pirkhaefi A, Manavipour D, Nejati V. The Effectiveness of Neuropsychological Rehabilitation of Executive Functions on Students' Memory. Journal of Research in Behavioural Sciences. 2023;21(3):513-26.
14. Chizary F, Sotodeh Asl N, Makvand Hosseini S, Sabahi P. The effectiveness of executive function training on the imagination and play participation in children with autism. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences. 2020;63(3):2428-37.
15. Moghadasi RS. The impact of play therapy on single-parent children. Journal of psychology new ideas. 2022;14(18):1-25.
16. Rahat Dahmardeh M, Mehdinezhad V, Karbalaei Harfteh FS. The effect of play education on students' emotional regulation and social relationships. Pajouhan scientific Journal. 2022;20(4):277-285. [DOI:10.61186/psj.20.4.277]
17. Bowman J. Montessori method at home.Good Read. 2010.
18. Naseri M, Bilali M, Inteziri Z. The effectiveness of task manipulation on motor development in children with developmental coordination disorder. Journal of early childhood health and education. 2024;5(2):81-93. [DOI:10.32592/jeche.5.2.81]
19. Dereli Iman E, Danisman S, Akin Demircan Z, Yaya D. The effect of the Montessori education method on preschool children's social competence-behavior and emotion regulation skills. Early child development and care. 2019;189(9):1494-1508. [DOI:10.1080/03004430.2017.1392943]
20. Farid A, Habibi-Kaleybar R, Moshtary E Sahneh B. comparison of the effectiveness of play therapy and neuro feedback on the executive functions of primary school female students with learning disabilities. Psychology of exceptional individuals. 2021;11(43):175-206.
21. Aviv TM, Katz YJ, Berant E. The contribution of therapeutic horseback riding to the improvement of executive functions and self-esteem among children with ADHD. J Atten Disord. 2021;25(12):1743-1753. [DOI:10.1177/1087054720925898] [PMID]
22. Aminian L, Bani Jamali Sh, Dortaj F, Aahadi H. The effects of play therapy based on sensory integration (SI) on executive functioning and social adjustment of children with attention deficit /hyperactivity disorder (ADHD). Knowledge & Research in Applied Psychology. 2024;25(2):184-196.
23. Scippo S. Montessori primary schools' effectiveness: a quasi-experimental study on schooling outcomes. An international journal of research, policy and practice. 2024;35(2):193-213. [DOI:10.1080/09243453.2024.2349537]
24. Othman IA, Mohammed LH, Alsaeed R, Shabib SS. The effect of the Montessori program using physical activity games in enhancing the sensory-motor perception abilities of kindergarten children aged 5 to 6 years. Journal of studies and researches of sport education. 2024;34(3):19-36. [DOI:10.55998/jsrse.v34i3.617]
25. Jafar Nezhadgero A, Salem M, Valizadeh Orang A. Effect of Motor Games by Montessori education theory on electrical activity of muscles in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Iranian Journal of rehabilitation research in nursing. 2021;7(3):41-51.
26. Salem M, Aghajani S, Narimani M, Basharpour S, Jafar Nezhadgero AA, Mokhtari Malek Abadi A. Effect of motor games in accordance with Montessori education theory on external forces imposed on the body in children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Iranian Journal of Rehabilitation Research in nursing. 2022;8(2):80-93.
27. Azrie ABM. The influence of Montessori games educational methods and media in improving the fine Motorcy of cerebral palsy children for pre-hooting skills. Journal Asesmen Dan Intervensi Anak Berkebutuhan khusus. 2024;24(2):113-121. [DOI:10.17509/jassi.v23i2.67876]
28. Armun S, Gharadagi A, Vahedi SH. The effectiveness of Montessori method of education on neuro psychological functions of students with NVLD. The Quarterly Journal of New thoughts on education. 2021; 17(4):17-33.
29. Barkley RA. Barkley Deficits in Executive functioning scale-children and adolescents (BDEFS-CA). New York: Guilford Press. 2012. [DOI:10.1037/t37378-000]
30. Soltani Kouh Banani S, Zarenezhad S, Soltani Kouh Banani MH, Abazari K. psychometric properties of barkley's children and adolescent functional performance scale. Psychology of exceptional individuals. 2018;8(30):19-45.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb