دوره 23، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، زمستان 1403 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.KHSH.REC.1401.034


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khani R, Abedi A, Javadzadeh Shahshahani F. Examining the Effectiveness of Wise Parenting in Social-Emotional Values and Resilience among Preschool Children. Pajouhan Sci J 2025; 23 (1) :1-12
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1173-fa.html
خانی رضوان، عابدی احمد، جوادزاده شهشهانی فاطمه. بررسی اثربخشی آموزش فرزندپروری خردمندانه‌ی مادران بر ارزش‌های اجتماعی، هیجانی و تاب‌آوری در کودکان پیش‌دبستانی. مجله علمی پژوهان. 1403; 23 (1) :1-12

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1173-fa.html


1- گروه مشاوره، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی‌شهر، ایران
2- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، a.abedi@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (841 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از موضوعات جدید حوزه تعلیم و تربیت و روانشناسی، خردمندی است. این پژوهش با هدف بهره ­گیری از اصول و ویژگی ­های خردمندی در برنامه ­های فرزندپروری و بررسی اثربخشی فرزندپروری خردمندانه بر  پیش­ دبستانی انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه یک پژوهش نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون و پس ­آزمون شامل دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری مادران کودکان ۴ تا ۶ ساله پیش دبستانی شهر اصفهان در سال ۱۴۰۲ بودند که به صورت تصادفی خوشه ­ای چندمرحله ­ای انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل (۱۵ نفر برای هر گروه) گمارده شدند. ابزار پژوهش مقیاس ارزش­ های اجتماعی، هیجانی و تاب­ آوری برای کودکان پیش دبستانی بود که توسط مادران کودکان تکمیل گردید. گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه ­ای تحت آموزش فرزندپروری خردمندانه قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیره در نرم افزار SPSS ورژن ۲۳ تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش فرزندپروری خردمندانه در این پژوهش موجب بهبود معنادار ارزش های اجتماعی، هیجانی و تاب آوری شد (p<۰/۰۵). میانگین این مقیاس در گروه آزمایش از ۱۳/۴۵±۵۵/۲۶ در پیش آزمون به ۹/۸۵±۹۹/۲۶ در پس آزمون افزایش یافت، در حالیکه در گروه کنترل این میانگین بین پیش آزمون و پس آزمون (به ترتیب ۲۳/۴۱±۷۰/۱۳ و ۲۲/۵۳±۷۱/۱۳) تفاوت معناداری نشان نداد.   
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های پژوهش فرزندپروری خردمندانه می­ تواند ارزش­ های اجتماعی، هیجانی و تاب­آوری کودکان پیش دبستانی را افزایش دهد. لذا توصیه می ­شود در آموزش والدین کودکان پیش دبستانی از فرزندپروری خردمندانه در کنار سایر روش ­های تربیتی موجود بهره گرفته شود.
متن کامل [PDF 1070 kb]   (94 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1403/11/28 | پذیرش: 1404/1/17 | انتشار: 1404/4/29

فهرست منابع
1. Bagheri M, Tahmassian K, Mazaheri MA. Efficacy of mindful parenting and parent management training integrative program on psychological wellbeing and happiness of children. Clinical Psychology Studies. 2018;9(30): 1-26.
2. Sanders MR, Turner KM. The importance of parenting in influencing the lives of children. Handbook of parenting and child development across the lifespan. Cham, Switzerland: Springer International Publishing. 2018; 3-26. [DOI:10.1007/978-3-319-94598-9_1]
3. Clarke K, Cooper P, Creswell C. The parental overprotection scale: associations with child and parental anxiety. Journal of Affective Disorders. 2013;151(2):618-624. [DOI:10.1016/j.jad.2013.07.007] [PMID] []
4. Shayegan Far N, Koochak Entezar R, Salehi M. A comparison of mental health based on parents education. Journal of Psychological Science. 2018; 17(65):112-123.
5. Sahithya BR, Manohari SM, Vijaya R. Parenting styles and its impact on children-a cross cultural review with a focus on India. Mental Health, Religion & Culture. 2019; 22(4), 357-383. [DOI:10.1080/13674676.2019.1594178]
6. Ghasemi O, Delavar A, Tabatabai SA. Confirmatory factor analysis of Seattle personality questionnaire for young school-aged children. Quarterly Journal of Family and Research. 2015;12 (3) :71-84.
7. Sanvictores T, Mendez MD. Types of parenting styles and effects on children. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing. 2022. PMID: 33760502
8. Tekgül N, Deniz ME. Pilot implementation of a multicomponent intervention program for children in the risk group in terms of social-emotional development in preschool period. Universal Academic Research Journal. 2025;7(1): 26-39. [DOI:10.55236/tuara.1595582]
9. WenLi Z, Tiemei X, Shuangqi L, Qun Y, Jingbo Z, Sijie S. Parenting styles and externalizing problem behaviors of preschoolers: mediation through self-control abilities and emotional management skills. Frontiers in Psychology. 2025;16:1433262. [DOI:10.3389/fpsyg.2025.1433262] [PMID] []
10. Sternberg RJ, Karami S. What is wisdom? A unified 6P framework. Review of General Psychology. 2021; 25(2):134-151. [DOI:10.1177/1089268020985509]
11. Sternberg RJ. Wisdom, intelligence, and creativity synthesized: A new model for Liberal education. Liberal Education, 95(4);10-15.
12. Rezapour Mirsaleh Y, Koohestani F, Erfan N. The mediating role of Social perception in the relationship between mother-child Interaction and social skills, as perceived by mothers of preschool-age children. Journal of Applied Psychological Research. 2022;13(4):173-186.
13. Abrahams L, Pancorbo G, Primi R, Santos D, Kyllonen P, John OP, et al. Social-emotional skill assessment in children and adolescents: Advances and challenges in personality, clinical, and educational contexts. Psychological Assessment. 2019; 31(4):460-473. [DOI:10.1037/pas0000591] [PMID]
14. Walker B. Resilience: what it is and is not. Ecology and Society. 2020;25(2):11. [DOI:10.5751/ES-11647-250211]
15. Talebi M, Ghasemzadeh S, Arjmandi K, vakili S. Effectiveness of child-centered play therapy on resiliency of children with leukemia cancer. Journal of Pediatric Nursing. 2022;8(3): 47-55.
16. Figueiredo P, Azeredo A, Barroso R, Barbosa F. Psychometric properties of teacher report of social-emotional assets and resilience scale in preschoolers and elementary school children. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment. 2020; 42(4):799-807. [DOI:10.1007/s10862-020-09831-6]
17. Purnamaningsih EH. Personality and emotion regulation strategies. International Journal of Psychological Research. 2017;10(1): 53-60. [DOI:10.21500/20112084.2040]
18. Hossain S, Garnefski N, Kraaij V. Relationships between maladaptive cognitive emotion regulation strategies and psychopathology in adolescents from Bangladesh. Archives of Depression and Anxiety. 2017;3(2): 23-29. [DOI:10.17352/2455-5460.000019]
19. Grégoire S, Lachance L, Taylor G. Mindfulness, mental health and emotion regulation among workers. International Journal of Wellbeing. 2015;5(4). [DOI:10.5502/ijw.v5i4.444]
20. Ravitch NK. Development and preliminary validation of the social-emotional assets and resiliency scale for preschool. Ph.D. Dissertation. Department of Special Education and Clinical Sciences, University of Oregon, USA. 2013.
21. Brysbaert M. How many participants do we have to include in properly powered experiments? A tutorial of power analysis with reference tables. Journal of Cognition, 2019;2(1):16. [DOI:10.5334/joc.72] [PMID] []
22. Ashori M, Yazdanipour M. Study of Persian version of social-emotional assets and resilience scale's psychometric properties in normal and deaf preschool children. Empowering Exceptional Children. 2020;10(3): 109-124.
23. Khani R. Development of a Wise Parenting Package and Evaluation of Its Effectiveness on Psychological Well-being, Social-Emotional Values, and Resilience of Preschool Children. PhD Dissertation, Islamic Azad University, Khomeini Shahr, Isfahan, Iran. 2023.
24. Ardelt M. The measurement of wisdom: a commentary on Taylor, Bates, and Webster's comparison of the SAWS and 3D-WS. Experimental Aging Research. 2011;37(2):241-255. [DOI:10.1080/0361073X.2011.554509] [PMID]
25. Baltes PB, Staudinger UM. Wisdom. A metaheuristic (pragmatic) to orchestrate mind and virtue toward excellence. American Psychologist. 2000;55(1):122-136. [DOI:10.1037/0003-066X.55.1.122] [PMID]
26. Dai DY, Cheng H. How to overcome the one-track mind: teaching for creativity and wisdom. Roeper Review. 2017;39(3):174-177. [DOI:10.1080/02783193.2017.1318659]
27. Sternberg RJ, Karami S. What is wisdom? A unified 6P framework. Review of General Psychology. 2021;25(2):134-151. [DOI:10.1177/1089268020985509]
28. Sternberg RJ, Karami S. A 4W model of wisdom and giftedness in wisdom. Roeper Review. 2021;43(3):153-160. [DOI:10.1080/02783193.2021.1923596]
29. King N. Doing template analysis. In: Symon G, Cassell C. editors. Qualitative Organizational Research: Core Methods and Current Challenges. London: Sage Publications Ltd. 2012. [DOI:10.4135/9781526435620.n24] []
30. Schoorl J, van Rijn S, de Wied M, van Goozen S, Swaab H. Emotion regulation difficulties in boys with oppositional defiant disorder/conduct disorder and the relation with comorbid autism traits and attention deficit traits. PloS One. 2016;11(7):e0159323. [DOI:10.1371/journal.pone.0159323] [PMID] []

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb