Mirzaee M S, Karimi M. The Assessment of the Effect of the Haemovigilance Education by the Conceptual Map on the Knowledge of Nursing Students. Pajouhan Sci J 2018; 17 (1) :51-56
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-446-fa.html
1- عضو هیات علمی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشکده علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران ، saeedmirzaee75@gmail.com
2- استادیار گروه آموزش بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشکده علوم پزشکی ساوه، ساوه،
چکیده: (4831 مشاهده)
سابقه و هدف: هموویژولانس با حذف عوارض تزریق خون موجب ارتقاء مراقبت های پرستاری و افزایش رضایت بیماران می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش هموویژولانس به روش نقشه مفهومی بر سطح آگاهی دانشجویان پرستاری انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه از نوع نیمه تجربی در دانشکده علوم پزشکی ساوه در سال 1396 انجام شد. نمونه ها 60 نفر از دانشجویان پرستاری بودند که با روش سرشماری و بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب و با تخصیص تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه آگاهی از هموویژولانس جمع آوری شد. روایی آن مورد تایید بوده و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0/83 گزارش گردید. مداخله طی 4 جلسه انجام شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی با نرم افزار SPSS نسخه 25 استفاده شد.
یافتهها: از نظر سطح آگاهی دانشجویان بین دو گروه آزمون و کنترل بعد از مداخله اختلاف معنی دار وجود داشت (0001=P). نمره آگاهی دانشجویان در گروه آزمون و کنترل، بعد از مداخله دارای اختلاف معنی دار بود (0001=P). تغییرات میانگین نمره آگاهی دانشجویان از قبل به بعد از مداخله در گروه آزمون دارای اختلاف معنی دار بود (0001=P).
نتیجهگیری: نقشه مفهومی روش نوینی بوده که آموزش هموویژیولانس از طریق آن موجب افزایش آگاهی دانشجویان پرستاری شده و می تواند از عوارض ناشی از کاربرد ناصحیح فرآورده های خونی در بیماران بکاهد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر دریافت: 1397/3/22 | پذیرش: 1397/5/12 | انتشار: 1397/8/24