دوره 18، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهان، پاییز 1398 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 6-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، behzadiman@yahoo.com
2- دانشجوی کارشناسی ارشد اتاق عمل، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (6099 مشاهده)
سابقه و هدف: یادگیری به روش چندرسانه ای به عنوان یکی از انواع یادگیری دانشجو محور، یکی از پدیده های دنیای مدرن است که در عصر اطلاعات و در جامعه مبتنی بر دانش پا به عرصه وجود گذاشته است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر الگوی تدریس چندرسانه ای بر یادگیری و رضایتمندی درس تکنولوژی جراحی مغز و اعصاب در مقایسه با روش تدریس سنتی در دانشجویان کارشناسی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گردید.
مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله ای نیمه تجربی است که بر روی دانشجویان رشته کارشناسی اتاق عمل، صورت پذیرفت. روش نمونه گیری به صورت سرشماری بود. قسمت نخست درس مغز و اعصاب به روش  سنتی و قسمت دوم درس به روش چندرسانه ای با استفاده از نرم افزار تهیه شده, تدریس شد. در انتهای هر دو روش، میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان در هر دو مرحله از طریق آزمون کتبی و پرسشنامه رضایتمندی مورد بررسی قرار گرفت. داده ها پس از ورود به نرم افزار SPSS 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: بر اساس آزمون تی زوجی مقایسه نمرات دانشجویان در دو روش سنتی و چند رسانه­ای تفاوت آماری معنی داری را نشان داد (0/001=P). همچنین مقایسه رضایتمندی دانشجویان در دو روش سنتی و چند رسانه ­ای با توجه به آزمون تی زوجی تفاوت آماری معنی داری را نشان داد (0/004=P).
نتیجه‌گیری: بر اساس بررسی های انجام شده مشخص گردید که نرم افزار آموزشی طراحی شده می تواند به عنوان یک استراتژی مؤثر آموزشی باعث ارتقای میزان یادگیری دانشجویان اتاق عمل شود.
متن کامل [PDF 645 kb]   (1074 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی و علوم بالینی
دریافت: 1398/5/13 | پذیرش: 1398/7/19 | انتشار: 1398/7/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.