Masoumi L, Vakilimofrad H, Ansari N, Bahramian R. The Postgraduate Students’ Viewpoint on the Implementation and Launch of Virtual Learning; A Case Study of Hamadan University of Medical Sciences. Pajouhan Sci J 2019; 17 (3) :26-33
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-409-fa.html
معصومی لیلا، وکیلی مفرد حسین، انصاری نسیم، بهرامیان راضیه. دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خصوص اجرا و راه اندازی آموزش مجازی: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی همدان. مجله علمی پژوهان. 1398; 17 (3) :26-33
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-409-fa.html
1- استادیار، گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، n.ansari4171@gmail.com
3- کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده: (4082 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش مجازی با توجه به اهمیت دستاوردها و گسترش بی وقفه و کم هزینه سیستم آموزشی، یکی از مسائل مطرح در جوامع اطلاعاتی و به عنوان یک ابزار کسب دانش، به سرعت در حال توسعه و تحول است. هدف این مطالعه آگاهی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خصوص اجرا و راهاندازی آموزش مجازی می باشد که نقش تعیین کننده در موفقیت یا شکست این نوع یادگیری خواهد داشت.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی بود که در سال 96-95 بر روی 275 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند، انجام گردید. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای بود که در چهار بعد به بررسی دیدگاه دانشجویان در خصوص راه اندازی و اجرای آموزش مجازی می پرداخت. همچنین داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-20 و روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد فراوانی) و آمار استنباطی (ضرایب همبستگی و رگرسیون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین دیدگاه کلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت به اجرای آموزش مجازی در دانشگاه 0/57±3/82 از 5 بود و از میان ابعاد مورد مطالعه در خصوص بررسی دیدگاه دانشجویان، بعد محیط آموزشی مبتنی بر هدایت آموزش دهندگان بیشترین نمره 61/0±11/4 و بعد محیط آموزشی مستقل کمترین نمره 0/88±3/56 را کسب نمودند. همچنین بر اساس دیدگاه دانشجویان عواملی نظیر استقلال، راهنمایی آموزش دهندگان و آموزش چند رسانه ای مهمترین متغیرهای موثر بر دیدگاه آنان از نظر موثر بودن آموزش مجازی بود.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد دانشجویان دیدگاه مثبتی نسبت به اجرا و راهاندازی آموزش مجازی در دانشگاه داشتند. لذا با بسترسازی اولیه مناسب، فراهم کردن زیرساخت های آموزشی، فرهنگی، تکنولوژیکی و همچنین نظارت و بازخورد تدریجی و بازنگری روش ها میتوان اقدام به اجرای این نوع آموزش در دانشگاه علوم پزشکی همدان نمود.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1396/9/9 | پذیرش: 1397/12/22 | انتشار: 1398/3/25