دوره 17، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1397 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 56-51 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaee M S, Karimi M. The Assessment of the Effect of the Haemovigilance Education by the Conceptual Map on the Knowledge of Nursing Students. Pajouhan Sci J 2018; 17 (1) :51-56
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-446-fa.html
میرزایی محمدسعید، کریمی محمود. بررسی تاثیر آموزش هموویژولانس به روش نقشه مفهومی بر سطح آگاهی دانشجویان پرستاری. مجله علمی پژوهان. 1397; 17 (1) :51-56

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-446-fa.html


1- عضو هیات علمی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشکده علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران ، saeedmirzaee75@gmail.com
2- استادیار گروه آموزش بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشکده علوم پزشکی ساوه، ساوه،
چکیده:   (4831 مشاهده)
سابقه و هدف: هموویژولانس با حذف عوارض تزریق خون موجب ارتقاء مراقبت ­های پرستاری و افزایش رضایت بیماران می ­شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش هموویژولانس به روش نقشه مفهومی بر سطح آگاهی دانشجویان پرستاری انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: مطالعه از نوع نیمه تجربی در دانشکده علوم پزشکی ساوه در سال 1396 انجام شد. نمونه ها 60 نفر از دانشجویان پرستاری بودند که با روش سرشماری و بر اساس معیارهای ورود و خروج  انتخاب و با تخصیص تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه آگاهی از هموویژولانس جمع آوری شد. روایی آن مورد تایید بوده و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0/83 گزارش گردید. مداخله طی 4 جلسه انجام شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی با نرم افزار SPSS نسخه 25 استفاده شد.
یافته‌ها: از نظر سطح آگاهی دانشجویان بین دو گروه آزمون و کنترل بعد از مداخله اختلاف معنی دار وجود داشت (0001=P). نمره آگاهی دانشجویان در گروه آزمون و کنترل، بعد از مداخله دارای اختلاف معنی دار بود (0001=P). تغییرات میانگین نمره آگاهی دانشجویان از قبل به بعد از مداخله در گروه آزمون دارای اختلاف معنی دار بود (0001=P).
نتیجه‌گیری: نقشه مفهومی روش نوینی بوده که آموزش هموویژیولانس از طریق آن موجب افزایش آگاهی دانشجویان پرستاری شده و می تواند از عوارض ناشی از کاربرد ناصحیح فرآورده های خونی در بیماران بکاهد.
متن کامل [PDF 686 kb]   (1454 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سایر
دریافت: 1397/3/22 | پذیرش: 1397/5/12 | انتشار: 1397/8/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb