دوره 19، شماره 5 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1400 )                   جلد 19 شماره 5 صفحات 50-43 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soorgi S, Godarzi Y, Shabib Asl N, Ghorbani M. The Effectiveness of Executive Function Training on Students' Academic Vitality and Academic Performance. Pajouhan Sci J 2021; 19 (5) :43-50
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-863-fa.html
سورگی سیروس، گودرزی یاسمن، شبیب اصل نادره، قربانی مرتضی. اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر سرزندگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان. مجله علمی پژوهان. 1400; 19 (5) :43-50

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-863-fa.html


1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، بیرجند، ایران ، S.Sorgi.95@gmail.com
2- دانشگاه رجا، قزوین، ایران
3- واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
4- گروه روان‌شناسی، واحد الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1700 مشاهده)
اهداف: سرزندگی تحصیلی می‌تواند نقشی موثری در عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان داشته باشد؛ لذا هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر سرزندگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان بود.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش شبه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل با دوره پیگیری بود. از جامعه آماری که شامل تمامی دانش‌آموزان پسر پایه هفتم شهر بیرجند در سال تحصیلی 99-1398 بودند، 40 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند و به پرسش‌نامه‌های "سرزندگی تحصیلی" و "عملکرد تحصیلی" پاسخ دادند. گروه آزمایش در 16 جلسه، 90 دقیقه آموزش کارکردهای اجرایی شرکت کردند، اما گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکردند. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 24 و آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر بین گروهی انجام شد.
یافته‌ها: آموزش کارکردهای اجرایی در بهبود سرزندگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مؤثر بود (0/01p<). این نتایج در دوره پیگیری تداوم داشت (0/01p<).
نتیجه‌گیری: برنامه توانمندسازی مبتنی بر کارکردهای اجرایی می‌تواند در کنار سایر روش‌های مداخله‌ای، در بهبود سرزندگی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان از کارآیی لازم برخوردار باشد.
 
متن کامل [PDF 613 kb]   (1291 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی و علوم بالینی
دریافت: 1400/9/27 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10

فهرست منابع
1. Jafari L, Hejazi M, Sobhi A. Investigating the relationship between academic resilience with students' academic performance and mediating academic meaning. J Sch Psychol. 2020;9(3):35-49. [Persian]
2. Saadipour E, Soltanizadehya H, Dortaj F. The effectiveness of mindfulness based cognitive therapy on self-control and academic performance of students with high/low level of test anxiety. J Child Ment Health. 2020;7(2):183-94. [Persian] [DOI:10.29252/jcmh.7.2.16]
3. Talsma K, Schüz B, Norris K. Miscalibration of self-efficacy and academic performance: Self-efficacy, self-fulfilling prophecy. Learn Individ Differ. 2019;69:182-95. [DOI:10.1016/j.lindif.2018.11.002]
4. Habibi-Kaleybar R. The relationship between purposeful control, cognitive flexibility and emotional processing with academic performance students. Biquarterly J Cogn Strateg Learn. 2020;8(15):183-204. [Persian]
5. Seif A. Modern educational psychology: Psychology of learning and teaching. Tehran: Doran; 2014. [Persian]
6. Samavi SA, Najjarpourian S. The causal relationship between internal motivation, academic engagement and academic self-regulation with academic performance mediated by self-directed learning in high school students in Bandar Abbas. Biquarterly J Cogn Strateg Learn. 2019; 7(12):47-68. [Persian]
7. Comerford J, Batteson T, Tormey R. Academic buoyancy in second level schools: Insights from Ireland. Procedia-Soc Behav Sci. 2015;197:98-103. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.07.061]
8. Dehghani Zadeh M, Hosseinchari M. Academic bouyancy, and perception of family communication patterns; Self-efficacy as a moderator variable. J Teach Learn Stud. 2012;4(2):21-47. [Persian]
9. Miller S, Connolly P, Maguire LK. Wellbeing, academic buoyancy and educational achievement in primary school students. Int J Educ Res. 2013;62:239-48. [DOI:10.1016/j.ijer.2013.05.004]
10. Balkis M. The relationship between academic procrastination and students' burnout. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013;28(1):68-78.
11. Orsini CA, Binnie VI, Tricio JA. Motivational profiles and their relationships with basic psychological needs, academic performance, study strategies, self-esteem, and vitality in dental students in Chile. J Educ Eval Health Prof. 2018;15:11. [DOI:10.3352/jeehp.2018.15.11] [PMID] []
12. Bahadori Jahromi S, Cheraghpour R, Payan S. Predicting the academic performance based on academic vitality, achievement motivation and academic optimism in students. Sci J Educ Res. 2019;14(60):19-34. [Persian]
13. Azadfar N, Badri gargari R, Fathi Azar E, Sabori moghadam H, Hashemi T. Effectiveness of the training package of cool executive functions on normal students' academic performance of elementary sixth grade. Rooyesh-e-Ravanshenasi J. 2020;9(10):27-36. [Persian]
14. Baggetta P, Alexander PA. Conceptualization and operationalization of executive function. Mind, Brain, Educ. 2016;10(1):10-33. [DOI:10.1111/mbe.12100]
15. Blair C, Zelazo PD, Greenberg MT. Measurement of executive function in early childhood: A special issue of developmental neuropsychology. Hove: Psychology Press; 2005. [DOI:10.1207/s15326942dn2802_1] [PMID]
16. Poon K. Hot and cool executive functions in adolescence: Development and contributions to important developmental outcomes. Front Psychol. 2018;8:2311. [DOI:10.3389/fpsyg.2017.02311] [PMID] []
17. Grinblat N, Rosenblum S. Why are they late? Timing abilities and executive control among students with learning disabilities. Res Dev Disabil. 2016;59:105-14. [DOI:10.1016/j.ridd.2016.07.012] [PMID]
18. Flick U. Introducing research methodology: A beginner's guide to doing a research project. 2nd edition. Thousand Oaks: SAGE Publications; 2015.
19. Marceau EM, Kelly PJ, Solowij N. The relationship between executive functions and emotion regulation in females attending therapeutic community treatment for substance use disorder. Drug Alcohol Depend. 2018;182:58-66. [DOI:10.1016/j.drugalcdep.2017.10.008] [PMID]
20. De Bruijn AGM, Hartman E, Kostons D, Visscher C, Bosker RJ. Exploring the relations among physical fitness, executive functioning, and low academic achievement. J Exp Child Psychol. 2018;167:204-21. [DOI:10.1016/j.jecp.2017.10.010] [PMID]
21. Khakpoor F, Abedi A, Manshaee G. The effectiveness of executive function instruction based on the anderson's model on learning behaviors and academic performance among the students with attention deficit hyperactivity disorder. J Res Behav Sci. 2018;16(1):1-7. [Persian]
22. Aghababaei S, Malekpour M, Abedi A. Effectiveness of executive functions training on academic performance of children with spelling learning disability. Adv Cogn Sci. 2012;14(2):63-72. [Persian]
23. Aziziyan M, Asadzadeh H, Alizadeh H, Dortag F, Sadipour E. Developing and implementing an educational package for training executive functions and its effectiveness on underachiever pupils' academic achievement. Biquarterly J Cogn Strateg Learn. 2017;5(8):113-37. [Persian]
24. Ghiyasi M, Mashhadi A, Ghanaei Chaman Abad A. The effectiveness of executive-function training and neuro-feedback on improving students' academic performance. J Sch Psychol. 2018;7(2):177-95. [Persian]
25. Bahari Z, Kiamanesh A, Abdolahi MH. The effectiveness of executive functions education on self-regulation: Mediator role of planing. J Res Educ Sci. 2020;14(50):7-20. [Persian]
26. Heystek J, Emekako R. Leadership and motivation for improved academic performance in schools in low socio-economic contexts. Int J Educ Manag. 2020;34(9):1403-15. [DOI:10.1108/IJEM-10-2019-0378]
27. Ebrahimibakht H, Yarahmadi Y, Asadzadehm H, Ahmadian H. The effectiveness of academic buoyancy training program on students' academic performance, academic engagement, and academic buoyancy. Res Teach. 2018;6(2):163-82. [Persian]
28. Fleiss JL. The analysis of data from matched samples. In: Fleiss JL, Levin B, Cho Paik M, editors. Statistical methods for rates and proportions.3rd edition. Hoboken: Wiley Online Library; 2004. pp. 373-406. [DOI:10.1002/0471445428]
29. Pham LB, Taylor SE. From thought to action: Effects of process-versus outcome-based mental simulations on performance. Personal Soc Psychol Bull. 1999;25(2):250-60. [DOI:10.1177/0146167299025002010]
30. Dortaje F. The check effect of mental simulations process and products on improving academic performance of students, structure and validate performance academic test. Q J New Thoughts Educ. 2005;1(2): 7-21. [Persian]
31. Ghiyasi Gishi M. Improving executive functions in the school. Isfahan: Neveshteh Publication ; 2018. [Persian]
32. Holm ME, Björn PM, Laine A, Korhonen J, Hannula MS. Achievement emotions among adolescents receiving special education support in mathematics. Learn Individ Differ. 2020;79:101851. [DOI:10.1016/j.lindif.2020.101851]
33. Skibbe LE, Montroy JJ, Bowles RP, Morrison FJ. Self-regulation and the development of literacy and language achievement from preschool through second grade. Early Child Res Q. 2019;46:240-51. [DOI:10.1016/j.ecresq.2018.02.005] [PMID] []
34. Barkley RA. Executive functions: What they are, how they work, and why they evolved. New York: The Guilford Press; 2012.
35. Zelazo PD, Carter A, Reznick JS, Frye D. Early development of executive function: A problem-solving framework. Rev Gen Psychol. 1997;1(2):198-226. [DOI:10.1037/1089-2680.1.2.198]
36. Ardila A. On the evolutionary origins of executive functions. Brain and Cogn. 2008;68(1):92-9. [DOI:10.1016/j.bandc.2008.03.003] [PMID]
37. Anderson P. Assessment and development of executive function (EF) during childhood. Child Neuropsychol. 2002;8(2):71-82. [DOI:10.1076/chin.8.2.71.8724] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb