1- استادیار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران
2- دانشجو کارشناسی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران ، tayyebehsarzehi1373@gmail.com
چکیده: (4010 مشاهده)
سابقه و هدف: فقدان رضایت شغلی در پرستاران منجر به کاهش کیفیت خدمات درمانی و در نتیجه کاهش عملکرد بیمارستان ها می شود. هدف این پژوهش تعیین میزان رضایت شغلی پرستاران در بیمارستان های کشور بوده است.
مواد و روشها: این پژوهش با روش مطالعه مروری منظم و فراتحلیل انجام شد. کلیه مقالات مرتبط با رضایت شغلی پرستاران در بیمارستان های ایران منتشر شده در ۸ پایگاه دادهای جستجو، جمع آوری و ارزشیابی کیفیتی شدند. در نهایت، تعداد ۱۲ مقاله با استفاده از نرم افزار Comprehensive Meta-Analysis تحلیل شدند.
یافتهها: در ۱۲ مقاله مورد بررسی، میانگین و انحراف معیار رضایت شغلی پرستاران بر مبنای مدل اثرات تصادفی، ۰/۰8 ± 2/89 (2/72 – 3/05 :حدود اطمینان ۹۵%) به دست آمد. بیشترین میانگین و انحراف معیار رضایت شغلی در بیمارستان های دولتی و خصوصی در رشت در ۱۳۹۲ برابر با ۰/03 ± 3/59 (3/51 – 3/66 : حدود اطمینان ۹۵%) و کمترین میانگین و انحراف معیار رضایت شغلی پرستاران در بیمارستان ها آموزشی در آمل در سال ۱۳۹۷ برابر با ۰/03 ± 2/50 (2/43 – 2/57:حدود اطمینان ۹۵%) به دست آمد. بین سال انجام مطالعات، میانگین سابقه کاری، میانگین سنی، حجم نمونه و میانگین رضایت شغلی رابطه معنی داری وجود داشت (0/001=P).
نتیجهگیری: میانگین رضایت شغلی پرستاران در حد متوسط است. بنابراین، سیاستگذاران و مدیران نظام سلامت باید اقدامات جدی به منظور افزایش رضایت شغلی پرستاران در بیمارستان ها بکار گیرند.
نوع مطالعه:
مقالات مروری نظام مند |
موضوع مقاله:
علوم بهداشتی دریافت: 1398/5/8 | پذیرش: 1398/6/25 | انتشار: 1398/5/24