Kashanizadeh M, Golparvar M, Sajjadian I. Comparison of the Effectiveness of Life Skills Training and Affective Capital Enhancement Training on Buoyancy and Empathy among 4-6 Year-Old Children. Pajouhan Sci J 2023; 21 (2) :73-82
URL:
http://psj.umsha.ac.ir/article-1-974-fa.html
کاشانی زاده مژگان، گل پرور محسن، سجادیان ایلناز. مقایسهی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی با آموزش ارتقا سرمایه عاطفی بر سرزندگی و همدلی کودکان چهار تا شش سال. مجله علمی پژوهان. 1402; 21 (2) :73-82
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-974-fa.html
1- گروه روان شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- گروه روان شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، drmgolparvar@gmail.com
چکیده: (523 مشاهده)
سابقه و هدف: سرزندگی و همدلی برای عملکرد هرچه مطلوب تر کودکان پیشدبستانی اهمیت بسیار زیادی دارد. بر همین اساس، این پژوهش با هدف مقایسهی آموزش مهارت های زندگی با آموزش سرمایهی عاطفی بر سرزندگی و همدلی کودکان چهار تا شش سال اجرا شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی در سه مرحلهی پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل است. جامعهی آماری، کودکان پیشدبستانی در مراکز پیشدبستانی شهر اصفهان در زمستان ۱۴۰۰ بودند که از میان آن ها ۴۵ کودک بهصورت هدفمند انتخاب و در سه گروه (هر گروه ۱۵ نفر) گمارده شدند. مقیاس سرزندگی بنگ و همکاران (۲۰۱۹) و پرسشنامه همدلی داویس (۱۹۸۰) برای سنجش متغیرهای وابسته در سه مرحله استفاده شد. دو گروه آموزشی، هریک طی ۱۰ جلسهی ۴۵ دقیقه ای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. داده ها نیز با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد در سرزندگی بین آموزش مهارت های زندگی و آموزش سرمایهی عاطفی با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (۰/۰۱>p)، ولی بین دو گروه آموزش تفاوت معناداری به دست نیامد (۰/۰۵<p). در همدلی نیز فقط بین آموزش سرمایهی عاطفی با گروه کنترل تفاوت معناداری به دست آمد (۰/۰۱>p).
نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی آموزش مهارت های زندگی و آموزش سرمایهی عاطفی بر ارتقا سرزندگی و همچنین اثربخشی آموزش سرمایهی عاطفی بر ارتقای همدلی، پیشنهاد می شود در مراکز پیشدبستانی، این آموزش ها برای کودکان چهار تا شش سال استفاده شوند.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی و روانپزشکی دریافت: 1401/9/11 | پذیرش: 1401/9/16 | انتشار: 1402/3/31