دوره 14، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1394 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 21-12 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholamaliee B, Khazaei S, Jamorpour S, Mohammadian Hafshejani A, Salehinia H. Epidemiological assessing of motorcyclists’ country-level traffic accidents, 2013. Pajouhan Sci J 2015; 14 (1) :12-21
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-150-fa.html
غلامعلیئی بهزاد، خزایی سلمان، جمورپور سمیه، محمدیان هفشجانی عبداله، صالحی نیا حمید. بررسی اپیدمیولوژیک حوادث ترافیکی در موتورسواران سطح کشور، سال 1392. مجله علمی پژوهان. 1394; 14 (1) :12-21

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-150-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- دانشجوی دکتری تخصصی اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- گروه تربیت بدنی، دبستان بنت الهدی علی آباد دمق، اداره آموزش و پرورش جوکار، همدان، ایران
4- کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، bhzdgholami80@yahoo.com
چکیده:   (6512 مشاهده)

مقدمه: موتورسواری از عوامل مهم ایجاد آسیب است و موتورسواران از گروه های آسیب پذیر حوادث جاده ای محسوب می شوند. مطالعه خصوصیات اپیدمیولوژیکی حوادث ترافیکی در موتورسواران اطلاعات با ارزشی در تشخیص اولویت های پژوهشی در اختیار ما قرار می‎دهد. لذا این مطالعه با هدف تعیین اپیدمیولوژی حوادث ترافیکی در موتورسواران سطح کشور، طی سال 1392 انجام شد.

روش کار: در این مطالعه مقطعی، داده‌های برنامه ثبت حوادث کل کشور در سال 1392 مورد بررسی قرار گرفت. تمامی حوادث ترافیکی که مجروح جهت دریافت خدمات به هر یک از بیمارستان های خصوصی و یا دولتی مراجعه نموده بود، در نظر گرفته شد. میزان بروز حوادث در موتورسواران در هر ده هزار نفر محاسبه شد. برای نقشه بندی رخداد حوادث از نرم افزار GIS و تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار 2010 Excel و 11 Stata استفاده شد.

یافته‌ها: در مطالعه حاضر تمامی موتورسواران دچار حوادث ترافیکی مجموعا شامل 168239 نفر مرد و 23222 نفر زن بودند. میزان حوادث ترافیکی در مردان بیشتر از زنان بود (به ترتیب 9/87 درصد و 1/12 درصد) و بیشترین افراد آسیب دیده مربوط به گروه سنی 20 تا 24 سال بود. همچنین بیشترین حوادث ترافیکی رانندگان، در کوچه و خیابان (12/84 درصد) رخ داده بود.

نتیجه گیری: بیشتر حوادث ترافیکی در افراد جوان و در مناطق درون شهری رخ داده بود، لذا بایستی با تصویب قوانین سخت گیرانه و فرهنگ سازی جهت اصلاح رفتارهای مخاطره آمیز، میزان بروز حوادث ترافیکی در موتورسواران را کاهش دهیم.

واژه‌های کلیدی: حوادث ترافیکی، آسیب، موتور سواران
متن کامل [PDF 1174 kb]   (4247 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشتی
دریافت: 1394/5/10 | پذیرش: 1394/8/20 | انتشار: 1394/10/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb