دوره 21، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1402 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 112-104 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi A, Khalesi M, Rajabpour M. Prediction of the Physical Activity Level of Adolescent Girls based on Perceived Physical Literacy: The Mediating Role of Cognitive Abilities. Pajouhan Sci J 2023; 21 (2) :104-112
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-971-fa.html
احمدی عذرا، خالصی مریم، رجب پور مجتبی. پیش بینی سطح فعالیت بدنی دختران نوجوان بر اساس سواد بدنی ادراک‌شده: نقش میانجی توانایی های شناختی. مجله علمی پژوهان. 1402; 21 (2) :104-112

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-971-fa.html


1- پردیس الزهرای دانشگاه فرهنگیان، سمنان، ایران ، azraahmadi@yahoo.com
2- گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
3- مرکز تحقیقات فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
چکیده:   (944 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت شناخته‌شده‌ی فعالیت بدنی در تعیین سطح سلامت افراد، به‌خصوص کودکان و نوجوانان، شناسایی عوامل پیش بینی‌ کننده‌ی سطح فعالیت بدنی می تواند در ارائه‌ی راهکارهای مؤثر در بهبود سلامت این گروه مفید باشد. لذا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش سطح سواد بدنی ادراک‌شده با میانجی گری توانایی های شناختی در پیش بینی میزان فعالیت بدنی دختران نوجوان انجام شد.
مواد و روش ها: برای انجام این مطالعه، هم‌بستگی توصیفی ۴۸۴ دختر ۱۸-۱۲ ساله، به‌روش نمونه گیری تصادفی، از بین دانش آموزان مدارس شهرستان سمنان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش‌نامه‌‌های سواد بدنی ادراک‌شده، نسخه‌ی کوتاه پرسش‌نامه‌ی فعالیت های بدنی بین المللی و پرسش‌نامه‌ی توانایی های شناختی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم‌افزارهای Amos و SPSS نسخه ی ۲۶ انجام شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل نشان داد مسیر سواد بدنی ادراک‌شده به توانایی شناختی، مسیر توانایی شناختی به فعالیت بدنی و مسیر مستقیم سواد بدنی ادراک‌شده به فعالیت بدنی از لحاظ آماری معنی دار است (۰/۰۱P<). بر اساس الگوی پیشنهادی پژوهش، اثر میانجی توانایی شناختی در رابطه بین سواد بدنی ادراک‌شده و فعالیت بدنی معنی دار است.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد افزایش سطح سواد بدنی ادراک‌شده‌ی دختران نوجوان و بالا بردن توانایی شناختی آن‌ها می تواند به افزایش سطح مشارکتشان در فعالیت های بدنی منجر شود.
متن کامل [PDF 1282 kb]   (355 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سایر
دریافت: 1401/9/7 | پذیرش: 1401/12/8 | انتشار: 1402/3/31

فهرست منابع
1. Chaput JP, Willumsen J, Bull F, Chou R, Ekelund U, Firth J, et al. 2020 WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour for children and adolescents aged 5-17 years: summary of the evidence. Int J Behav Nutr Phys Act. 2020;17(1):141. [DOI:10.1186/s12966-020-01037-z] [PMID] []
2. Guthold R, Stevens GA, Riley LM, Bull FC. Global trends in insufficient physical activity among adolescents: a pooled analysis of 298 population-based surveys with 1·6 million participants. Lancet Child Adolesc Health. 2020;4(1):23-35. [DOI:10.1016/S2352-4642(19)30323-2] [PMID]
3. Ekelund U, Tarp J, Steene-Johannessen J, Hansen BH, Jefferis B, Fagerland MW, et al. Dose-response associations between accelerometry measured physical activity and sedentary time and all cause mortality: systematic review and harmonised meta-analysis. BMJ. 2019;366:l4570. [DOI:10.1136/bmj.l4570] [PMID] []
4. Guthold R, Stevens GA, Riley LM, Bull FC. Worldwide trends in insufficient physical activity from 2001 to 2016: a pooled analysis of 358 population-based surveys with 1·9 million participants. Lancet Glob Health. 2018;6(10):1077-86. [DOI:10.1016/S2214-109X(18)30357-7] [PMID]
5. Whitehead M. The concept of physical literacy. Eur J Phys Educ. 2001;6(2):127-38. [DOI:10.1080/1740898010060205]
6. Cairney J, Dudley D, Kwan M, Bulten R, Kriellaars D. Physical literacy, physical activity and health: toward an evidence-informed conceptual model. Sports Med. 2019;49(3):371-83. [DOI:10.1007/s40279-019-01063-3] [PMID]
7. Belton S, Issartel J, McGrane B, Powell D, O'Brien W. A consideration for physical literacy in Irish youth, and implications for physical education in a changing landscape. Ir Educ Stud. 2019;38(2):193-211. [DOI:10.1080/03323315.2018.1552604]
8. Quennerstedt M, McCuaig L, Mårdh A. The fantasmatic logics of physical literacy. Sport Educ Soc. 2021;26(8):846-61. [DOI:10.1080/13573322.2020.1791065]
9. Shearer C, Goss HR, Boddy LM, Knowles ZR, Durden-Myers EJ, Foweather L. Assessments related to the physical, affective and cognitive domains of physical literacy amongst children Aged 7-11.9 Years: A Systematic Review. Sports Medicine Open. 2021;7(1):37. [DOI:10.1186/s40798-021-00324-8] [PMID] []
10. Lundvall S. Physical literacy in the field of physical education - A challenge and a possibility. J Sport Health Sci. 2015;4(2):113-8. [DOI:10.1016/j.jshs.2015.02.001]
11. Mohamadzadeh M, Sheykh M, Hoominian D, Bagherzadeh F, Kazemnejad A. Presenting a conceptual model of physical literacy development in Iran: applying grounded theory. RES. 2022;9(25):195-220.
12. Tremblay MS, Costas-Bradstreet C, Barnes JD, Bartlett B, Dampier D, Lalonde C, et al. Canada's Physical Literacy Consensus Statement: process and outcome. BMC Public Health. 2018;18(2):1034. [DOI:10.1186/s12889-018-5903-x] [PMID] []
13. Choi SM, Sum R, Leung F, Ng R. Relationship between perceived physical literacy and physical activity levels among Hong Kong adolescents. PLoS One. 2018;13:e0203105. [DOI:10.1371/journal.pone.0203105] [PMID] []
14. Shortt C, Webster C, Keegan R, Egan C, Brian A. Operationally conceptualizing physical literacy: results of a delphi study. J Teach Phys Educ. 2019;38(2):1-31. [DOI:10.1123/jtpe.2018-0202]
15. Keegan R, Barnett L, Dudley D, Telford R, Lubans D, Bryant A, et al. Defining physical literacy for application in australia: a modified delphi method. J Teach Phys Educ. 2019;38:1-14. [DOI:10.1123/jtpe.2018-0264]
16. Edwards LC, Bryant AS, Keegan RJ, Morgan K, Jones AM. Definitions, Foundations and Associations of Physical Literacy: A Systematic Review. Sports Med. 2017;47(1):113-26. [DOI:10.1007/s40279-016-0560-7] [PMID] []
17. Caldwell HA, Di Cristofaro NA, Cairney J, Bray SR, MacDonald MJ, Timmons BW. Physical literacy, physical activity, and health indicators in school-age children. Int J Environ Res Public Healt. 2020;17(15):5367. [DOI:10.3390/ijerph17155367] [PMID] []
18. Valadi S, Hamidi M. Studying the level of physical literacyof students aged 8 to 12 years. RES. 2020;8(20):205-26.
19. Homayon M, Miri Z, Akbari Borang M. Designing a curriculum based on physical literacy for primary school students. Second National Conference on Interdisciplinary Research in Management and Humanities. Tehran; 2021.
20. Zhang C, Liu Y, Xu S, Sum RK, Ma R, Zhong P, et al. Exploring the level of physical fitness on physical activity and physical literacy among Chinese University Students: a cross-sectional study. Front Psychol. 2022;13:833461. [DOI:10.3389/fpsyg.2022.833461] [PMID] []
21. Manzari Tavakoli M, Shojaei M, Molanorouzi K. Comparison the ffects of local indigenous and dynamic courtyard games on cognitive function, physical literacy and academic achievement of children 8 to 12 years old. JSMDL. 2021;13(3):333-54.
22. Rajabiyan Z, Talebi N. Effect of a selected exercise program on physical literacy and body composition of elementary school girls with overweight and obesity. Pajouhan Sci J. 2021;19(3):12-8. [DOI:10.61186/psj.19.3.12]
23. Bidzan-Bluma I, Lipowska M. Physical activity and cognitive functioning of children: a systematic review. Int J Environ Res Public Health.
24. Ni Chróinín D, Cosgrave C. Implementing formative assessment in primary physical education: Teacher perspectives and experiences. Phys Educ Sport Pedagogy. 2012;18(2):1-15. [DOI:10.1080/17408989.2012.666787]
25. Cheval B, Orsholits D, Sieber S, Courvoisier D, Cullati S, Boisgontier MP. Relationship between decline in cognitive resources and physical activity. Health Psychol. 2020;39(6):519-28. [DOI:10.1037/hea0000857] [PMID]
26. Sum RKW, Ha ASC, Cheng CF, Chung PK, Yiu KTC, Kuo CC, et al. Construction and Validation of a perceived physical literacy instrument for physical education teachers. Plos One. 2016;11(5):e0155610. [DOI:10.1371/journal.pone.0155610] [PMID] []
27. Craig CL, Marshall AL, Sjöström M, Bauman AE, Booth ML, Ainsworth BE, et al. International physical activity questionnaire: 12-country reliability and validity. Med Sci Sports Exerc. 2003;35(8):1381-95. [DOI:10.1249/01.MSS.0000078924.61453.FB] [PMID]
28. Nejati V. Cognitive abilities questionaire: development and evaluation of psychometric properties. Adv Cogn. 2013;15(2):11-9.
29. Sum RK, Cheng CF, Wallhead T, Kuo CC, Wang FJ, Choi SM. Perceived physical literacy instrument for adolescents: A further validation of PPLI. J Exerc Sci Fit. 2018;16(1):26-31. [DOI:10.1016/j.jesf.2018.03.002] [PMID] []
30. Mohamadzadeh M, Sheikh M, Hoomanian D, Bagherzadeh F, Kazemnejad A. Evaluation of psychometric properties of perceived physical literacy instrument (ppli) in Iranian adolescents. Psychol Sci. 2021;20(102):861-8.
31. Hazavehei MM, Asadi Z, Hassanzadeh A, Shekarchizadeh P. Comparing the effect of two methods of presenting physical education Π course on the attitudes and practices of female Students towards regular physical activity in Isfahan University of Medical Sciences. IJME. 2008;8(1):121-31.
32. Estebsari F, Shojaizadeh D, Mostafayi D, Farahbakhsh M. Designing and intervention educational to increase physical activity for students girl based on PRECEDE Model to Improve physical activity in female students. Hayat. 2010;16(1):48-54.
33. Mandolesi L, Polverino A, Montuori S, Foti F, Ferraioli G, Sorrentino P, et al. Effects of physical exercise on cognitive functioning and wellbeing: biological and psychological benefits. Front Psychol. 2018;9:509. [DOI:10.3389/fpsyg.2018.00509] [PMID] []
34. Hötting K, Schickert N, Kaiser J, Röder B, Schmidt-Kassow M. The effects of acute physical exercise on memory, peripheral BDNF, and cortisol in young adults. Neural Plast. 2016;2016:6860573. [DOI:10.1155/2016/6860573] [PMID] []
35. Sarbazi E, Moradi F, Ghaffari-Fam S, Mirzaeian K, Babazadeh T. Cognitive predictors of physical activity behaviors among rural patients with type 2 diabetes: applicability of the Extended Theory of Reasoned Action (ETRA). J Multidiscip Healthc. 2019;12:429-36. [DOI:10.2147/JMDH.S198964] [PMID] []
36. Mahmoudi I, Fathian-Dastgerdi Z, Eslami AA. Factors explaining regular physical activity among borkhar and shahinshahr health network employees, isfahan, iran, based on social cognitive theory. HSR. 2018;14(2):252-7.
37. Cale L, Harris J. The role of knowledge and understanding in fostering physical literacy. J Teach Phys Educ. 2018;37(3):280-7. [DOI:10.1123/jtpe.2018-0134]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb