دوره 20، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1401 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 149-141 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: 162373856


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keykha N, Nastiezaie N. The Relationship between COVID-19 Anxiety with Catastrophizing, Loneliness and Academic Support. Pajouhan Sci J 2022; 20 (3) :141-149
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-809-fa.html
کیخا نصرت، ناستی زایی ناصر. رابطه اضطراب کووید-19 با فاجعه‌ پنداری، احساس تنهایی و حمایت تحصیلی. مجله علمی پژوهان. 1401; 20 (3) :141-149

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-809-fa.html


1- گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران
2- گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران ، n_nastie1354@ped.usb.ac.ir
چکیده:   (1262 مشاهده)
سابقه و هدف: با شیوع کووید-۱۹، ترس و اضطراب از این بیماری در حال افزایش است و این ویروس پیامدهای روانی مختلفی برای افراد به دنبال داشته است. هدف از مطالعه‌ی حاضر، بررسی رابطه‌ی اضطراب کرونا ویروس با فاجعه‌‌پنداری، احساس تنهایی و حمایت تحصیلی بود.
مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش تمامی دانش‌آموزان پایه‌ی سوم دوره‌ی دوم متوسطه‌ی زاهدان در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بودند (۶۱۹۹ = n) که به شیوه‌ی نمونه‌گیری طبقه‌ای در دسترس، تعداد ۳۳۸ دانش‌آموز از طریق پرسش‌نامه‌های اضطراب کرونا ویروس، فاجعه‌‌پنداری، احساس تنهایی و حمایت تحصیلی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی Pearson و رگرسیون گام به گام استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار متغیرها به این شرح بود: اضطراب کووید-۱۹ (۰/۷۵ = sd، ۲/۵۵ = mفاجعه‌پنداری (۰/۹۱ = sd، ۲/۵۷ = mاحساس تنهایی (۰/۶۳ = sd، ۲/۸۷ = m) و حمایت تحصیلی (۰/۴۷ = sd، ۲/۶۶ = m). بین اضطراب کووید-۱۹ با فاجعه‌‌پنداری (۰/۵۸۵ = rاحساس تنهایی (۰/۴۴۶ = r) و حمایت تحصیلی (۰/۵۰۷ = r) رابطه‌ی مثبت و معنیداری وجود داشت (۰/۰۱ < P). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که مؤلفه‌های اضطراب کووید-۱۹ به ترتیب از توان پیش‌بینی ۳۴/۲، ۲۰/۱ و ۲۷/۵ درصد از واریانس‌های فاجعه‌پنداری، احساس تنهایی و حمایت تحصیلی برخوردار هستند.
نتیجه‌گیری: به مدیران و معلمان مدارس پیشنهاد می‌شود با ارائه‌ی آموزش‌های مجازی در زمینه‌ی بیماری کرونا، میزان اضطراب کووید-۱۹ و فاجعه‌پنداری آن را در دانش‌آموزان کاهش دهند. همچنین برگزاری کلاس‌های رفع اشکال به صورت حضوری و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای ارائه‌ی حمایت‌های تحصیلی لازم به دانش‌آموزان پیشنهاد می‌گردد. برای کاهش احساس تنهایی دانش‌آموزان، اختصاص دادن وقت بیشتری از زندگی والدین به بچه‌ها و استفاده از فضای مجازی مدیریت شده می‌تواند مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 442 kb]   (670 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1400/7/3 | پذیرش: 1400/7/17 | انتشار: 1401/6/19

فهرست منابع
1. Alizadeh fard S, Alipour A. The Path analysis model in prediction of corona phobia based on intolerance of uncertainty and health anxiety. J Res Psychol Health. 2020;14(1):16-27.
2. Amirfakhraei A, Masoumifard M, Esmaeilishad B, DashtBozorgi Z, Darvish Baseri L. Prediction of corona virus anxiety based on health concern, psychological hardiness, and positive meta-emotion in diabetic patients. J Diabetes Nurs. 2020;8(2):1072-83.
3. Stuart B, Leydon G, Woods C, Gennery E, Elsey C, Summers R, et al. The elicitation and management of multiple health concerns in GP consultations. Patient Educ Couns. 2019;102(4):687-93. [DOI:10.1016/j.pec.2018.11.009] [PMID]
4. Khodayarifard M, Asayesh MH. Psychological coping strategies and techniques to deal with stress & anxiety around coronavirus (COVID-19) [in Persian]. Rooyesh. 2020;9(8):1-18.
5. Wang C, Pan R, Wan X, Tan Y, Xu L, Ho CS, et al. Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. Int J Environ Res Public Health. 2020;17(5):1729. [DOI:10.3390/ijerph17051729] [PMID] []
6. Liu S, Yang L, Zhang C, Xiang YT, Liu Z, Hu S, et al. Online mental health services in China during the COVID-19 outbreak. Lancet Psychiatry. 2020;7(4):e17-28. [DOI:10.1016/S2215-0366(20)30077-8] [PMID]
7. Goyal K, Chauhan P, Chhikara K, Gupta P, Singh MP. Fear of COVID 2019: First suicidal case in India! Asian J Psychiatr. 2020;49:101989. [DOI:10.1016/j.ajp.2020.101989] [PMID] []
8. Akbarzadeh G, Daniali H, Habibi M, JavadZadeh M, Ranjbar S, Azoore A. Sex differences in parental pain catastrophizing among parents of children with headache [in Persian]. J Child Ment Health. 2017;4(2):3-13.
9. Firoozi M, Souri Z. Attachment styles Predics catastrophizing and pain intensity in patients with chronic pain [in Persian]. Psychol Sci. 2019;17(71):801-07.
10. Dousti P, Hosseininia N, Ghodrati G, Ebrahimi ME. Comparison of rumination, Sense of helplessness, and magnification at different ages and their relation to stress coping styles in visitors of a mental health monitoring website during the first week of coronavirus outbreaks [in Persian]. Know Res Appl Psychol. 2020;21(2):105-14.
11. Karimzadeh H, Khaleghi A, Naghizadeh R. Analysis of rural community environmental perception of coronavirus outbreak in the central part of Varzeqan city [in Persian]. Space Economy and Rural Development. 2020;9(33):49-70.
12. Shahyad S, Mohammadi MT. Psychological impacts of Covid-19 outbreak on mental health status of society individuals: A narrative review [in Persian]. J Mil Med. 2020;22(2):184-92.
13. Cao W, Fang Z, Hou G, Han M, Xu X, Dong J, et al. The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Res. 2020;287:112934. [DOI:10.1016/j.psychres.2020.112934] [PMID] []
14. Wang Y, Xu B, Zhao G, Cao R, He X, Fu S. Is quarantine related to immediate negative psychological consequences during the 2009 H1N1 epidemic? Gen Hosp Psychiatry. 2011;33(1):75-7. [DOI:10.1016/j.genhosppsych.2010.11.001] [PMID]
15. Sadoughi M, Ghafari O. Relationship between academic support with academic burnout among high school students with the mediating role of quality of life in school [in Persian]. J Sch Adm. 2018;6(1):206-26.
16. Abolmaali Alhosseini Kh. Psychological and Instructional consequences of Corona disease (Covid-19) and coping strategies with them [in Persian]. Educ Psychol. 2020;16(55):157-93.
17. Eyni S, Ebadi M, Torabi N. Developing a model of corona anxiety in students based on optimism and resilience: The mediating role of the perceived social support [in Persian]. J Couns Cult Psychol. 2020;11(43):1-32.
18. Malta M, Rimoin AW, Strathdee SA. The coronavirus 2019-nCoV epidemic: Is hindsight 20/20? EClinical Medicine. 2020;20(2020):100289. [DOI:10.1016/j.eclinm.2020.100289] [PMID] []
19. Alipour A, Ghadami A, Alipour Z, Abdollahzadeh H. Preliminary validation of the Corona Disease Anxiety Scale (CDAS) in the Iranian sample [in Persian]. Q J Health Psychol. 2020;8(4):163-75.
20. Russell D, Peplau LA, Cutrona CE. The revised UCLA Loneliness Scale: Concurrent and discriminant validity evidence. J Pers Soc Psychol. 1980;39(3):472-80. [DOI:10.1037/0022-3514.39.3.472] [PMID]
21. Sabaghiyeh A, Alavi Langarudi SK. Investigating the relationship between parenting self-efficacy and the tendency to cyberspace with regard to the mediating role of loneliness in adolescents of families of education staff in Yazd [in Persian]. Q J Yazd Police Sci. 2016;3(9):9-20.
22. Sullivan MJL, Bishop SR, Pivik J. The pain catastrophizing scale: Development and validation. Psychol Assess. 1995;7(4):524-32. [DOI:10.1037/1040-3590.7.4.524]
23. EzzatPanah F, Latifi Z. Effectiveness training based on acceptance, commitment and compassion on pain catastrophizing, distress tolerance and post traumatic growth in patients with fibromyalgia syndrome [in Persian]. Q J Health Psychol. 2020;8(4):127-42.
24. Sands T, Plunkett SW. A new scale to measure adolescent reports of academic support by mothers, fathers, teachers, and friends in Latino immigrant families. Hisp J Behav Sci. 2005;27(2):244-53. [DOI:10.1177/0739986304273968]
25. Farahati M. Psychological impacts of the spread of coronavirus in society [in Persian]. SIA. 2020;1(2):207-25.
26. Liu N, Zhang F, Wei C, Jia Y, Shang Z, Sun L, et al. Prevalence and predictors of PTSS during COVID-19 outbreak in China hardest-hit areas: Gender differences matter. Psychiatry Res. 2020;287:112921. [DOI:10.1016/j.psychres.2020.112921] [PMID] []
27. Park I, Oh SM, Lee KH, Kim S, Jeon JE, Lee HY, et al. The moderating effect of sleep disturbance on the association of stress with impulsivity and depressed mood. Psychiatry Investig. 2020;17(3):243-433. [DOI:10.30773/pi.2019.0181] [PMID] []
28. Dousti P. Catastrophe and stress of coronary patients after recovery [in Persian]. [Online]. [20 Apr 2021]; Available from: URL: https://www.isna.ir/news/1400013017970
29. Choobdari A, Nikkhoo F, Fooladi F. Psychological consequences of new coronavirus (Covid 19) in children: A systematic review [in Persian]. Educ Psychol. 2020;16(55):55-68.
30. Lee J. Mental health effects of school closures during COVID-19. Lancet Child Adolesc Health. 2020;4(6):421. [DOI:10.1016/S2352-4642(20)30109-7] [PMID]
31. Ghosh R, Dubey MJ, Chatterjee S, Dubey S. Impact of COVID-19 on children: Special focus on psychosocial aspect. Minerva Pediatr. 2020;72(3):226-35. [DOI:10.23736/S0026-4946.20.05887-9] [PMID]
32. Sood S. Psychological effects of the Coronavirus disease-2019 pandemic. RHiME. 2020;7:23-6.
33. Galea S, Merchant RM, Lurie N. The mental health consequences of COVID-19 and physical distancing: The need for prevention and early intervention. JAMA Intern Med. 2020;180(6):817-8. [DOI:10.1001/jamainternmed.2020.1562] [PMID]
34. Rubin GJ, Wessely S. The psychological effects of quarantining a city. BMJ. 2020;368:m313. [DOI:10.1136/bmj.m313] [PMID]
35. Chen Q, Liang M, Li Y, Guo J, Fei D, Wang L, et al. Mental health care for medical staff in China during the COVID-19 outbreak. Lancet Psychiatry. 2020;7(4):e15-16. [DOI:10.1016/S2215-0366(20)30078-X] [PMID]
36. Hafezi E, Sahab-Nagah S. Effects of quarantine during epidemics on mental health and associated management strategies: A narrative review [in Persian]. Navid No. 2020;23(Suppl):1-19.
37. Yang C. Exploring the possibilities of online learning experiences. [Thesis]. New York, NY: Columbia University; 2020.
38. Mohammadi M, Keshavarzi F, Naseri Jahromi R, Naseri Jahromi R, Hesampoor Z, Mirghafari F, et al. Analyzing the parents' experiences of first course elementary school students from the challenges of virtual education with social networks in the time of coronavirus outbreak [in Persian]. Educ Res J. 2020;7(40):74-101.
39. Rarkryan PA. Challenges of home learning during a pandemic through the eyes of a student, 2020. [Online]. [cited 21 July 2020]; Avilable from: URL: https://www.thejakartapost.com/life/2020/04/11/challenges-of-home-learning-during-a-pandemic-through-the-eyes-of-a-student.html

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb