دوره 21، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1402 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 121-113 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.TABRIZ.REC.1401.108


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shamsi Holasu M, Tabatabaei S M, Azmodeh M. Comparing the Effectiveness of Transcranial Direct Current Stimulation and Cognitive Rehabilitation on the Executive Functions of Children with Autism Spectrum Disorders. Pajouhan Sci J 2023; 21 (2) :113-121
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-987-fa.html
شمسی هلاسو منیره، طباطبائی سید محمود، آزموده معصومه. مقایسه ی اثربخشی تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای و توان بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به طیف اختلالات اوتیسم. مجله علمی پژوهان. 1402; 21 (2) :113-121

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-987-fa.html


1- گروه روان‌شناسی و مشاوره، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2- گروه فیزیولوژی، واحد علوم پزشکی تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، smt1351@gmail.con
چکیده:   (956 مشاهده)
سابقه و هدف: امروزه، اختلال در کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اوتیسم موضوع بحث‌برانگیزی است؛ لذا این پژوهش با هدف اثربخشی تحریک مستقیم فراجمجمه ای و توان‌بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به طیف اوتیسم انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش نیمه تجربی و مطابق با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل تمامی کودکان ۱۰ تا ۱۲ سالی بود که دارای اختلال طیف اوتیسم بودند و به مراکز و کلینیک های درمانی شهرستان های شاهین دژ و بوکان در سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ مراجعه کرده بودند. ۳۰ کودک مبتلا به اوتیسم به‌صورت هدفمند انتخاب و به دو گروه (۱۵ نفر گروه تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای و ۱۵ نفر گروه توان‌بخشی شناختی) به‌صورت تصادفی تقسیم شدند. آزمودنی های گروه اول، تحت تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‌ای آندی (قطب مثبت) به مدت ۱۰ دقیقه روی سر و آزمودنی های گروه دوم به مدت ۱۲ جلسه‌ی ۴۰ دقیقه ای تحت آموزش توان‌بخشی شناختی رایانه ای قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تشخیص اوتیسم گیلیام، آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین، آزمون استروپ، خرده آزمون حافظۀ عددی آزمون وکسلر، آزمون آندره-ری و آزمون عملکرد پیوسته بود. برای تحلیل داده های پژوهش از روش تحلیل کوورایانس چند متغیری در نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی ۲۶ استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که روش تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای در مقایسه با روش توان‌بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (انعطاف پذیری شناختی، بازداری پاسخ، حافظه‌ی کاری و توجه پایدار) اثربخشی بیشتری دارد (۰/۰۵ P).
نتیجه‌گیری: دو روش تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای و توان‌بخشی شناختی، مکمل‌های سودمندی برای بهبود و تقویت کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به طیف اوتیسم هستند.

متن کامل [PDF 1421 kb]   (487 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1401/10/15 | پذیرش: 1402/2/11 | انتشار: 1402/3/31

فهرست منابع
1. APA. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. American Psychiatric Publishing Inc, Washington DC, USA; 2013.
2. Wagner RE, Zhang Y, Gray T, Abbacchi A, Cormier D, Todorov A, et al. Autism-related variation in reciprocal social behavior: a longitudinal study. Child Dev. 2019;90(2):441-51. [DOI:10.1111/cdev.13170] [PMID] []
3. Caruana N, Stieglitz Ham H, Brock J, Woolgar A, Kloth N, Palermo R, et al. Joint attention difficulties in autistic adults: an interactive eye-tracking study. Autism. 2017;22(4):502-12. [DOI:10.1177/1362361316676204] [PMID]
4. Olde Dubbelink LME, Geurts HM. Planning skills in autism spectrum disorder across the lifespan: a meta-analysis and meta-regression. J Autism Dev Disord, 2017;47(4):1148-65. [DOI:10.1007/s10803-016-3013-0] [PMID] []
5. Chen G, Zhu Z, He Q, Fang F. Offline transcranial direct current stimulation improves the ability to perceive crowded targets. J Vis. 2021;21(2):1-10. [DOI:10.1167/jov.21.2.1] [PMID] []
6. Rabinovici GD, Stephens ML, Possin KL. Executive dysfunction. Continuum (Minneap Minn). 2015;21(3):646-59. [DOI:10.1212/01.CON.0000466658.05156.54] [PMID] []
7. Just MA, Cherkassky VL, Keller TA, Kana RK, Minshew NJ. Functional and anatomical cortical underconnectivity in autism: evidence from an fMRI study of an executive function task and corpus callosum morphometry. Cereb Cortex. 2007;17(2) 951-61. [DOI:10.1093/cercor/bhl006] [PMID] []
8. Brunoni AR, Palm U. Transcranial Direct Current Stimulation in Psychiatry: Mood Disorders, Schizophrenia and Other Psychiatric Diseases. In Practical Guide to Transcranial Direct Current Stimulation; 2019. [DOI:10.1007/978-3-319-95948-1_15]
9. Antal A, Alekseichuk I, Bikson M, Brockmöller J, Brunoni AR, Chen R, et al. Low intensity transcranial electric stimulation: safety, ethical, legal regulatory and application guidelines. Clin Neurophysiol. 2017;128(9):1774-809. [DOI:10.1016/j.clinph.2017.06.001] [PMID] []
10. Nelson RA, McKinley EJ, Golob JS. Warm R. Enhancing vigilance in operators with prefrontal cortex transcranial direct current stimulation (tDCS). NeuroImage. 2014;85(3):909-17. [DOI:10.1016/j.neuroimage.2012.11.061] [PMID]
11. Hossein Panahi A, Zazhani M. The effect of direct electrical stimulation of the brain cortex on neuro-psychological indicators related to social skills in children with autism. JCP. 2019;8(1):95-106.
12. Amini Masouleh M, Ghazanfariyan Pour S, Beirami M. Comparison of the effectiveness of different transcranial direct current stimulation protocols (tDCS) with cognitive exercises in improving response inhibition in normal individuals. Cogn Psychol. 2018;6(3):1-14. [DOI:10.29252/shenakht.6.3.1]
13. Reyes NM, Factor R, Scarpa A. Emotion regulation, emotionality, and expression of emotions: A link between social skills, behavior, and emotion problems in children with ASD and their peers. Res Dev Disabil. 2020;106:103770. [DOI:10.1016/j.ridd.2020.103770] [PMID]
14. Schneider HD, Hopp JP. The use of the Bilingual Aphasia Test for assessment and transcranial direct current stimulation to modulate language acquisition in minimally verbal children with autism. Clin Linguist Phon. 2011;25(4):640-54. [DOI:10.3109/02699206.2011.570852] [PMID]
15. Ameis SH, Blumberger DM, Croarkin PE, Mabbott DJ, Lai MC, Desarkar P, et al. Treatment of executive function deficits in autism spectrum disorder with repetitive transcranial magnetic stimulation: A double-blind, sham-controlled, pilot trial. Brain Stimul. 2020;13(3):539-47. [DOI:10.1016/j.brs.2020.01.007] [PMID] []
16. Qiu J, Kong X, Li J, Yang J, Huang Y, Huang M, et al. Transcranial direct current stimulation (tDCS) over the left dorsal lateral prefrontal cortex in children with autism spectrum disorder (ASD). Neural Plast. 2021;2021:6627507. [DOI:10.1155/2021/6627507] [PMID] []
17. Rueda MR, Checa P, Cómbita LM. Enhanced efficiency of the executive attention network after training in preschool children, immediate changes and effects after two months. Dev Cogn Neurosci. 2012;25(1):192-204. [DOI:10.1016/j.dcn.2011.09.004] [PMID] []
18. Dandil Y, Smith K, Kinnaird E, Toloza C, Tchanturia K. Cognitive remediation interventions in autism spectrum condition: A systematic review. Front Psychiatry. 2020;11(4):722-50. [DOI:10.3389/fpsyt.2020.00722] [PMID] []
19. Badri Bagehjan S, Mohamadi Feyzabadi A, Sharif Daramadi P, Fathabadi R. Effectiveness of computer-based cognitive rehabilitation on executive functions of children with high functioning autism. CECIRANJ. 2019;1(33):41-52.
20. Fteiha MA. Effectiveness of assistive technology in enhancing language skills for children with autism. Int J Dev Disabil. 2017;63(1):36-44. [DOI:10.1080/20473869.2015.1136129]
