دوره 20، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، زمستان 1400 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 63-57 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javaheri Mohamadi A, Keshavarz Afshar H, Bagherzadeh S. Relationship Between Emotional Self-Control, Alexithymia and Educational Emotional with Academic Burnout in Students with Learning Disorder. Pajouhan Sci J 2022; 20 (1) :57-63
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-904-fa.html
جواهری محمدی عباس، کشاورز افشار حسین، باقرزاده شهربانو. رابطه خودمهارگری هیجانی و ناگویی هیجانی و هیجانات تحصیلی با فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری. مجله علمی پژوهان. 1400; 20 (1) :57-63

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-904-fa.html


1- گروه مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- گروه مشاوره، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1935 مشاهده)
سابقه و هدف: از اهداف نظام‌های آموزشی، بالابردن سطح توانایی دانش‌آموزان به‌منظور ارتقای بازده تحصیلی یادگیرندگان است. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه خودمهارگری هیجانی، ناگویی هیجانی و هیجانات تحصیلی با فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری بود.
مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش از نوع مطالعات بنیادی با طرح همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مراجعین دارای اختلال یادگیری مراجعه‌کننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر تهران در سال ۱۴۰۰ را تشکیل می‌دادند. روش نمونه‌گیری این پژوهش به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای بود که ۱۰ مرکز از بین مراکز اختلال یادگیری انتخاب شد سپس از بین دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری، ۱۵۰ دانش‌آموز به‌عنوان نمونه‌های پژوهش انتخاب شد. ابزار جمع‌آوری داده‌های پژوهش پرسش‌نامه فرسودگی تحصیلی، مقیاس ناگویی هیجانی و پرسش‌نامه هیجان تحصیلی، پرسش‌نامه خودبازداری بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره گام‌به‌گام تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد هیجان تحصیلی منفی، خودمهارگری هیجانی و هیجان مثبت قادر به‌پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان بوده‌اند. هیجان تحصیلی منفی (۰/۰۰۱>p، ۴/۹۱ =t، ۰/۳۴۸= β) با بیشترین مقدار B و پس ‌از آن خودمهارگری (۰/۰۰۱>p، ۴/۱۸- =t، ۰/۲۸۸-= β) و هیجان مثبت (۰/۰۰۱>p، ۳/۴۲- =t، ۰/۲۳۵-= β) به ترتیب قابلیت پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی رادارند.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها آموزش مهارت‌های زندگی مرتبط با مدیریت هیجان و تنظیم هیجان و حتی بهبود هوش هیجانی را به‌طور گسترده و جدی مدنظر قرار گیرد تا بتوان با بهبود این مهارت‌ها، سطح خود مدیریتی دانش‌آموزان را بهبود بخشید و از بروز فرسودگی تحصیلی در آنان پیشگیری به عمل آورد.
متن کامل [PDF 470 kb]   (1145 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی و علوم بالینی
دریافت: 1400/12/3 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/12/10

فهرست منابع
1. Alizadeh A, Tohidi A, Hosseini Soltan Nasir MS. Predicting Dimensions of Academic Burn Out Based On Alexithymia, Negative Emotions, and Self-Esteem. J Educ Psychol Stud. 2016;13(24):69-88. [Persian]
2. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5). Seyed Mohammadi Y., Translator. Tehran: Ravan Publishing; 2015. [Persian]
3. Atadokht A. The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on social anxiety of students. J Sch Psychol. 2016;5(1):65-80. [Persian]
4. Cheraghikhah Z, Arabzadeh M, Kadivar P. The Role of Academic Optimism, Academic Emotions and School Well-Being in Mathematical Performance of Students. J Posit Psychol. 2015;1(3):11-20. [Persian]
5. dvantage; Hatami H. Teaching play therapy based on the parent-child relationship (according to Landarth model) to mothers and its effectiveness in reducing the negative academic emotions of student children. Cultural-Educational Quarterly of Women and Family. 1396;12(40):56-37. [Persian]
6. Farzin S, Barzegar Bafrooei K, Faqihi M. The role of time perspective in prediction of academic emotions of secondary school male students. J Sch Psychol. 2020;9(1):153-72. [Persian]
7. Fathi Ashtiani M, Akhavan Tafti M, khademi M. The Effectiveness of Cognitive Training on Information Processing Speed and Working Memory in Children with Learning Disabilities. J Educ Psychol. 2017;12(41):125-41. [Persian]
