سابقه و هدف: عملکرداجرایی در شش سال اول زندگی رشد میکند و سپس پیچیدهتر میشود و یکی از مولفههای مهم دوران کودکی میباشد که میتواند تمام ابعاد زندگی کودک را رشد دهد و به موفقیت برسد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازیهای مونتهسوری برعملکرداجرایی کودکان پیشدبستانی مشهد بود.
مواد و روشها: روش پژوهش آزمایشی باطرح پیشآزمون، پسآزمون باگروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کودکان 5 تا 6 ساله پیشدبستانی در شهر مشهد در سال تحصیلی 1398-1399 بودند. 32 کودک به روش نمونه گیری هدفمندانتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و گروه آزمایش تقسیم شدند و به پرسشنامه مقیاس نارساییهای کنش اجرایی بارکلی (2012) به کمک والدین و مربیانشان پاسخ دادند. گروه آزمایش در 10 جلسه بازی های مونتهسوری شرکت کردند اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون تحلیل واریانس انجام گرفت.
یافتهها: پژوهش نشان داد که تحلیل واریانس نمرات نارسایی کنشهای اجرایی در پسآزمون دوگروه بامعناداری 027/0 نشان داد که تفاوت معناداری بین این دو گروه وجود دارد
نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش می توان گفت که بازیهای مونتهسوری بر عملکرداجرایی کودکان پیشدبستانی موثر بود و می توان در مهدکودکها، مدارس و کلینیکها استفاده کرد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |