دوره 22، شماره 3 - ( مجله علمی پژوهان، تابستان 1403 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 190-181 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.GOUMS.REC.1401.524


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Derakhshanpour F, Khanmohammadi S, Maghsoudloonejad A. Investigating the Social Skills of Children Aged 7-12 Years Based on Demographic Factors. Pajouhan Sci J 2024; 22 (3) :181-190
URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1089-fa.html
درخشان‌پور فیروزه، خان‌محمدی سیما، مقصودلونژاد امیر. بررسی مهارت اجتماعی کودکان 7-12 سال براساس ویژگی‌های دموگرافیکی. مجله علمی پژوهان. 1403; 22 (3) :181-190

URL: http://psj.umsha.ac.ir/article-1-1089-fa.html


1- گروه روان‌پزشکی، مرکز تحقیقات روان‌پزشکی گلستان، دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان، گرگان، ایران
2- مرکز تحقیقات روان‌پزشکی گلستان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان، گرگان، ایران
3- گروه روان‌پزشکی، مرکز تحقیقات روان‌پزشکی گلستان، دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، amir.maghsoudloo.23@gmail.com
چکیده:   (153 مشاهده)
سابقه و هدف: توانایی تعامل موفقیت‌آمیز با همسالان و بزرگ‌سالان یکی از مهم‌ترین جنبه‌های رشد کودک است. نارسایی در کسب مهارت‌های اجتماعی بر رشد شخصیت کودک و سازش وی با محیط تأثیر منفی دارد. پژوهش حاضر به‌منظور بررسی مهارت‌های اجتماعی در کودکان ۷-۱۲ سال براساس ویژگی‌های دموگرافیک در مراجعه‌کنندگان به درمانگاه طالقانی شهر گرگان در سال ۱۴۰۱ انجام شده است.
مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی با رویکرد توصیفی‌تحلیلی بر روی ۳۰۱ کودک ۷-۱۲ سالِ درحال‌تحصیل در شهر گرگان در سال ۱۴۰۱ به‌صورت در دسترس انجام شد. پرسش‌نامه مقیاس سنجش مهارت‌های اجتماعی (SSRS) ابزار مورداستفاده بود. داده‌ها در نرم‌افزار SPSS۲۳ با آزمون‌های آماری یو من ویتنی، کروسکال والیس و آزمون هم‌بستگی اسپیرمن در سطح معناداری ۰/۰۵ تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که جرئت‌ورزی و مسئولیت‌پذیری فرزندان اوّل به‌طور معناداری بیشتر است (۰/۰۰۱p=). مهارت همکاری (۰/۰۲p=) و خودکنترل (۰/۰۰۲p=) در کودکان دختر به‌طور معناداری بیشتر از کودکان پسر بود. خرده‌مقیاس مشکلات رفتاری در کودکان با سطح تحصیلات والدین ارتباط معناداری آماری نشان داد (۰/۰۰۱p=).
نتیجه‌گیری: به‌طورکلی، می‌توان گفت فاکتورهای دموگرافیک بر روی مهارت‌های اجتماعی کودک مؤثر هستند و با آگاهی از آن‌ها می‌توان مداخله‌های لازم را به‌موقع انجام داد.
متن کامل [PDF 1290 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1403/1/27 | پذیرش: 1403/5/3 | انتشار: 1403/8/28

فهرست منابع
1. Mirhadi T. Then, who is child? What is the concept of the childhood? [In Persian]Tehran: Children's Book Council of Iran; 2004: 21.
2. GHasemtabar S, Mofidi F, GHasemtabar S. Effectiveness of Music Training on Preschoolers' Learning of Basic Mathematical Skills. Developmental Psychology. 2011;7(27):245-54.
3. Fusaro M, Smith MC. Preschoolers inquisitiveness and science-relevant problem solving. Early Child Res Q. 2018; 42: 119-27. [DOI:10.1016/j.ecresq.2017.09.002]
4. Ouellet-Morin I, Tremblay RE, Boivin M, Meaney M, Kramer M, Côté SM. Diurnal cortisol secretion at home and in child care: a prospective study of 2-year- old toddlers. J Child Psychol Psychiatry. 2010; 51(3): 295-303. [DOI:10.1111/j.1469-7610.2009.02167.x] [PMID]
5. Geoffroy M-C, Côté SM, Parent S, Séguin JR. Daycare attendance, stress, and mental health. Can J Psychiatry. 2006; 51(9): 607-15. [DOI:10.1177/070674370605100909] [PMID]
6. Gunnar MR, Donzella B. Social regulation of the cortisol levels in early human development. Psychoneuroendocrinology. 2002; 27(1-2):199-220. [DOI:10.1016/S0306-4530(01)00045-2] [PMID]
7. Van Andel HWH, Jansen LMC, Grietens H, Knorth EJ, van der Gaag RJ. Salivary cortisol: a possible biomarker in evaluating stress and effects of interventions in young foster children? Eur Child Adolesc Psychiatry. 2014;23(1):3-12. [DOI:10.1007/s00787-013-0439-1] [PMID]
8. Weber S, Kronberger N, Appel M. Immigrant student's educational trajectories: the influence of cultural identity and stereotype threat. Self-Identity. 2018;17(2): 211-235. [DOI:10.1080/15298868.2017.1380696]
9. Khan Mohammad Zade Z, Hani Hizani A. Comparison of social skills, positive thinking skills and problem-solving methods in male and female students at the 3rd degree of high school in Zahedan. [In Persian]. Sociol of Educ J.2018;11(11):88-98.
10. Ebrahimi T, Aslipoor A, Khosrojavid M. The effect of group play therapy on aggressive behaviors and social skills in preschool children. [In Persian]. J Child Ment Health. 2019;6(2): 40-52. [DOI:10.29252/jcmh.6.2.5]
11. de Oliveira Barreto S, Freitas LC, Del Prette ZA. Habilidades sociais na comorbidade entre dificuldades de aprendizagem e problemas de comportamento: uma avaliação multimodal. PSICO. 2011;42(4):503-10.
12. Bolsoni-Silva AT, Loureiro SR. Práticas parentais: Conjugalidade, depressão materna, comportamento das crianças e variáveis demográficas. Psico-USF. 2019;24(1):69-83. [DOI:10.1590/1413-82712019240106]
13. Kim M-J, Doh H-S, Hong JS, Choi M-K. Social skills training and parent education programs for aggressive preschoolers and their parents in South Korea. Child Youth Serv Rev. 2011;33(6):838-45. [DOI:10.1016/j.childyouth.2010.12.001]
14. Reynolds MR, Sander JB, Irvin MJ. Latent curve modeling of internalizing behaviors and interpersonal skills through elementary school. Sch Psychol Q.2010;25(4):189-201. [DOI:10.1037/a0021543]
15. Kettler RJ, Elliott SN, Davies M, Griffin P. Testing a multi-stage screening system: Predicting performance on Australia's national achievement test using teachers' ratings of academic and social behaviors. Sch Psychol Int. 2012;33(1):93-111. [DOI:10.1177/0143034311403036]
16. Pizato ECG, Marturano EM, Fontaine AMGV. Trajetórias de habilidades sociais e problemas de comportamento no ensino fundamental: influência da educação infantil. Psicol Reflex Crit. 2014;27(1):189-97. [DOI:10.1590/S0102-79722014000100021]
17. Wichstrøm L, Belsky J, Berg-Nielsen TS. Preschool predictors of childhood anxiety disorders: a prospective community study. J Child Psychol Psychiatry. 2013;54(12):1327-36. [DOI:10.1111/jcpp.12116] [PMID]
18. Segrin C, Taylor M. Positive interpersonal relationships mediate the association between social skills and psycho-logical well-being. Pers Individ Dif. 2007;43(4):637-46. [DOI:10.1016/j.paid.2007.01.017]
19. Yasami S, Kian M, Geramipour M. Comparing social skills of 4 to 5 years old preschool children of Eyvan-E-Gharb City.[In Persian]. Preschool and Elementary school studies. 2015;1(2):1-8.
20. Abbasi Asfjir, A. A., Khatibi, F. The standardize Social Skills Rating System for Parents and Teachers,Preschool Level (SSRS-PT) Gresham & Elliott in AMOl. Psychometry. 2016;5(17):77-96.
21. Ölçer S, Aytar AG. A comparative study into social skills of five-six year old children and parental behaviors. Procedia Soc Behav Sci. 2014;141:976-95. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.05.167]
22. Maleki M, Mardani A, Mitra Chehrzad M, Dianatinasab M, Vaismoradi M. Social Skills in Children at Home and in Preschool. Behav Sci (Basel). 2019;9(7):74. [DOI:10.3390/bs9070074] [PMID]
23. Arshad H, Husky MM, Goelitz D, Bitfoi A, Carta MG, Koç C, et al. Birth rank as a determinant of academic achievement: results from a European survey of primary school children. Eur J Dev Psychol. 2020;17(5):629-48. [DOI:10.1080/17405629.2019.1700108]
24. Borden LA, Herman KC, Stormont M, Goel N, Darney D, Reinke WM, et al. Latent profile analysis of observed parenting behaviors in a clinic sample. J Abnorm Child Psychol. 2014;42(5):731-42. [DOI:10.1007/s10802-013-9815-z] [PMID]
25. Samarakkody D, Fernando D, McClure R, Perera H, De Silva H. Prevalence of externalizing behavior problems in Sri Lankan preschool children: birth, childhood, and sociodemographic risk factors. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2012;47(5):757-62. [DOI:10.1007/s00127-011-0377-5] [PMID]
26. Martín V, Granero R, Ezpeleta L. Comorbidity of oppositional defiant disorder and anxiety disorders in preschoolers. Psicothema. 2014;26(1):27-32. [DOI:10.7334/psicothema2013.75] [PMID]
27. Lucas N, Nicholson JM, Erbas B. Child mental health after parental separation: The impact of resident/non-resident parenting, parent mental health, conflict and socioeconomics. J Fam Stud. 2013;19(1):53-69. [DOI:10.5172/jfs.2013.19.1.53]
28. Algarvio S, Isabel L, Maroco J. Parental concerns' prevalence and socio-demographic variables in general parenting. J Child Health Care. 2013;17(2):204-14. [DOI:10.1177/1367493512456107] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Pajouhan Scientific Journal

Designed & Developed by : Yektaweb