21. Schafer EC, Wright S, Anderson C, Jones J, Pitts K, Bryant D, et al. Assistive technology evaluations: Remote microphone technology for children with autism spectrum disorder. J Commun Disord. 2016;64(10):1-17. [DOI:10.1016/j.jcomdis.2016.08.003] [PMID]
22. van Passel B, Danner U, Dingemans A, van Furth E, Sternheim L, van Elburg A, et al. Cognitive remediation therapy (CRT) as a treatment enhancer of eating disorders and obsessive-compulsive disorders: study protocol for a randomized controlled trial. BMC Psychiatry. 2016;16(1):393-400. [DOI:10.1186/s12888-016-1109-x] [PMID] []
23. Miyajima M, Omiya H, Yamashita K, Miyata T, Yambe K, Matsui M, et al. The effects of cognitive remediation therapy using the frontal/executive program for autism spectrum disorder. Int J Psychiatry Med. 2016;51(3):223-35. [DOI:10.1177/0091217416651254] [PMID]
24. Katsumi A, Hoshino H, Fujimoto S, Yabe H, Ikebuchi E, Nakagome K, et al. Effects of cognitive remediation on cognitive and social functions in individuals with schizophrenia. Neuropsychol Rehabil. 2017;29(9):1475-87. [DOI:10.1080/09602011.2017.1409639] [PMID]
25. Ahmadi SJ, Safari T, Hemtian M, Khalili Z. The effectiveness of applied behavior analysis method on autism symptoms. TJBS. 2012;10(4):300-292.
26. Yazdi-Ravandi S, Shamsaei F, Matinnia N, Shams J, Moghimbeigi A, Ghaleiha A, et al. Cognitive process in patients with obsessive-compulsive disorder: A cross-sectional analytic study. Basic Clin Neurosci. 2018;9(6):448-457. [DOI:10.32598/bcn.9.6.448] [PMID] []
27. Mashhadi A, Rasulzadeh Tabatabai K, Azadfalah P, Soltanifar A. Comparison of response inhibition and interference control in children with attention deficit/hyperactivity disorder and normal children. J Clin Psychol. 2017;1(2):37-50.
28. Shahim S. The Revised Wechsler Intelligence Scale for Children, Agenda and Norms. Shiraz University Publications; 2008.
29. Panahi A. Normative test of pictures on Andre Ray's A dirham (card of middle school male students in Tehran. [Master's Thesis]. Islamic Azad University, Roudhan branch; 2004.
30. Hadianfard H, Najarian B, Shokrkon H, Meharbizadeh Honarmand M. Comparing the efficacy of Three Therapeutic methods in the Treatment of Male Elementary School Students Suffering from Attention-Deficit Hyper-activity Disorder. Psychac. 2000;7(3):54-29.
31. Rooholamini SH, Soleymani M, Vaghef L. Effectiveness of transcranial direct current stimulation (TDCS) on executive functions (selective attention and flexibility) in students with Dyslexia. JDL. 2017;8(1):23-41.
32. Ghiathund N, Amiri Majd M. Effectiveness of captain's log cognitive software on visual-spatial perception of students with specific learning disorders. JOEC. 2016;19(1):5-14.
33. Faraji R, Oraki M, Zare H, Nejati V, Moradi A. The comparison of the effectiveness of cognitive rehabilitation and transcranial direct current stimulation on executive functions of combat veterans with posttraumatic stress disorder. J Clin Res Paramed Sci. 2022;11(1):e114294. [DOI:10.5812/jcrps-114294]
34. Stagg CJ, Jayaram G, Pastor D, Kincses ZT, Matthews PM, Johansen-Berg H. Polarity and timing-dependent effects of transcranial direct current stimulation in explicit motor learning. Neuropsychologia. 2011;49(5):800-4. [DOI:10.1016/j.neuropsychologia.2011.02.009] [PMID] []
35. Dwyer GE, Craven AR, Hirnstein M, Kompus K, Assmus J, Ersland L, et al. No effects of anodal tDCS on local GABA and Glx levels in the left posterior superior temporal gyrus. Front Neurol. 2019;9(3):1145-60. [DOI:10.3389/fneur.2018.01145] [PMID] []
36. Weiss M, Lavidor M. When less is more: evidence for a facilitative cathode tDCS effect in attentional abilities. J Cogn Neurosci. 2020;1(1):1826-33. [DOI:10.1162/jocn_a_00248] [PMID]
37. Grohs MN, Craig BT, Kirton A, Dewey D. Effects of transcranial direct current stimulation on motor function in children 8-12 years with developmental coordination disorder: A randomized controlled trial. Front Hum Neurosci. 2020;14:608131. [DOI:10.3389/fnhum.2020.608131] [PMID] []
38. Wolters G, Stapert S, Brand I, Van Heugten C. Coping styles in relation to cognitive rehabilitation and quality of life after brain injury. Neuropsychol Rehabil. 2010;20(4):587-600. [DOI:10.1080/09602011003683836] [PMID]
39. Abdul Abadi H, Pilehvar S, Sarmi A. The effect of cognitive rehabilitation on cognitive executive functions, memory, depression and anxiety in patients with multiple sclerosis. Shafai Khatam. 2015;4(3):28-40. [DOI:10.18869/acadpub.shefa.4.3.28]
40. Lee Y, Lee Ch, Hwang B. Effect of computer-aided cognitive rehabilitation training and balance exercise on cognitive and visual perception ability of the elderly. J Therap Sci. 2012;24(5):885-7. [DOI:10.1589/jpts.24.885]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb