دوره 19، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1399 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 15-9 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barati M, Ahmad Nejad S, Karim Pour M, Afshari M, Doosti-Irani A. The Relationship between Computer Games and Loneliness in Adolescents. Pajouhan Sci J 2020; 19 (1) :9-15
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-588-fa.html
براتی مجید، احمدنژاد سروه، کریم پور مرضیه، افشاری مریم، دوستی ایرانی امین. ارتباط استفاده از بازی های رایانه ای با احساس تنهایی در نوجوانان. مجله علمی پژوهان. 1399; 19 (1) :9-15

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-588-fa.html


1- دکترای تخصصی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- کارشناس، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، afshari_m20@yahoo.com
4- دکترای تخصصی اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (2524 مشاهده)
سابقه و هدف: دانش آموزان به استفاده از بازی های رایانه ای علاقه مند می باشند که این امر می تواند سلامت روانی آن ها را تهدید و باعث احساس تنهایی در آن ها شود. لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط استفاده از بازی های رایانه ای با احساس تنهایی در دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر همدان انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود که بر روی 384 نفر از  دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر همدان در سال 1398 انجام گردید. آزمودنی ها به روش تصادفی خوشه ای از بین مدارس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه استفاده از بازی های رایانه ای و پرسشنامه احساس تنهایی بود. داده های جمع آوری شده با نسخه 24 نرم افزار SPSS و با آزمون های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که 67/4 درصد از شرکت کنندگان به مدت یک ساعت بازی می کردند. همچنین استفاده از بازی رایانه ای با بعد خانواده احساس تنهایی همبستگی داشت. همینطور با یک واحد افزایش بازی رایانه ای میانگین نمره احساس تنهایی به اندازه 0/36 افزایش داشته است (0/001P=).
نتیجه‌گیری: برآورد کلی یافته های مطالعه حاضر نشان داد هر چه میزان استفاده از بازی های رایانه ای بیشتر باشد احساس تنهایی دانش آموزان بیشتر می باشد.
متن کامل [PDF 798 kb]   (847 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشتی
دریافت: 1399/2/7 | پذیرش: 1399/4/25 | انتشار: 1399/7/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb