دوره 22، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان، بهار 1403 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 118-108 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMSHA.REC.1401.431


XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات دانشجویی، دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن (مراقبت در منزل)، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- مرکز تحقیقات مدل‌سازی بیماری‌های غیرواگیر، پژوهشکده‌ی علوم و فناوری بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوءمصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، shamsaei68@yahoo.com
چکیده:   (580 مشاهده)
سابقه و هدف: دانشجویان به‌عنوان آینده­سازان جامعه، کسانی هستند که می‌توانند زمینه­ساز بسیاری از تحولات و جهت‌دهی­ها باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط هوش هیجانی با امیدواری و خودپنداره‌ی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه‌ی توصیفی‌هم‌بستگی درباره‌ی ۴۸۶ نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهر همدان در سال ۱۴۰۱ که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، انجام شد. انتخاب نمونه­ها به روش سرشماری بود. داده­ها با استفاده از پرسش‌نامه‌ی اطلاعات دموگرافیک و پرسش‌نامه‌ی سنجش هوش هیجانی شات و همکاران و پرسش‌نامه‌ی امیدواری میلر و پرسش‌نامه‌ی خودپنداره‌ی بک جمع‌آوری شدند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار ۲۰ SPSS و با استفاده از آزمون‌های هم‌بستگی پیرسون، آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه، آزمون تی دو نمونه‌ی مستقل و رگرسیون خطی انجام شد.
یافته‌ها: در این پژوهش، ۵۰/۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان مرد و ۴۹/۶۰ درصد زن بودند. اکثر شرکت‌کنندگان (۱۳ درصد) در ترم اول و سوم مشغول به تحصیل بودند. میانگین و انحراف معیار هوش هیجانی برابر با ۱۰/۷۶ ± ۱۲۹/۵۸، امیدواری برابر با ۴/۷۹ ± ۴۱/۶۴ و خودپنداره برابر با ۸/۸۲ ± ۸۶/۶۸ بود. به‌استثنای ارتباط بین مؤلفه‌ی تنظیم هیجانات با مؤلفه‌ی عبارت انحرافی (۰/۵۴۸=P-value)، سایر مؤلفه­های متغیر هوش هیجانی با تمامی مؤلفه­های امیدواری و همچنین، نمره‌ی کل امیدواری ارتباط آماری مستقیم معناداری دارند (۰/۰۰۱ > P). درباره‌ی شدت ارتباط نیز قوی­ ترین ارتباط بین مؤلفه‌ی تنظیم هیجانات با مؤلفه‌ی تفکر عاملی (ضریب هم‌بستگی پیرسون = ۰/۴۳۱) بود. مؤلفه‌ی ارزیابی هیجانات در خود و دیگران تنها با مؤلفه‌ی کارآمدی شغلی (۰/۰۱۲=P-value) (ضریب هم‌بستگی پیرسون = ۰/۱۱۴) و نمره‌ی کل خودپنداره (۰/۰۳۱=P-value) (ضریب هم‌بستگی پیرسون = ۰/۰۳۱) ارتباط آماری مستقیم معناداری نشان داد. همچنین، بین نمره‌ی کل هوش هیجانی و مؤلفه‌ی کارآمدی شغلی (۰/۰۰۱=P-value) (ضریب هم‌بستگی پیرسون = ۰/۱۵۴) و نمره‌ی کل خودپنداره (۰/۰۲۳=P-value) (ضریب هم‌بستگی پیرسون = ۰/۱۰۳) ارتباط آماری مستقیم معناداری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: مطالعه حاکی از ارتباط مثبت بین هوش هیجانی، امیدواری و خودپنداره در دانشجویان پرستاری است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که ارتقای هوش هیجانی می‌تواند بهبود مهارت‌ها و عملکرد دانشجویان پرستاری را تسهیل کند و به‌عنوان راهکاری مؤثر برای بهبود خدمات به بیماران در حوزه‌ی پرستاری مطرح باشد.
متن کامل [PDF 1395 kb]   (129 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سایر
دریافت: 1403/3/7 | پذیرش: 1403/3/16 | انتشار: 1403/3/31

فهرست منابع
1. Mohiuddin Shaykh Al-Islami H. Relationship between personality types and emotional intelligence with students' mental health. [In Persian]. New Approach in Educational Sciences. 2021;3(1):20-5.
2. Austin EJ, Saklofske DH, Egan V. Personality, well-being and health correlates of trait emotional intelligence. Personality and Individual differences. 2005;38(3):547-58. [DOI:10.1016/j.paid.2004.05.009]
3. Kelishami FG, Farahani MA, Orak RJ, Ameri ZA, Hashemi SB, Seyedfatemi N. Emotional intelligence in nursing, models and methods of measurement. [In Persian]. Advances in Nursing & Midwifery. 2017;26(93):21-9.
4. Kimiaee A, Raftar M, Soltanifar A. Emotional intelligence training and it's effectiveness on aggression of aggressive adolescence. [In Persian]. Research in Clinical Psychology and Counseling. 2011;1(1).
5. Koohbanani SE, Dastjerdi R, Vahidi T, Far M-HG. The relationship between spiritual intelligence and emotional intelligence with life satisfaction among birjand gifted female high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2013;84:314-20. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.06.558]
6. Baghianimoghadam MH, Sabzemakan L, Hadavandkhani M, Ardian N, Saleh Manshadi S. The relationship between general health and emotional Intelligence among students in Yazd university of medical sciences. Caspian Journal of Health Research. 2015;1(1):55-62. [DOI:10.18869/acadpub.cjhr.1.1.55]
7. Chinipardaz Z, Ghafourian Boroujerdni M, Pasalar P, Shiravy Khozany A, Keshavarz A. Investigation of Emotional Intelligence and Its Relationship with Academic Achievement in Medical Students of Tehran University of Medical Sciences in 20082009. [In Persian]. Strides in Development of Medical Education. 2012;8(2):167-72.
8. Dodangeh S, Zakerian S, Dehghani M, Ghazi Tabatabaie S, Pirmand R. The relationship between employees' emotional intelligence and their job satisfaction using structural equation model in one of the oil industries in Tehran. J Health Saf Work. 2016;6(1):31-42.
9. Amini H. Determination of the numerical scores of occupational hazards and their predisposing factors among nurses working in educational hospitals in Arak city. [In Persian]. Journal of Nursing Education. 2013;1(2):53-61.
10. Beauvais AM, Brady N, O'Shea ER, Griffin MTQ. Emotional intelligence and nursing performance among nursing students. Nurse education today. 2011;31(4):396-401. [DOI:10.1016/j.nedt.2010.07.013] [PMID]
11. Kheirmand M, kheirmand F, Pazhouhan A. The relationship between emotional intelligence and occupational stress among nurses of Alzahra Hospital in Isfahan. [In Persian]. Journal of Hospital. 2016;15(1):59-68.
12. Tavan A, Chehrzad M, Kazemnejad Leili E, Sedri N. Relationship between emotional intelligence and occupational exhaustion on nurses. [In Persian]. JHNM. 2016;26(2):49-58.
13. Samaei SE, KHosravi Y, Heravizadeh O, GHolinia ahangar H, Pourshariati F, Amrollahi M. The Effect of Emotional Intelligence and Job Stress on Burnout: A Structural Equation Model among Hospital Nurses. Int J Occup Hyg. 2017;9(2):52-9.
14. Hoyt P. Problem solving for better health nursing: A working approach to the development and dissemination of applied research in developing countries. Applied Nursing Research. 2006;19(2):110-2. [DOI:10.1016/j.apnr.2005.12.001] [PMID]
15. Nasiri M. Importance of Emotional Intelligence on Academic Achievement of Nursing Students: letter to editor. [In Persian]. Strides in Development of Medical Education. 2014;11(2):286-8.
16. Adib-Hajbaghery M, Lotfi MS. The association of emotional intelligence with academic achievement and characteristics of students of Kashan university of medical sciences.[In Persian]. Iranian Journal of Medical Education. 2013;13(9):703-10.
17. Ghaderi M, Nasiri M, Zakeri Y, Khedri Meirghaidi R. Assessment of emotional intelligence in Ahvaz Universities students in 2014. [In Persian]. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2015;14(5):379-92.
18. Shahbazi S, Heidari M, Vanaki Z. Today nursing need for emotional intelligence: Integrative review of literature. [In Persian]. Quarterly Journal of Nursing Management. 2012;1(3):55-64.
19. Shirkavand N, Arab Salari Z, Ashoori J. The impact of life skills training on happiness and hopefulness among patients with type II diabetes. [In Persian]. J Diabetes Nurs. 2015;3(3):8-19.
20. Yildirim YK, Sertoz O, Uyar M, Fadiloglu C. 557 The relationship of pain and hopelessness in patients with cancer. European Journal of Pain. 2006;10(S1):S147-S. [DOI:10.1016/S1090-3801(06)60560-0]
21. Coppock TE, Owen JJ, Zagarskas E, Schmidt M. The relationship between therapist and client hope with therapy outcomes. Psychotherapy Research. 2010;20(6):619-26. [DOI:10.1080/10503307.2010.497508] [PMID]
22. Giltay EJ, Geleijnse JM, Zitman FG, Hoekstra T, Schouten EG. Dispositional optimism and all-cause and cardiovascular mortality ina prospective cohort of elderly Dutch men and women. Arch Gen Psychiatry. 2004;61(11):1126-35. [DOI:10.1001/archpsyc.61.11.1126] [PMID]
23. Dasht Bozorgi Z, Alipoor S, Shahandh A, Payan S. Predicting the life expectancy in nurse based on happiness, acting to religious beliefs and psychological hardiness. [In Persian]. Quarterly Journal of Nursing Management. 2018;6(3):57-65. [DOI:10.29252/ijnv.6.3.4.57]
24. Tutton E, Seers K, Langstaff D. An exploration of hope as a concept for nursing. Journal of Orthopaedic Nursing. 2009;13(3):119-27. [DOI:10.1016/j.joon.2009.07.006]
25. Romeu‐Labayen M, Tort‐Nasarre G, Rigol Cuadra MA, Giralt Palou R, Galbany‐Estragués P. The attitudes of mental health nurses that support a positive therapeutic relationship: The perspective of people diagnosed with BPD. J Psychiatr Ment Health Nurs. 2022;29(2):317-26. [DOI:10.1111/jpm.12766] [PMID]
26. Esfandiyar B, Javad K, Elham A, Neda A. Relationship between spiritual well-being, religion, and hope among patients with cancer. [In Persian]. Journal of Hayat. 2011;17(3):27-37.
27. Lee C, Early A. Religiosity and family values: Correlates of God-image in a Protestant sample. Journal of Psychology and theology. 2000;28(3):229-39. [DOI:10.1177/009164710002800306]
28. Amri S, Widada W. The Effect of Self Concept, Self Efficacy and Self Esteem on the Ability to Understanding Mathematics. International Journal of Science and Research (IJSR). 2019;8(1):201-6.
29. Junco R. The relationship between frequency of Facebook use, participation in Facebook activities, and student engagement. Computers & education. 2012;58(1):162-71. [DOI:10.1016/j.compedu.2011.08.004]
30. Cowin LS, Hengstberger-Sims C. New graduate nurse self-concept and retention: A longitudinal survey. Int J Nurs Stud. 2006;43(1):59-70. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2005.03.004] [PMID]
31. Shaw K, Timmons S, PGCAP B. Exploring how nursing uniforms influence self image and professional identity. Nursing times. 2010;106(10):21-3.
32. Hensel D, Stoelting-Gettelfinger W. 106Changes in stress and nurse self-concept among baccalaureate nursing students. J Nurs Educ. 2011;50(5):290-3. [DOI:10.3928/01484834-20110131-09] [PMID]
33. Cowin LS, Johnson M, Craven RG, Marsh HW. Causal modeling of self-concept, job satisfaction, and retention of nurses. Int J Nurs Stud. 2008;45(10):1449-59. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2007.10.009] [PMID]
34. Jahromi ZB, Kargar M, Ramezanli S. Study of the relationship between nurse self-concept and clinical performance among nursing students. Jentashapir Journal of Health Research. 2015;6(5): e28108. [DOI:10.17795/jjhr-28108]
35. Oh J-W, Song J-A. The Impacts of Transition Shock, Taeoom Perception and Nursing Professional Self-Concept Perceived by Nursing Students Who Have Experienced Psychological Clinical Practice on Professional Socialization. Journal for ReAttach Therapy and Developmental Diversities. 2023;6(3s):662-71.
36. Schutte NS, Malouff JM, Simunek M, McKenley J, Hollander S. Characteristic emotional intelligence and emotional well-being. Cognition & Emotion. Journal Article School of Psychology. 2002;16(6):769-85. [DOI:10.1080/02699930143000482]
37. Ciarrochi J, Chan AY, Bajgar J. Measuring emotional intelligence in adolescents. Personality and individual differences. 2001;31(7):1105-19. [DOI:10.1016/S0191-8869(00)00207-5]
38. Snyder CR, Sympson SC, Ybasco FC, Borders TF, Babyak MA, Higgins RL. Development and validation of the State Hope Scale. J Pers Soc Psychol. 1996;70(2):321. [DOI:10.1037/0022-3514.70.2.321] [PMID]
39. Karaminia R, Ahmadi Tahour M, Bagherian R, Molavi Z. Psychometric properties of the Trait Hope Scale in Iranian Students. [In Persian]. Journal of Research in Behavioural Sciences. 2013;10(6):391-400.
40. Beck AT, Steer RA, Epstein N, Brown G. Beck self-concept test. Psychological Assessment. A Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1990;2(2):191-7. [DOI:10.1037/1040-3590.2.2.191]
41. Sharmin N, Parvin M, Nahar N. Relations of Hope and Emotional Intelligence. Bangladesh Journal of Psychology. 2019;22:129-40.
42. Heydarbegi Sh, Omidi R, Heydarbegi A. Investigating the Effect of Emotional intelligence on Life expectancy.[In Persian]. Rooyesh. 2019;8(2):193-202.
43. Fayaz I, Shang A, Luo M, Xu X-Y, Li H-B. Emotional Intelligence, Hope and Gratitude among Adolescents of Kashmir Valley: A Comparative Study. International Journal of Modern Social Sciences. 2020;9(1):1-19.
44. Mohanty P, Pandey P. Relationship Between Emotional Intelligence and Self Concept of High School Students. 2023;5(5):10. [DOI:10.36948/ijfmr.2023.v05i05.8186]
45. Raeisoon M, Gh JNM. Relationship of emotional intelligence and self-concept with students' academic achievement. Education Strategies in Medical Sciences. 2014;7(5):287-91.
46. Abdullah AH, Julius E, Suhairom N, Ali M, Abdul Talib C, Mohamad Ashari Z, et al. Relationship between Self-Concept, Emotional Intelligence and Problem-Solving Skills on Secondary School Students' Attitude towards Solving Algebraic Problems. Sustainability. 2022;14(21):14402. [DOI:10.3390/su142114402]
47. Kayode GO, Lukman SA. Emotional intelligence and self-concept as determinants of test anxiety among undergraduate students in Federal University Gusau, Zamfara State. Kano Journal of Educational Psychology. 2021;3(1):13-9.
48. Lumbantobing R. The relationship between self-concept and emotional intelligence. In1st International Conference on Education, Society, Economy, Humanity and Environment (ICESHE 2019. Atlantis Press. 2020:69-74. [DOI:10.2991/assehr.k.200311.014] [PMID]
49. Mousa A, Menssey RFM, Kamel NMF. Relationship between perceived stress, emotional intelligence and hope among intern nursing students. IOSR Journal of Nursing and Health Science. 2017;6(3):75-83. [DOI:10.9790/1959-0603027583]
50. Rahmani M. The effect of teaching the components of emotional intelligence onImproving mental health and self-concept of students Athlete girl. Scientific-Research Journal Of Shahed University. 2013-2014;6(20):10.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.