مجله علمی پژوهان، زمستان، در دست انتشار
برگشت به فهرست مقالات |
برگشت به فهرست نسخه ها
Ethics code: IR.IAU.KHSH.REC.1401.034
1- گروه مشاوره، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، اصفهان، ایران
2- گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، a.abedi@edu.ui.ac.ir
چکیده: (300 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از موضوعات جدید حوزه تعلیم و تربیت و روانشناسی، خردمندی است. این پژوهش با هدف بهره گیری از اصول و ویژگی های خردمندی در برنامه های فرزندپروری و بررسی اثربخشی فرزندپروری خردمندانه بر پیش دبستانی انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه یک پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون شامل دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری مادران کودکان ۴ تا ۶ ساله پیش دبستانی شهر اصفهان در سال ۱۴۰۲ بودند که به صورت تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل (۱۵ نفر برای هر گروه) گمارده شدند. ابزار پژوهش مقیاس ارزش های اجتماعی، هیجانی و تاب آوری برای کودکان پیش دبستانی بود که توسط مادران کودکان تکمیل گردید. گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه ای تحت آموزش فرزندپروری خردمندانه قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیره در نرم افزار SPSS ورژن ۲۳ تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد آموزش فرزندپروری خردمندانه در این پژوهش موجب بهبود معنادار ارزش های اجتماعی، هیجانی و تاب آوری شد (p<۰/۰۵). میانگین این مقیاس در گروه آزمایش از ۱۳/۴۵±۵۵/۲۶ در پیش آزمون به ۹/۸۵±۹۹/۲۶ در پس آزمون افزایش یافت، در حالیکه در گروه کنترل این میانگین بین پیش آزمون و پس آزمون (به ترتیب ۲۳/۴۱±۷۰/۱۳ و ۲۲/۵۳±۷۱/۱۳) تفاوت معناداری نشان نداد.
نتیجهگیری: بر اساس یافته های پژوهش فرزندپروری خردمندانه می تواند ارزش های اجتماعی، هیجانی و تابآوری کودکان پیش دبستانی را افزایش دهد. لذا توصیه می شود در آموزش والدین کودکان پیش دبستانی از فرزندپروری خردمندانه در کنار سایر روش های تربیتی موجود بهره گرفته شود.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی و روانپزشکی دریافت: 1403/11/28 | پذیرش: 1404/1/17