دوره 19، شماره 4 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1400 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 51-43 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashidi A, Faramarzi S, Rahmani Malekabad M. Comparison of the Academic Help-Seeking and Meanings of Education in Deaf, Blind and Normal Students. psj. 2021; 19 (4) :43-51
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-792-fa.html
رشیدی اعظم، فرامرزی سالار، رحمانی ملک‌آباد مهدی. بررسی مقایسه‌ای کمک‌طلبی تحصیلی و معنای تحصیلی در دانش‌آموزان ناشنوا، نابینا و عادی. مجله علمی پژوهان. 1400; 19 (4) :51-43

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-792-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای ‌خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، edu.ui.ac.ir
3- دانشجوی دکتری، گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (172 مشاهده)
سابقه و هدف: مطالعه حاضر با هدف مقایسه کمک‌طلبی تحصیلی و معنای ‌تحصیلی در دانش‌آموزان ناشنوا، نابینا و عادی انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش علّی-مقایسه‌ای بود. جامعه ‌آماری شامل تمام دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا و عادی دبیرستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 بودند که با توجه به محدودیت تعداد افراد ناشنوا و نابینا و بر اساس ملاک‌های ورودی با استفاده از روش‌ نمونه‌گیری در دسترس 36 نفر انتخاب شدند و در دو گروه (18 نفره) قرار گرفتند. سپس 18 دانش‌آموز عادی نیز انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه کمک‌طلبی تحصیلی ریان و پنتریچ (1997) و مقیاس معنای ‌تحصیلی کینگ و اسمیت (2006) بود. داده‌ها با روش تحلیل واریانس، آزمون ‌تعقیبی توکی و نرم‌افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد در بعد اجتناب از کمک‌طلبی، تفاوت معناداری بین دانش‌آموزان ناشنوا (19/7)، نابینا (15/52) و عادی (16/58) وجود دارد. همچنین در مؤلفه معنای ‌تحصیلی بین دانش‌آموزان ناشنوا (309/11)، نابینا (201/7) و عادی (298/76) در ابعاد حرفه، استقلال، آینده، یادگیری، خود، گام‌بعدی، اجتماعی و دنیای ‌پیرامون تفاوت معناداری وجود دارد (0/05<P)؛ اما در مؤلفه پذیرش و رهایی از مسئولیت، تفاوت معناداری بین گروه‌ها یافت نشد (0/05<P).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد دانش‌آموزان ناشنوا در مؤلفه کمک‌طلبی به‌صورت اجتنابی عمل می‌کنند و هنگام مواجهه با مشکلات تحصیلی، راهبردهای شناختی و فراشناختی کمک‌طلبی را کمتر به ‌کار می‌گیرند، اما دانش‌آموزان نابینا در معنای تحصیلی با مشکل مواجه هستند. لذا بر اساس نتایج پیشنهاد می‌شود به‌منظور ارتقای فرایندهای ‌شناختی و فراشناختی دانش‌آموزان ناشنوا و نابینا در آموزش، موضوع راهبردهای کمک‌طلبی ‌تحصیلی و بهبود باورهای مرتبط با معنای ‌تحصیل در ابعاد حرفه، استقلال، امیدواری ‌به آینده، یادگیری و تعاملات اجتماعی مورد توجه قرارگیرد.
 
متن کامل [PDF 902 kb]   (106 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشتی
دریافت: 1400/6/16 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb