Hosseinirad S, Pashaei M, Amiri M R. Survey on use and awareness of medical multimedia databases in national digital library by graduate students at Hamadan University of Medical Sciences. Pajouhan Sci J 2017; 15 (4) :35-41
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-325-fa.html
حسینی راد سمیه، پاشایی مریم، امیری محمدرضا.
بررسی میزان آشنایی و استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان از پایگاه های چندرسانه ای پزشکی موجود در کتابخانه ملی دیجیتال. مجله علمی پژوهان. 1396; 15 (4) :35-41
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-325-fa.html
1- دانشجوی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
2- دانشجوی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
3- مربی و عضو هیئت علمی، گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. ، m.r.amirilib@gmail.com
چکیده: (5608 مشاهده)
مقدمه: پایگاههای اطلاعاتی نقش زیادی در آموزش و پژوهش ایفا میکند، لذا دانشگاهیان باید با آنها آشنایی داشته و از آن استفاده بهینه بعمل آورند. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان آشنایی و استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان از پایگاههای چندرسانه ای پزشکی موجود در کتابخانه ملی دیجیتال می باشد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی توصیفی بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه میباشد. تعداد260 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. در نهایت 200 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی نظیر فراوانی، درصد فراوانی و میانگین با کمک نرمافزار SPSS 16 استفاده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که میزان آشنایی 85/1 درصد افراد مورد مطالعه با پایگاه های چندرسانهای پزشکی مطالعه نامطلوب و 3/66 درصد از افراد اصلا از پایگاه های چندرسانه ای مورد بررسی در این پژوهش استفاده نمی کردند. مهمترین مانع در استفاده از پایگاههای چندرسانهای پزشکی عدم اطلاع رسانی در مورد وجود پایگاههای اطلاعاتی (74 درصد) بود.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که اکثر دانشجویان با پایگاههای چندرسانه های آشنایی نداشته و از آنها استفاده نمی کنند. با توجه به نتایج این پژوهش و همچنین هزینه زیادی که صرف اشتراک این پایگاهها میشود، لازم است که توجه بیشتری بر امر آموزش استفاده از پایگاههای اطلاعاتی توسط متخصصان معطوف گردد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر دریافت: 1395/11/30 | پذیرش: 1396/3/30 | انتشار: 1396/6/12