دوره 13، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1394 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Depression among medical students of Hamadan University of Medical Sciences in 2014: The Role of demographic variables. Pajouhan Sci J 2015; 13 (4) :1-8
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-310-fa.html
رضایی طاهره، یزدی راوندی سعید، قلعه ایها علی، سیف ربیعی محمد علی. افسردگی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1393 : بررسی نقش متغیرهای جمعیت شناختی. مجله علمی پژوهان. 1394; 13 (4) :1-8

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-310-fa.html


چکیده:   (6131 مشاهده)

مقدمه: افسردگی از جمله شایع ترین اختلالات روانی است که اغلب شروع علایم این بیماری در دوران نوجوانی و اوایل جوانی است. دانشجویان نیز در این محدوده سنی قرار دارند. از آنجا که بروز افسردگی در سنین جوانی با افت شدید عملکرد اجتماعی و  شغلی و نیز عملکرد تحصیلی همراه است، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان افسردگی و متغیرهای جمعیت شناختی مؤثر بر  آن در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1393 انجام گرفت.
روش کار: مطالعه حاضر توصیفی_تحلیلی از نوع مقطعی بود. که بر روی 222 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان  که به روش نمونه گیری در دسترس در سال 1393 انتخاب شده بودند انجام گرفت. از پرسشنامه های اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامۀ افسردگی بک ویرایش دوم جهت جمع آوری داده ها استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های مقایسه میانگین دو گروه مستقل ( T-Test ) و تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA ) و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام گرفت.
یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد 101 نفر ( 45 %) از دانشجویان طبیعی و 121 نفر (55 %) درجاتی از افسردگی را نشان می دهند که 55 نفر ( 24 %) افسردگی خفیف، 56 نفر ( 2/ 25 %) افسردگی متوسط، 7 نفر ( 2/ 3%) دارای افسردگی شدید و 3 نفر ( 4/ 1%)  افسردگی خیلی شدید داشتند. ارتباط معناداری بین جنسیت، وضعیت تاهل، بومی و غیر بومی بودن، وضعیت سکونت و افسردگی  وجود نداشت. همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان داد بین مقطع تحصیلی و افسردگی ارتباط معناداری وجود ندارد (P=0.268).
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد که حداقل نیمی از دانشجویان مورد مطالعه دارای درجاتی از افسردگی بودند. بنابراین پیشنهاد می گردد برنامه هایی جهت ارتقاء سلامت روان و توانمندسازی دانشجویان به منظور کاهش بروز مشکلات روان شناختی از جمله افسردگی پیش بینی گردد.

متن کامل [PDF 456 kb]   (7678 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1394/1/31 | پذیرش: 1394/3/20 | انتشار: 1394/6/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb