دوره 19، شماره 2 - ( مجله علمی پژوهان،زمستان 1399 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 42-35 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


چکیده:   (989 مشاهده)
سابقه و هدف: آسیب شنوایی تمام جنبه‌های زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هدف این پژوهش مقایسه کارکردهای اجرایی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی یادگیری در نوجوانان با شنوایی طبیعی و نوجوانان با آسیب شنوایی کاربر سمعک و کاشت حلزون در شهر تهران بود.
مواد و روش‌‌ها: در این پژوهش تحلیلی-مقایسه‌ای 90 نوجوان دختر و پسر 14 تا 18 ساله شرکت کردند. شرکت‌کنندگان به سه گروه 30 نفری تقسیم شدند. گروه اول و دوم به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند، افراد گروه سوم، شنوایی طبیعی داشتند و به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل سیاهه رتبه‌بندی رفتاری کارکردهای اجرایی، پرسش‌نامه هوش هیجانی و پرسش‌نامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شد.
یافته‌ها: اختلاف میانگین کارکردهای اجرایی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی یادگیری بین گروه‌های مطالعه‌شده معنی‌دار بود (01/0P<). میانگین نمرات کارکردهای اجرایی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی یادگیری نوجوانان با شنوایی طبیعی به‌طور معنی‌داری بیشتر از دو گروه دیگر بود. همچنین میانگین نمرات کارکردهای اجرایی، هوش هیجانی و راهبردهای انگیزشی یادگیری نوجوانان با کاشت حلزون بیشتر از نوجوانان کاربر سمعک بود.
نتیجه‌گیری: نوجوانان با شنوایی طبیعی وضعیت بهتری دارند، ولی ازآنجاکه افراد با آسیب شنوایی فقط در صورت برخورداری از آموزش شناختی مناسب می‌توانند همانند همسالان عادی خود به برخی از سطوح اکتسابی کارکرد‌های اجرایی و هوش هیجانی و افزایش راهبردهای انگیزشی یادگیری دست یابند، به برنامه توان‌بخشی ویژه‌ای نیاز است تا در این مؤلفه‌ها تحولی ایجاد شود.
متن کامل [PDF 722 kb]   (496 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی و روانپزشکی
دریافت: 1399/12/14 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.