Soorgi S, Godarzi Y, Shabib Asl N, Ghorbani M. The Effectiveness of Executive Function Training on Students' Academic Vitality and Academic Performance. Pajouhan Sci J. 2021; 19 (5) :43-50
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-863-fa.html
سورگی سیروس، گودرزی یاسمن، شبیب اصل نادره، قربانی مرتضی. اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر سرزندگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان. مجله علمی پژوهان. 1400; 19 (5) :50-43
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-863-fa.html
1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، بیرجند، ایران ، S.Sorgi.95@gmail.com
2- دانشگاه رجا، قزوین، ایران
3- واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
4- گروه روانشناسی، واحد الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (453 مشاهده)
اهداف: سرزندگی تحصیلی میتواند نقشی موثری در عملکرد تحصیلی دانشآموزان داشته باشد؛ لذا هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر سرزندگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان بود.
مواد و روشها: روش پژوهش شبهتجربی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل با دوره پیگیری بود. از جامعه آماری که شامل تمامی دانشآموزان پسر پایه هفتم شهر بیرجند در سال تحصیلی 99-1398 بودند، 40 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند و به پرسشنامههای "سرزندگی تحصیلی" و "عملکرد تحصیلی" پاسخ دادند. گروه آزمایش در 16 جلسه، 90 دقیقه آموزش کارکردهای اجرایی شرکت کردند، اما گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 24 و آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر بین گروهی انجام شد.
یافتهها: آموزش کارکردهای اجرایی در بهبود سرزندگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مؤثر بود (01/0p<). این نتایج در دوره پیگیری تداوم داشت (01/0p<).
نتیجهگیری: برنامه توانمندسازی مبتنی بر کارکردهای اجرایی میتواند در کنار سایر روشهای مداخلهای، در بهبود سرزندگی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان از کارآیی لازم برخوردار باشد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
پزشکی و علوم بالینی دریافت: 1400/9/27 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10