8. Manavi Shad M, Mesrabadi J, Habibi Kelibar R, Abolfazl F. Meta-analysis of the Effectiveness of Therapeutic-Educational Interventions on the Improvement of Specific Learning Disorder.Q J Child Ment Health. 2020;7(3):264-77. [Persian] [DOI:10.52547/jcmh.7.3.21]
9. Hashemi Cholicheh S, Hashemi Z, Naghsh Z. The mediatory role of the achievement emotions in relationship between Attributional styles, task value and academic burnout. Q Culture Couns Psychother. 2018;9(34):119-40. [Persian]
10. Hassanzadeh R, Samiee F. Investigating the relationship between quality of school life, career aspirations, and academic burnout mediated by mental well-being. J Sch Psychol. 2020;9(2):62-43. [Persian]
11. Kazemi Rezaei SV, Kazemi Rezaei SA. Prediction of tendency to addiction based on alexithymia and assertiveness in nursing students. Feiz. 2020;24(2):228-36. [Persian]
12. Moradi M, Fathi D, Gharibzadeh R, Faeedfar Z. A comparison of academic burnout, academic procrastination and feelings comparison of academic burnout, academic negligence and feeling of loneliness in students with and without learning disabilities. Stud Med Sci. 2016;27(3):248-56. [Persian]
13. Naami AAZ. Relationship Between Quality Of Learning Experiences And Academic Burnout In Graduate Students Of Shahid Chamran University. J Psychol Stud. 2009;5(3):117-34. [Persian]
14. Pour Abdol S, Sobhi Gharamaleki N, Qaedi GH, Nabi Doost A. Effectiveness of Emotion Regulation Training in decreasing educational burnout and academic procrastination among students with Specific Learning Disorder(SLD). Biquarterly J Cognitive Strategies Learn. 2020;7(13):49-68. [Persian]
15. Saba B, Imanparvar S. The Role of Academic Emotion Regulation and Resilience in Predicting Students' Academic Burnout. J Sch Psychol. 2021;9(4):62-73. [Persian] [DOI:10.32598/JSPI.9.4.5]
16. Soorgi S, Ghanifar MH, Asadi Yoonesi MR, Ahi G. The Effectiveness of Emotional Self-Control on Students' Academic Vitality and Academic Performance. Q J Child Ment Health. 2020;7(3):40-52. [Persian] [DOI:10.52547/jcmh.7.3.5]
17. The relationship between mental health, self-efficacy and motivation for academic achievement in female high school students in the 94-93 academic year in Amol. Master's thesis, unpublished, Islamic Azad University, Ayatollah Amoli Branch
18. Chang, SH, Yu NY. The effect of computer-assisted therapeutic practice for children with handwriting deficit: a comparison with the effect of the traditional sensorimotor approach. Res Dev Dis. 2013;35(7):1648-57. [DOI:10.1016/j.ridd.2014.03.024] [PMID]
19. Donahue JJ, Goranson AC, McClure KS, Van Male LM. Emotion dysregulation, negative affect, and aggression: A moderated, multiple mediator analysis. Pers Individ Differ. 2014;70:23-8. [DOI:10.1016/j.paid.2014.06.009]
20. El-Keshky M, Emam M. Emotional and behavioural difficulties in children referred for learning disabilities from two Arab countries: A cross-cultural examination of the Strengths and Difficulties Questionnaire. Res Dev Disabil. 2015;36:459-69. [DOI:10.1016/j.ridd.2014.10.039] [PMID]
21. Fietz J, Valencia N, Silani, G. Alexithymia and autistic traits as possible predictors for traits related to depression, anxiety, and stress: A multivariate statistical approach. J Eval Clin Pract. 2018;24(4)901-8. [DOI:10.1111/jep.12961] [PMID]
22. Gustavson DE, Miyake A. Academic procrastination and goal accomplishment: A combined experimental and individual differences investigation. Learn Individ Differ. 2017;54:160-72. [DOI:10.1016/j.lindif.2017.01.010] [PMID] []
23. Hemming L, Taylor P, Haddock G, Shaw J, Pratt D. A systematic review and meta-analysis of the association between alexithymia and suicide ideation and behaviour. J Affect Disord. 2019;254:34-48. [DOI:10.1016/j.jad.2019.05.013] [PMID] []
24. Hojat M, Vergare M, Isenberg G, Cohen M, Spandorfer J. Underlying construct of empathy, optimism, and burnout in medical students. Int J Med Educ. 2015;6:12-6. [DOI:10.5116/ijme.54c3.60cd] [PMID] []
25. - Karukivi M. Associations between alexithymia and mental well-being in adolescents [dissertation]. Finland: Department of Adolescent Psychiatry, University of Turku, Finland and School of Health Sciences, University of Tampere, Finland; 2011.
26. Kooranian F, Khosravi AR, Esmaeeli H. The relationship between hardiness/ locus of control and burnout in nurses. Q Horizon Med Sci. 2008;14(1):58-66. [Persian]
27. Kubzansky LD, Huffman JC, Boehm JK, Hernandez R, Kim ES, Koga HK, et al. Positive Psychological Well-Being and Cardiovascular Disease: JACC Health Promotion Series. J Am Coll Cardiol. 2018;72(12):1382-96. [DOI:10.1016/j.jacc.2018.07.042] [PMID] []
28. Luminet O, De Sousa Uva MC, Fantini C, De Timary P. The association between depression and craving in alcohol dependency is moderated by gender and by alexithymia factors. Psychiatry Res. 2016;239(?):28-38. [DOI:10.1016/j.psychres.2016.02.062] [PMID]
29. Maehler C, Schuchardt K. Working memory functioning in children with learning disabilities: does intelligence make a difference?. J Intellect Disabil Res. 2008;53(1):3-10. [DOI:10.1111/j.1365-2788.2008.01105.x] [PMID]
30. Milton H. Effects of a computerized working memory training program on attention, working memory, and academics, in adolescents with severe ADHD/LD. Journal of Psychology. 2010;1(14):120-122.
31. Morrish L, Rickard N, Chin TC, Vella-Brodrick DA. Emotion regulation in adolescent well-being and positive education. J Happiness Stud. 2018;19(5):1543-64. [DOI:10.1007/s10902-017-9881-y]
32. O'Shea A, Booth JL, Barbieri C, Mcginn KM, Young LK, Oyer MH. Algebra performance and motivation differences for students with learning disabilities and students of varying achievement levels. Contemp Educ Psychol, 2017;50:80-96. [DOI:10.1016/j.cedpsych.2016.03.003]
33. Pekrun R. The Impact of Emotions on Learning and Achievement: Towards a Theory of Cognitive/Motivational Mediators. Appl Psychol. 1992;41(4):359-76. [DOI:10.1111/j.1464-0597.1992.tb00712.x]
34. Pekrun R. The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educ Psychol Rev. 2006;18(4):315-41. [DOI:10.1007/s10648-006-9029-9]
35. Pekrun R. A social-cognitive, control-value theory of achievement emotions. In: Heckhausen J, editor. Motivational Psychology of Human Development: Developing Motivation And Motivating Development. New York: Elsevier Science; 2000. p. 143-63. [DOI:10.1016/S0166-4115(00)80010-2]
36. Rebetez MML, Rochat L, Van der Linden M. Cognitive, emotional, and motivational factors related to procrastination: A cluster analytic approach. Personal Indiv Differ. 2015;76:1-6. [DOI:10.1016/j.paid.2014.11.044]
37. Taylor GJ, Bagby RM, Parker JDA. Disorders of affect regulation: Alexithymia in medical and psychiatric illness. Cambridge Uk: Cambridge University Press; 1997. [DOI:10.1017/CBO9780511526831]
38. Taylor GJ, Bagby RM. An overview of the alexithymia construct. In: Bar-On R, Parker JDA, editors. The handbook of emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace. San Francisco: Jossey-Bass; 2005.
39. Van der Velde J, Gromann PM, Swart M, Wiersma D, de Haan L, Bruggeman R, et al. Alexithymia influences brain activation during emotion perception but not regulation. Soc Cogn Affect Neurosci. 2015;10(2):285-93. [DOI:10.1093/scan/nsu056] [PMID] []
40. Walburg V. Burnout among high school students: A literature review. Child Youth Serv Rev. 2014;42:28-33. [DOI:10.1016/j.childyouth.2014.03.020]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb