Javaheri Mohamadi A, Keshavarz Afshar H, Bagherzadeh S. Relationship between emotional self-control, alexithymia and educational emotional with academic burnout in students with learning disorder. psj. 2022; 20 (2) :111-116
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-904-fa.html
جواهری محمدی عباس، کشاورز افشار حسین، باقرزاده شهربانو. رابطه خودمهارگری هیجانی و ناگویی هیجانی و هیجانات تحصیلی با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری. مجله علمی پژوهان. 1400; 20 (2) :116-111
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-904-fa.html
1- گروه مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- گروه مشاوره، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (379 مشاهده)
اهداف: از اهداف نظامهای آموزشی، بالابردن سطح توانایی دانشآموزان بهمنظور ارتقای بازده تحصیلی یادگیرندگان است. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه خودمهارگری هیجانی، ناگویی هیجانی و هیجانات تحصیلی با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری بود.
ابزار و روشها: روش پژوهش از نوع مطالعات بنیادی با طرح همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مراجعین دارای اختلال یادگیری مراجعهکننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر تهران در سال 1400 را تشکیل میدادند. روش نمونهگیری این پژوهش بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای بود که 10 مرکز از بین مراکز اختلال یادگیری انتخاب شد سپس از بین دانشآموزان دارای اختلال یادگیری، 150 دانشآموز بهعنوان نمونههای پژوهش انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش پرسشنامه فرسودگی تحصیلی، مقیاس ناگویی هیجانی و پرسشنامه هیجان تحصیلی، پرسشنامه خودبازداری بود. دادههای جمعآوریشده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره گامبهگام تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد هیجان تحصیلی منفی، خودمهارگری هیجانی و هیجان مثبت قادر بهپیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان بودهاند. هیجان تحصیلی منفی (001/0>p، 91/4 =t، 348/0= β) با بیشترین مقدار B و پس از آن خودمهارگری (001/0>p، 18/4- =t، 288/0-= β) و هیجان مثبت (001/0>p، 42/3- =t، 235/0-= β) به ترتیب قابلیت پیشبینی فرسودگی تحصیلی رادارند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها آموزش مهارتهای زندگی مرتبط با مدیریت هیجان و تنظیم هیجان و حتی بهبود هوش هیجانی را بهطور گسترده و جدی مدنظر قرار گیرد تا بتوان با بهبود این مهارتها، سطح خود مدیریتی دانشآموزان را بهبود بخشید و از بروز فرسودگی تحصیلی در آنان پیشگیری به عمل آورد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
پزشکی و علوم بالینی دریافت: 1400/12/3 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/12/10