Ethics code: IR.UMSHA.REC.1401.395
Khalili A, Borzou S R, Khatiban M, Cheraghi F. The Nursing Process of a Adolescence Patient with Hyperglycemia According to King's Goal Attainment Model: A Case Study. Pajouhan Sci J 2023; 21 (2) :64-72
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-967-fa.html
خلیلی آرش، برزو سید رضا، خطیبان مهناز، چراغی فاطمه. فرآیند پرستاری مددجوی نوجوان مبتلا به هایپرگلایسمی طبق مدل دستیابی به هدف کینگ: یک مطالعه موردی. مجله علمی پژوهان. 1402; 21 (2) :64-72
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-967-fa.html
1- گروه پرستاری کودکان، مرکز تحقیقات مراقبت از مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه پرستاری داخلی جراحی، مرکز تحقیقات مراقبت از بیماری های مزمن (منزل)، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- گروه پرستاری داخلی جراحی، مرکز تحقیقات مراقبت از مادر و کودک، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- گروه پرستاری کودکان، مرکز تحقیقات مراقبت از بیماریهای مزمن (منزل)، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، f_cheraghi@gmail.com
چکیده: (493 مشاهده)
سابقه و هدف: وجود بیشازحد قند در پلاسمای خون (هایپرگلایسمی) میتواند باعث افزایش اضطراب، افسردگی و استرس در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و درنتیجه کنترل نامناسب بیماری و افت کیفیت زندگی مددجو شود. این مطالعه بهمنظور ارائهی فرایند پرستاری مددجوی نوجوان مبتلا به هایپرگلایسمی، بر اساس الگوی دستیابی به هدف کینگ انجام شد.
مواد و روش ها: در مطالعهی موردی حاضر، نمونهی پژوهش، مددجویی نوجوان با هایپرگلایسمی بود که مکرراً به بیمارستان مراجعه میکرد و بستریشده بود. بدین منظور انتخاب نمونه از طریق جامعهی قابل دسترس پژوهش، یعنی نوجوانان بستری در بخش کودکان همدان با تشخیص هایپرگلایسمی انجام شد. گردآوری دادهها از طریق پروندهی مددجو، مصاحبه با مددجو، مشاهدهی مددجو، خانواده، پزشک و پرستار انجام شد. فرایند پرستاری طبق الگوی دستیابی به هدف کینگ، پس از پذیرش درخواست پژوهشگر توسط مددجو در روز آخر بستری در بیمارستان آغاز شد. مراحل فرایند پرستاری یعنی بررسی، تشخیص پرستاری، تعیین اهداف مشترک و اولویتبندی، تراکنش بر اساس ترجیحات مددجو و ارزیابی سطح دستیابی به اهداف توسط مددجو با مقایسه قبل و بعد در طیف ۲- تا ۲+ بهصورت تجزیهوتحلیل کیفی انجام شد.
یافتهها: یافتههای مطالعه نشان داد که نوجوان دیابتی درک مناسبی از عوامل مؤثر بر پایداری سطح قند خون در محدوده طبیعی نداشت، اما با اجرای فرایند پرستاری و درک شرایط مؤثر بر هایپرگلایسمی ، آمادگی لازم را برای برقراری تعامل با پرستار پیدا کرد. یافتهها به چهار تشخیص پرستاری و دوازده هدف مراقبتی منجر شد. در ارزشیابی مشخص شد که مددجوی نوجوان بعد از اجرای فرایند پرستاری موفق شد بهخوبی پایداری سطح قند خون در محدوده طبیعی را تجربه نماید.
نتیجهگیری: فرایند پرستاری طبق الگوی کینگ در مددجوی مطالعه شده توانست باعث پایداری سطح قند خون در محدوده طبیعی شود. بنابراین، میتوان فرایند پرستاری را طبق الگوی کینگ در نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک برای پایداری سطح قند خون در محدوده طبیعی پیشنهاد داد.
نوع مطالعه:
گزارش مورد |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1401/8/10 | پذیرش: 1401/9/6 | انتشار: 1402/3/31